Jump to content
Annons

Musikproducenter, se hit!


VacUm

Recommended Posts

Jag håller just nu på med en undersökning och behöver svar på ett antal snabba frågor. Det vore ohyggligt hyggligt om ni har lust att avvara 2 minuter av ert långa, långa liv till detta. Mer tid tar det inte!

Om intresse finns publicerar jag med glädje resultaten här när undersökningen är avklarad.

KLICKA:

http://www.sundhage.com/undersokning/

EDIT: Gällande ikryssning av utbildningar: Har du ingen formell utbildning, lämna alla fält tomma. Ursäkta otydligheten.

// Johan

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Utbildning har man alltid fått på nåt sätt.. Jag valde "annat" efter som livets hårda skola och intresset för teknik varit "min skola" 🙂

Synd att du missade "Ingen" på musikalisk utbildning. Känns rätt viktigt faktiskt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Utbildning har man alltid fått på nåt sätt.. Jag valde "annat" efter som livets hårda skola och intresset för teknik varit "min skola" 🙂
Synd att du missade "Ingen" på musikalisk utbildning. Känns rätt viktigt faktiskt.

Det går alltså väldigt bra att lämna helt tomt på den frågan om man inte har någon utbildning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en nära nog livslång utbildning på det hela som oftast varit långt tidigare än de formella utbilningerna runt det samma.. Som exempel kan nämnas att jag varit med och tagit fram en SÖ (Skolöverstyrelsen) godkänd utbildning för ljudtekniker.. Detta trots att jag själv saknat formell utbildning i ämnet.. Vad tror du Albert Einstein hade för formel utbildning egentligen.? Akademiker är trångsynta härmapor utan egen fanatsi enligt min syn. 😄 Phil Spector.. Vad har han för formell utbildning. Micke Tretow etc.. 😉

Har man lärt sig på egen hand och genom genuint tekniskt/musikaliskt intresse så passar alternativet "andra" alldeles ypperligt.. För man har ju faktiskt lagt ner tid på att lära sig.nåt 😉

Utbildning har man alltid fått på nåt sätt.. Jag valde "annat" efter som livets hårda skola och intresset för teknik varit "min skola" 😉
Synd att du missade "Ingen" på musikalisk utbildning. Känns rätt viktigt faktiskt.

Det går alltså väldigt bra att lämna helt tomt på den frågan om man inte har någon utbildning.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag han kom ju upp med formeln E=mc2 om det är den du tänker på 😉, så han höll nog säkert i nåra formel-utbildningar efter det (ps du glömde smiley eller så är du askass på att avstava din eventuella ironi 😉 )

Vad tror du Albert Einstein hade för formel utbildning egentligen.?

Einstein hade nog formel-utbildning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, jag lägger ingen värdering i utbildning alls här, men frågan är ganska viktig när jag ska göra en sammanställning. Jag tror inte att det utvecklats någon vettig metodik när det gäller producentutbildningar än, men jag kan givetvis ha helt fel.

Jag har en nära nog livslång utbildning på det hela som oftast varit långt tidigare än de formella utbilningerna runt det samma.. Som exempel kan nämnas att jag varit med och tagit fram en SÖ (Skolöverstyrelsen) godkänd utbildning för ljudtekniker.. Detta trots att jag själv saknat formell utbildning i ämnet.. Vad tror du Albert Einstein hade för formel utbildning egentligen.? Akademiker är trångsynta härmapor utan egen fanatsi enligt min syn. 😄 Phil Spector.. Vad har han för formell utbildning. Micke Tretow etc.. 😉

Har man lärt sig på egen hand och genom genuint tekniskt/musikaliskt intresse så passar alternativet "andra" alldeles ypperligt.. För man har ju faktiskt lagt ner tid på att lära sig.nåt 😉

Utbildning har man alltid fått på nåt sätt.. Jag valde "annat" efter som livets hårda skola och intresset för teknik varit "min skola" 😉
Synd att du missade "Ingen" på musikalisk utbildning. Känns rätt viktigt faktiskt.

