Jump to content
Annons

Shure SM57 Micbrus.


Shinji

Recommended Posts

Tjena!

Köpte min Shure SM57 tillsammans med en TonePort från Musikbörsen här i Stockholm. Nu på senare dagar då man blivit mer kräsen så märker jag att när den är kopplad till datorn (via TonePorten's Mikrofoningång - sedan via usb) så får jag ständigt på lite högre volym, ett otroligt mikrofonbrus, relativt högt, och sänker jag hör man knappt instrumentet. Vad är det som skapar detta, kan det vara någonting annat än att Mikrofonen är skadad?

Tacksam för ditt svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

SM57 är inte världens tystaste mic - men om du upplever att bruset blir allt högre i förhållande till ljudet ju högre du går med gainen, så ligger troligen en stor del av det i preampen. En dynamisk mic måste ha ganska mycket gain - och om det hamnar nära vad som är max för preampen, så är det större risk att den brusar förhållandevis mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

SM57 är inte världens tystaste mic - men om du upplever att bruset blir allt högre i förhållande till ljudet ju högre du går med gainen, så ligger troligen en stor del av det i preampen. En dynamisk mic måste ha ganska mycket gain - och om det hamnar nära vad som är max för preampen, så är det större risk att den brusar förhållandevis mer.

Tack Claes, forumet är inte detsamma utan dig! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan också ha att göra vilka Gearboxinställningar du har har du en massa simuleringar vid inspelning så kan dessa vara brusiga och då behöver gaten ställas högre. Du bör nog spela in signalen ren om du vill slippa så mycket brus som möjligt.

precis detta är någonting jag glömde fråga om, men om jag kör en ren signal, så innebär det att hela gearbox skall vara avstängt eller? Jag har ingen aning faktiskt hur jag ska köra ren signal. För stänger jag av Gearbox så känns det ändå som att inställningarna sparas i datorn även om jag stänger ner gearbox.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du använder Toneport som ljudkort så bör Gearbox vara på men under amp väljer du no amp och ser till att alla andra grejer som kompressorer, delay, effekter etc. är av.

Är lite osäker hur det fungerar med UX1 men kanske kan du även som i UX2 splitta signalen så att du får en oprocessad och en med effekt som du använder vid medhörningen. Tror eventuelt att du kan lägga signalen så i UX1 även om du inte kan spela in två signaler men är som sagt osäker.

Om du inte du redan har gearbox som vst skulle jag rekommendera att du skaffar den för då kan du alltid välja simuleringar och effekter efteråt på din rena signal.

Annars är det att antingen spela in blött eller med en någorlunda ren simulering som du får leva med sedan eller en ren torr signal som ju är ganska tråkig då det gäller gittarsignaler tex. men som fungerar utmärkt för en sångtagning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Köpte min Shure SM57 tillsammans med en TonePort från Musikbörsen här i Stockholm. Nu på senare dagar då man blivit mer kräsen så märker jag att när den är kopplad till datorn (via TonePorten's Mikrofoningång - sedan via usb) så får jag ständigt på lite högre volym, ett otroligt mikrofonbrus, relativt högt, och sänker jag hör man knappt instrumentet. Vad är det som skapar detta, kan det vara någonting annat än att Mikrofonen är skadad?

Tacksam för ditt svar!

1:a steget är väll att kolla så att mikrofonen först och främst funkar som det ska... är det kollat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...