Jump to content
Annons

Roland JX8P


AndyElectro

Recommended Posts

Första synthen jag hade var en JX8P fick den i present av mor Ä far nÀr jag var 14! lyssnade först pÄ preset ljuden Ä grÀt nÀstan för det var det trÄkigaste synthljud jag nÄnsin hört!!!!

Men tog inte mÄnga dagar innan jag började göra egna ljud pÄ den, gjorde en hel del sköna ljud pÄ den!

 

Vilken var din första synth!?!?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Casio casiotone. Mina favoritljud var "funny", "insect" och "space gun". En kompis till förÀdrarna lÀrde mig att spela bluestolvor pÄ den.

Undrar vilken mÀnniska jag hade blivit om jag fÄtt en minimoog istÀllet.

Det trÄkiga med syntar Àr att jag alltid tycker man kÀnner sig sÄ himla ensam. Det gÄr inte pÄ samma sÀtt med ett piano.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Den första synten jag köpte sjÀlv, var en Casio FZ-1, en TUNG sampler med hela 2MB RAM (med expansionskort pÄ 1MB...), max 36kHz samplingsfrekvens, 8 separata utgÄngar och vÀldigt stor display jÀmfört med andra samplers pÄ den tiden, sÄ att det var lÀtt att editera och hitta loop-punkter etc.

Köptes i Tyskland för ca 12000:- nĂ€r den nĂ€stan precis hade slĂ€ppts - och den kostade strax över 20000:- pĂ„ hemmaplan... 😳

Lite senare kompletterades den med Yamaha DX-11, TX-81Z och Roland D-110 - och en Roland TR-626 trummaskin.

Tidigare hade jag sporadiskt anvÀnt andras syntar; Korg Polysix, Yamaha CS10, Roland D-50 och MT-32...

Bytte ut DX-11 mot en YS-100 och TX-81Z+D-110 ersattes av Roland U-220 och E-MU Proteus/1. Trummaskinen byttes ut mot en Roland R-8. YS-100 byttes ut mot en Yamaha CS1x och samplern sÄ smÄningom mot en Kurzweil K-2000 dÀr jag satte in hÄrddisk, 32MB RAM och bÄda expansionskorten.

Numera har jag kvar CS1x och K2000 - men anvÀnder bÄda mest som klaviaturer och kör i princip alla ljud med diverse VSTi i stÀllet...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Min första synth var nÄn Kawai, minns inte alls vilken modell det var. Om jag inte ska rÀkna med en leksakskeyboard med autokomp som jag hade nÀr jag var liten!

Njae... jag hade vÀl iofs en keyboard med! liten leksaks casio!! men tror fan inte jag kunde spela alls dÄ, satt vÀl Ä plinka pÄ högsta volym sÄ alla blev galna hemma!!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HallÄ!

FĂ„r kontra med en

Roland MC303

Det var 1996... Satt i timtal hemma och skruvade fram bisarra ljudmattor 🙂 Kom ihĂ„g att sequencern blev full pĂ„ nolltid nĂ€r man spelade in lite filtersvep och annan automation. HĂ€r gĂ€llde det att planera sĂ„ att resurserna rĂ€ckte đŸ„°

// Klas

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Yamaha SY-77 😊 --->> Prophet-5 đŸ„°

jAG KAN TA HAND OM PROPHET 5:AN OM DU INTE VILL HA KVAR DEN LOL

Jo det kan jag tĂ€nka mig 🙂 TyvĂ€rr sĂ„ var det en annan snubbe som tog "hand" om den för mĂ„Ă„Ă„nga Ă„r sedan.. Nu för tiden har jag "bara" en Pro-One och den tar jag hand om sjĂ€lv.. 🙂

Mvh / Wille.

Redigerat av Wille
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Första synthen var en Korg M1. 😉 -Köpte den för mitt livs besparingar i slutet pĂ„ 80-talet (eller om det var början pĂ„ 90-talet?), sjukt mycket pengar för en sĂ„ sunkig synth... 🙂

Hade hem en Roland JX10 pÄ prov innan det, men fick rÄdet att ta en M1a istÀllet eftersom den var multitimbral. -Var sÀkert ett klokt val egentligen, men JX10 Àr ju liiiite fetare...

(Hade förresten en hemkeyboard (GEM DSK8) innan...)

Redigerat av android
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag började med en Korg Poly 800.

Efter den följde en Roland JX8P som jag fortfarande har kvar.

Edit: Glömde att jag hade en D50 ocksÄ. Gillade aldrig den.

Och en Akai S950 sampler.

