Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är nog lĂ€ttast att förklara med ett exempel: Jag spelar in ett trumset, mickar bĂ„de över och underskinnet pĂ„ virveln. För att spara lite effekter sĂ„ vĂ€ljer jag att skicka bĂ„da dessa till en gruppkanal för att processa dom med samma effekter. MEN. DĂ„ kan jag inte skicka vidare dem till det generella trumgruppspĂ„ret dĂ€r jag samlat alla trumkanalerna (för lite gemensam kompressor och reverb t ex). Grupp-kanalerna verkar automatiskt gĂ„ till mastern. GĂ„r detta att komma runt pĂ„ nĂ„got sĂ€tt? Eller gĂ„r det att samla kanaler pĂ„ andra sĂ€tt Ă€n med gruppkanalerna?

Annons
Postat (redigerat)

Är det cubase du anvĂ€nder? isĂ„fall mĂ„ste man skapa gruppspĂ„ren i ordning, om du gjorde virvelgruppen efter trummgruppen kan du inte skicka den dit, utan bara tvĂ€rtom. korkat om du frĂ„gar mej, men de hade tydligen fixat det till 4an

Redigerat av mietek
Postat
Är det cubase du anvĂ€nder? isĂ„fall mĂ„ste man skapa gruppspĂ„ren i ordning, om du gjorde virvelgruppen efter trummgruppen kan du inte skicka den dit, utan bara tvĂ€rtom. korkat om du frĂ„gar mej, men de hade tydligen fixat det till 4an

Har dom fixat det Àntligen! Har inte testat detta dÄ jag vant mig att skapa dem i ordning. Stördemig nÄgot grymt pÄ det hÀr förut.

Skönt, mÄste testas!

Postat

Det lÄter ju verkligen mÀrkligt, men det Àr vÀl bara att acceptera. Tack för tipset!

Postat
Det lÄter ju verkligen mÀrkligt, men det Àr vÀl bara att acceptera. Tack för tipset!

Eller hur! VÀrldens konstigaste grej, det kÀnns ju inte som vÀrsta svÄra grejen att skicka nÄgot en gruppkanal man skapat innan, rent tekniskt kÀnns det ju inte som vÀrsta svÄra funktionen att programera eller vad man ska sÀga.

Snor trĂ„den lite och frĂ„gar; Är det samma sak i Logic 8? Eller kan man skicka saker överallt dĂ€r?

Postat

RÄkade ut för samma problem tidigare i veckan nÀr jag för första gÄngen skulle vara duktig och spara lite kraft av pluggarna. Efter ett bra tag och frenetiskt klickande lyckades jag komma pÄ just detta med i vilken ordning man var tvungen att skapa grupperna, Ànnu surare blev jag nÀr man inte kunde flytta ordningen pÄ dessa, eller gÄr det?

Att det ens fÄr se ut sÄhÀr i en snordyr applikation Àr för mig en gÄta, tur att dom tydligen fixat detta till 4an i alla fall.

Postat

Eller hur! VÀrldens konstigaste grej, det kÀnns ju inte som vÀrsta svÄra grejen att skicka nÄgot en gruppkanal man skapat innan, rent tekniskt kÀnns det ju inte som vÀrsta svÄra funktionen att programera eller vad man ska sÀga.

Snor trĂ„den lite och frĂ„gar; Är det samma sak i Logic 8? Eller kan man skicka saker överallt dĂ€r?

Inga problem alls i Logic, lÀtt som en plÀtt.

Postat

jo men Ă€ndĂ„! vĂ€rlden gĂ„r ju inte under, spara dina instĂ€llningar som presets och skapa grupeprna i rĂ€tt ordning, tar vĂ€l minst 2 minuter đŸ€Ș

Det KAN ha vart Nuendo 4 jag snacka om Àr inte sÀkert vart jag lÀste det.

Postat

Jag trodde de hade fixat det i C4, men hade precis samma problem hÀromdan.

Visst, jag förstÄr tÀnket, att man inte ska kunna skapa rundgÄng genom att koppla tillbaka frÄn sista gruppen till första. Men dÄ mÄste de ju erbjuda ett sÀtt att Ätminstone "inserta" en grupp mellan 2 andra, som Àr en helt "legal" operation..

Postat

Hej pÄ er.

I version 4.1 av Cubase, som slÀpps inom kort, Àr detta fixat och det gÄr dÄ att skicka ljud pÄ alla möjliga hÄll och kanter. En lysande funktion som dÄ tillkommer Àr att alla summeringsobjekt sÄ som grupper och FX-kanaler dyker upp som ingÄngar pÄ alla audiospÄr och kan pÄ sÄ sÀtt enkelt spelas in pÄ ett nytt spÄr.

Detta och mycket mer finns med i Cubase 4.1 uppdateringen, listan pÄ nya funktioner Àr ganska lÄng och kommer att publiceras i sin helhet i samband med att uppdateringen finns tillgÀnglig för nerladdning.

Den nya versionen kommer att vara en gratis uppdatering för alla anvÀnder av Cubase 4.

Postat

Hej Fredrik @ mi7!

Med vĂ€ldigt smĂ„ förhoppningar om ett svar smyger jag Ă€ndĂ„ in en lĂ€tt uppgiven frĂ„ga 😉 :

NÄgot insidertips om nÀr 4.1 kommer?

Jag har hört ryktas om den 23e oktober. StÀmmer det? Kan det vara sÄ?

Nicka om det gör det.

Eller rentav tidigare ÀndÄ kanske? Kan det vara möjligt? va? VA?

Hoppa jÀmfota och nynna hela Zappa's black page om det INTE stÀmmer.

Jag tjallar inte till nÄgon.

😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.