Det går alltså väldigt bra att lämna helt tomt på den frågan om man inte har någon utbildning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slängde på en smiley, trodde det skulle gå fram tydligt ändå. 😉

Jag han kom ju upp med formeln E=mc2 om det är den du tänker på 😉, så han höll nog säkert i nåra formel-utbildningar efter det (ps du glömde smiley eller så är du askass på att avstava din eventuella ironi 😉 )
Vad tror du Albert Einstein hade för formel utbildning egentligen.?

Einstein hade nog formel-utbildning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja då med att hitta 7 oförglömliga producent och forska sedan i deras utbildningar.. Enklast borde det vara att försöka hitta ett antal oförglömliga klassiker då det gäller musik.. Se sedan efter vilka producenterna var och låt dig sedan förvånas av att 6 av dessa saknar nån form av formel utbildning inom musikproducerandet 😉 Hoppas du vet att t.ex Benny Andersson inte ens kan läsa noter (utom nu då han de senaste 11 åren har haft hjälp av sin New England Synclavier att tolka noterna).

Alltså, jag lägger ingen värdering i utbildning alls här, men frågan är ganska viktig när jag ska göra en sammanställning. Jag tror inte att det utvecklats någon vettig metodik när det gäller producentutbildningar än, men jag kan givetvis ha helt fel.
Jag har en nära nog livslång utbildning på det hela som oftast varit långt tidigare än de formella utbilningerna runt det samma.. Som exempel kan nämnas att jag varit med och tagit fram en SÖ (Skolöverstyrelsen) godkänd utbildning för ljudtekniker.. Detta trots att jag själv saknat formell utbildning i ämnet.. Vad tror du Albert Einstein hade för formel utbildning egentligen.? Akademiker är trångsynta härmapor utan egen fanatsi enligt min syn. 😄 Phil Spector.. Vad har han för formell utbildning. Micke Tretow etc.. 😉

Har man lärt sig på egen hand och genom genuint tekniskt/musikaliskt intresse så passar alternativet "andra" alldeles ypperligt.. För man har ju faktiskt lagt ner tid på att lära sig.nåt 😉

Utbildning har man alltid fått på nåt sätt.. Jag valde "annat" efter som livets hårda skola och intresset för teknik varit "min skola" 😄
Synd att du missade "Ingen" på musikalisk utbildning. Känns rätt viktigt faktiskt.

Det går alltså väldigt bra att lämna helt tomt på den frågan om man inte har någon utbildning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja då med att hitta 7 oförglömliga producent och forska sedan i deras utbildningar.. Enklast borde det vara att försöka hitta ett antal oförglömliga klassiker då det gäller musik.. Se sedan efter vilka producenterna var och låt dig sedan förvånas av att 6 av dessa saknar nån form av formel utbildning inom musikproducerandet 😉 Hoppas du vet att t.ex Benny Andersson inte ens kan läsa noter (utom nu då han de senaste 11 åren har haft hjälp av sin New England Synclavier att tolka noterna).
Alltså, jag lägger ingen värdering i utbildning alls här, men frågan är ganska viktig när jag ska göra en sammanställning. Jag tror inte att det utvecklats någon vettig metodik när det gäller producentutbildningar än, men jag kan givetvis ha helt fel.
Jag har en nära nog livslång utbildning på det hela som oftast varit långt tidigare än de formella utbilningerna runt det samma.. Som exempel kan nämnas att jag varit med och tagit fram en SÖ (Skolöverstyrelsen) godkänd utbildning för ljudtekniker.. Detta trots att jag själv saknat formell utbildning i ämnet.. Vad tror du Albert Einstein hade för formel utbildning egentligen.? Akademiker är trångsynta härmapor utan egen fanatsi enligt min syn. 😄 Phil Spector.. Vad har han för formell utbildning. Micke Tretow etc.. 😉

Har man lärt sig på egen hand och genom genuint tekniskt/musikaliskt intresse så passar alternativet "andra" alldeles ypperligt.. För man har ju faktiskt lagt ner tid på att lära sig.nåt 😉

Utbildning har man alltid fått på nåt sätt.. Jag valde "annat" efter som livets hårda skola och intresset för teknik varit "min skola" 😄
Synd att du missade "Ingen" på musikalisk utbildning. Känns rätt viktigt faktiskt.

