Jump to content
Annons

Flytta Cubase-projekt mellan datorer


FreddeP

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar om det finns någon därute som vet om det finns ett enkelt och smidigt sätt att flytta ett helt projekt mellan 2 datorer? Situationen är att jag och en polare arbetar tillsammans med samma projekt och det hade underlättat för oss om det finns en möjlighet att skicka över hela projekt till varandra.

Tack för hjälpen! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag och min polare skickar projekten med msn messenger. Vi har båda bredband så det går kvickt och lätt. 😉

Vad har du och din kompis för uppkoppling?

För att slippa skicka filerna i projektet en och en (tar lång tid 😳 ) så skicka dem i en komprimerad fil istället.

Lycka till! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har båda bredband så överföringen i sig blir inte några problem. Vi har testat att skicka över projektfilen för sig och alla ljudfilerna som .rar men det funkade inte. Cubase kunde inte hitta ljudfilerna trots att vi lade filerna i projekt reps audio mapparna. Det jag tänkte var om Cubase är utrustat med någon funktion för att få allt packat tillsammans... Det hade varit grymt schysst om du kunde i stegform förklara hur ni gör!

Tack för hjälpen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart jag ska berätta hur jag brukar göra 😄

* Jag antar att du har dina låtar i projektmappar i cubase dvs edits, audio och images plus den lilla cubaseikonen ligger i samma mapp. Om inte måste du fixa detta först. Annars kommer ju din kompis ha tomma audiospår när han öppnar projektet hos sig.

* För att din kompis ska kunna öppna projektet och få samma ljud på midikanalerna som du måste ni ha samma plugins men det antar jag att du visste men whatta heck 😉

* högerklicka och välj nytt och sedan komprimerad mapp

* lägg hela projektet i en komprimerade mappen som dom är, ändra inte filformatet

* Sen ska det bara vara att skicka zipmappen via t.ex. messenger hoppas jag, hehe 🙂

Jag har ingen aning om cubase har någon sån funktion, det hade ju varit det allra bästa såklart 😎

Jag ska kolla om jag hittar nåt i Cubase. Återkommer om detta senare.

Hoppas du fattar nåt av denna något röriga förklaring 🙂

Ciao!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Jag har testat era metoder och de fungerade bra båda två även om OMF-exporten var den smidigaste. Dock upptäckte jag att MIDI-spåren inte följde med utan det var endast AUDIO-tracksen som gick att få upp efter flytten. 😲 Någon som har förslag på lösning?

Tack på förhand! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock upptäckte jag att MIDI-spåren inte följde med utan det var endast AUDIO-tracksen som gick att få upp efter flytten.

Vi säger att projektet innehåller 5 audio och 5 midikanaler.

1. Menar du att bara audiokanalerna syns i rutan när du öppnar projektet? 😏

eller;

2. menar du att midikanalerna syns men att du inte får nåt ljud ifrån dem? 🙂

Svar;

1. Det brukar alltid funka när vi skickar över messenger, se bara till att alla delar i projektet kommer med i zip-filen d.v.s. audio, images, edits och cubaseikonen (midifilerna).

2. För att din kompis ska kunna öppna projektet och få samma ljud på midikanalerna som du måste ni ha samma plugins installerade 😏

Hoppas det funkar! 🙂

Ciao!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...