Jump to content
Annons

Panorera ut gitarrer?

Recommended Posts

Guest dirtyflow
Posted

Tja!

När jag lirar in gitarr i datorn så spelar jag in 4 stycken gitarrer för att tjocka till det.

2 spår spelar samma riff och 2 spår samma slinga t.ex, ni förstår.

Jag har läst lite tidningar och läst om mixning och sådär och givetvis ska man panorera ut ljudet med gitarrerna sägs det, vilket jag gör med.

MEN, jag spelar in i mono och jag har för mig att om man ska panorera ut mono ska man exportera hela mono-spåret till Wave ljud i stereo och göra ett nytt spår som är i stereo och därifrån panorera ut?

Stämmer det? Eller hur gör ni?

MVH Victor!

Annons
Posted

I ditt inspelningsprogram, som bör arbeta i stereo, så har du ju en summering av alla kanaler till 2-kanaler som du lyssnar på.. (vänster och höger)

Dina gitarrkanaler, som du spelat in i mono, kan du panorera ut hur du vill, vänster som höger..

Du behöver inte göra om dem till stereospår för att panorera ut dem. 😳

Posted
Tja!

När jag lirar in gitarr i datorn så spelar jag in 4 stycken gitarrer för att tjocka till det.

2 spår spelar samma riff och 2 spår samma slinga t.ex, ni förstår.

Jag har läst lite tidningar och läst om mixning och sådär och givetvis ska man panorera ut ljudet med gitarrerna sägs det, vilket jag gör med.

MEN, jag spelar in i mono och jag har för mig att om man ska panorera ut mono ska man exportera hela mono-spåret till Wave ljud i stereo och göra ett nytt spår som är i stereo och därifrån panorera ut?

Stämmer det? Eller hur gör ni?

MVH Victor!

Mitt tips är att strunta i ord som "ska" och "måste" i mixsammanhang och lita på dina öron istället. Låter det bra så behöver du inte ändra nåt 😳

Guest dirtyflow
Posted

Ok! tack för tipsen grabbar!

Helt klart, man måste våga gå lite efter eget öra med.

Tack ska ni ha för era svar!

Posted
MEN, jag spelar in i mono och jag har för mig att om man ska panorera ut mono ska man exportera hela mono-spåret till Wave ljud i stereo och göra ett nytt spår som är i stereo och därifrån panorera ut?Stämmer det? Eller hur gör ni?

fattar jag inte vad dus skriver eller verkar det helt fel å onödigt?

panorera monospåren höger resp vänster efter smak

the end