Det går alltså väldigt bra att lämna helt tomt på den frågan om man inte har någon utbildning.

så ja då a man gjort lite nytta me 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du har ju inte den blekaste aning om vad jag vill ta reda på genom denna enkäten, hur kan du då ge mig förslag på hur jag ska gå till väga? Vad är problemet?

Jag är inte det minsta intresserad av att ta reda på hur man blir världens bästa eller populäraste musikproducent, jag vill veta hur musikproduktionsintresserade personer ser på sitt eget producentskap, vilka mål och musikaliska värderingar dom har och hur dom bär sig åt för att nå dessa mål.

Börja då med att hitta 7 oförglömliga producent och forska sedan i deras utbildningar.. Enklast borde det vara att försöka hitta ett antal oförglömliga klassiker då det gäller musik.. Se sedan efter vilka producenterna var och låt dig sedan förvånas av att 6 av dessa saknar nån form av formel utbildning inom musikproducerandet 😉 Hoppas du vet att t.ex Benny Andersson inte ens kan läsa noter (utom nu då han de senaste 11 åren har haft hjälp av sin New England Synclavier att tolka noterna).
Alltså, jag lägger ingen värdering i utbildning alls här, men frågan är ganska viktig när jag ska göra en sammanställning. Jag tror inte att det utvecklats någon vettig metodik när det gäller producentutbildningar än, men jag kan givetvis ha helt fel.
Jag har en nära nog livslång utbildning på det hela som oftast varit långt tidigare än de formella utbilningerna runt det samma.. Som exempel kan nämnas att jag varit med och tagit fram en SÖ (Skolöverstyrelsen) godkänd utbildning för ljudtekniker.. Detta trots att jag själv saknat formell utbildning i ämnet.. Vad tror du Albert Einstein hade för formel utbildning egentligen.? Akademiker är trångsynta härmapor utan egen fanatsi enligt min syn. 😄 Phil Spector.. Vad har han för formell utbildning. Micke Tretow etc.. 😉

Har man lärt sig på egen hand och genom genuint tekniskt/musikaliskt intresse så passar alternativet "andra" alldeles ypperligt.. För man har ju faktiskt lagt ner tid på att lära sig.nåt 😉

Utbildning har man alltid fått på nåt sätt.. Jag valde "annat" efter som livets hårda skola och intresset för teknik varit "min skola" 😄
Synd att du missade "Ingen" på musikalisk utbildning. Känns rätt viktigt faktiskt.

Det går alltså väldigt bra att lämna helt tomt på den frågan om man inte har någon utbildning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag har svarat på din enkät! Och jag svarade "andra" på frågan om vilken utbildning jag hade.. Vad är problemet? Ja! Jag tjänar en hel del per år på mitt musikproducerande så jag tyckte jag skulle vara med.. 😉

Ps. Det jag hakade upp mig på var att jag uppfattade det som att Autodidakt inte skulle få rymmas som en utbildning under valet "andra" för dig 😉

ds.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag har svarat på din enkät! Och jag svarade "andra" på frågan om vilken utbildning jag hade.. Vad är problemet? Ja! Jag tjänar en hel del per år på mitt musikproducerande så jag tyckte jag skulle vara med.. 😉

Ps. Det jag hakade upp mig på var att jag uppfattade det som att Autodidakt inte skulle få rymmas som en utbildning under valet "andra" för dig 😉

ds.

Kryssar du i "Annan" kommer det svaret behandlas som om du har en formell utbildning, men inte någon som passar med dom andra alternativen (t ex ljudteknik-utbildningar i privat regi, utlandsstudier osv). Är man endast självlärd har man formellt ingen utbildning. Och för att undvika diskussion så hävdar jag återigen att jag absolut inte lägger någon värdering i det, personligen håller jag med dig; en bra producent blir inte en bra producent genom studier. Jag tror det är andra saker som spelar in mycket mer. Den diskussionen kan vi ta i en annan tråd.

edit: Förtydligande

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska kul att maxinkomsten per år är satt till 50.000:- omöjligt att leva på i mina ögon.