Sedan har jag avverkat tvÄ racksyntar - Proteus 1 och Proteus 2000.

Nu Ă€r det bara Vst som gĂ€ller 🙂

Redigerat av Bebopkeys
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HallÄ!

FĂ„r kontra med en

Roland MC303

Det var 1996... Satt i timtal hemma och skruvade fram bisarra ljudmattor 😕 Kom ihĂ„g att sequencern blev full pĂ„ nolltid nĂ€r man spelade in lite filtersvep och annan automation. HĂ€r gĂ€llde det att planera sĂ„ att resurserna rĂ€ckte 😕

// Klas

Allright! jag har nyss köpt mig en MC-505:a att pula lite med! fÄr vÀl se hur sparsam man mÄste vara med den...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Första synthen jag hade var en JX8P fick den i present av mor Ä far nÀr jag var 14! lyssnade först pÄ preset ljuden Ä grÀt nÀstan för det var det trÄkigaste synthljud jag nÄnsin hört!!!!

Men tog inte mÄnga dagar innan jag började göra egna ljud pÄ den, gjorde en hel del sköna ljud pÄ den!

 

Vilken var din första synth!?!?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Yamaha CS5!

Monofonisk

1 x VCO

1 x VCF

1 x VCA

1 x EG

1 x LFO

DÀrför ganska trist och begrÀnsad och

svindyr(80-talet).

Fast man kunde dra upp filtret till

sjÀlvsvÀngning,med intressanta övertoner

till följd. En del syntbasljud gick att ratta

rÀtt grymma faktiskt ,och DM hade haft en

med pÄ nÄn bild sÄ det var ju inte

bara missĂ€r med den 😕

Sen external Audioinput, va ju lite coolt

pÄ en sÄn budgetsynth trots allt hehe

har en i garderoben Àn faktiskt...

Redigerat av synt4ever
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har funderat pÄ vilka syntar jag har Àgt genom tiderna...

Utan inbördes ordning

Casio VL-1

Casio CZ-101

Casio CZ5000

Casio FZ-1

Emu Emax

Emu Orbit9090

Clavia Nordrack2

Novation Nova

Sequential Circuits Multitrak

Sequential Circuits Max

Oberheim OB12

Oberheim Matrix6

Roland Juno60

Roland JD800

Rolan JX8p

Roland JX3p

Korg monopoly

Korm MS2000r

Waldorf mQ

Waldorf Q

Kawai K3

Kawai K3r

Roland TB303

Roland TR606

Roland TR909

Yamaha QX-1

Yamaha YS200

Roland JP8000

Yamaha CS01

Yamaha RX15

Korg DDD5

Yamaha CS15

PPG 2

PPG 2.2

Akai AX-60

Crumar Bit-01

Crumar Bit-99

Ensonic ESQ-1

Teisco SZ-240

Teisco 110-F

Siel Expander

Kawai R-100

Jag har sÀkert glömt nÄgra.. Men det var Ànna kul att tÀnka tillbaka.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HallÄ!

FĂ„r kontra med en

Roland MC303

Det var 1996... Satt i timtal hemma och skruvade fram bisarra ljudmattor 😼 Kom ihĂ„g att sequencern blev full pĂ„ nolltid nĂ€r man spelade in lite filtersvep och annan automation. HĂ€r gĂ€llde det att planera sĂ„ att resurserna rĂ€ckte 🙂

// Klas

Allright! jag har nyss köpt mig en MC-505:a att pula lite med! fÄr vÀl se hur sparsam man mÄste vara med den...

LĂ„ter kul att pula med!

Har för mig att MC505:an Ätminstone har 5 ggr större minne till sequencern. RÀcker nog till ett gÀng lÄtar alla gÄnger.

// Klas

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HallÄ!

FĂ„r kontra med en

Roland MC303

Det var 1996... Satt i timtal hemma och skruvade fram bisarra ljudmattor 😼 Kom ihĂ„g att sequencern blev full pĂ„ nolltid nĂ€r man spelade in lite filtersvep och annan automation. HĂ€r gĂ€llde det att planera sĂ„ att resurserna rĂ€ckte 🙂

// Klas

Allright! jag har nyss köpt mig en MC-505:a att pula lite med! fÄr vÀl se hur sparsam man mÄste vara med den...

LĂ„ter kul att pula med!

Har för mig att MC505:an Ätminstone har 5 ggr större minne till sequencern. RÀcker nog till ett gÀng lÄtar alla gÄnger.

// Klas

ok... fÄr se den har inte kommit Àn vÀntar ivrigt pÄ posten! blir som barn pÄ nytt med nya grejer!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...