Maxinkomsten är 100 000 eller mer.. Man kan scrolla. Jag tänkte att de som tjänar 100 000:- eller mer om året räknas som professionella. HUR mycket mer man tjänar är för denna undersökningen inte relevant.

Link to comment
Dela på andra sajter

frågan är väl kanske om 100.000/år verkligen är profesionellt....!?!?

med en inkomst från musiken på 100tusen måste man nog fan ha ett yrke till vid sidan om...eller??

svårt att leva på det annars....dubblar man det däremot så börjar vi nog närma oss pengar som man kan leva på....

så om man verkligen vill sortera ut "professionella" producenter genom valet på den frågan så måste man nog kanske ha ett val till...typ, "100.000 - 250.000 / år" och "250.000 - mera / år"

men det är klart, bor man väldigt(väldigt väldigt) billigt och köper mkt begagnat, och äter lite, så kanske man kan leva på 100 laxar....!?!? 😊😛

Redigerat: Obs....missförstå mig inte, jag kritiserar inte undersökningen, som jag är väldigt nyfiken på att se resultatet ifrån. Har betat mig igenom frågorna..... 😮

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, du har säkert rätt, men det spelar inte så himla stor roll i denna undersökningen. tjänar man 100 000:- per år eller mer hör man ju till de som har en relativt stadig inkomst som spelar en avgörande roll för privatekonomin.

Vill passa på att tacka alla som svarat än så länge! Ska bli väldigt spännande att analysera resultaten sen. Kommer låta enkäten ligga ute ett par veckor så ni som inte svarat: svara! 😉

frågan är väl kanske om 100.000/år verkligen är profesionellt....!?!?

med en inkomst från musiken på 100tusen måste man nog fan ha ett yrke till vid sidan om...eller??

svårt att leva på det annars....dubblar man det däremot så börjar vi nog närma oss pengar som man kan leva på....

så om man verkligen vill sortera ut "professionella" producenter genom valet på den frågan så måste man nog kanske ha ett val till...typ, "100.000 - 250.000 / år" och "250.000 - mera / år"

men det är klart, bor man väldigt(väldigt väldigt) billigt och köper mkt begagnat, och äter lite, så kanske man kan leva på 100 laxar....!?!? 😳😆

Redigerat: Obs....missförstå mig inte, jag kritiserar inte undersökningen, som jag är väldigt nyfiken på att se resultatet ifrån. Har betat mig igenom frågorna..... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska kul att maxinkomsten per år är satt till 50.000:- omöjligt att leva på i mina ögon.

kul att min maxinkomst var 100000+ 😛

klart att livets hårda skola inte räknas som utbildning

fånig diskussion 🙂

inget fel på enkäten

Bluff.

yaddayaddayadda

lyckas du inte scrolla?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska kul att maxinkomsten per år är satt till 50.000:- omöjligt att leva på i mina ögon.

kul att min maxinkomst var 100000+ 😛

klart att livets hårda skola inte räknas som utbildning

fånig diskussion 🙂

inget fel på enkäten

Bluff.

yaddayaddayadda

lyckas du inte scrolla?

Nej du. Du är ett hybristroll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska kul att maxinkomsten per år är satt till 50.000:- omöjligt att leva på i mina ögon.

kul att min maxinkomst var 100000+ 😛

klart att livets hårda skola inte räknas som utbildning

fånig diskussion 🙂

inget fel på enkäten

Bluff.

yaddayaddayadda

lyckas du inte scrolla?

Nej du. Du är ett hybristroll.

you wish 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

you wish 🙂

Nej jag vet. Du är synad. Fram med referenser, uppgifter och länkar eller sluta snacka.

😛 jomenvisst namn å adress va?

kan man slå på nattvaktaren på eniro?

Då var det bekräftat!

Oroa dig inte, du är knappast ensam på internet om att låtsas vara någon annan. Men nu när alla vet kanske du kan droppa attityden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...