Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag försöker spela in tal i olika relativt dämpade miljöer men jag får det inte att låta bra. Jag använder då en kondensatormikrofon ganska nära vederbörandes mun i en ganska tyst rum.

Hur gör TV-folk sådant? De kan ju spela in saker i rentav ganska bulldriga miljöer och få det att låta bra. Dessutom antar jag att de limiterar det ganska regält dessutom. När jag försöker det så låter det bara skumt och en massa äckliga rumsljud (som ej är hörbara med örat ) kommer fram.

Gör det stor skillnad med en dynamisk mic än med en kondensatormic? Bör man rentav köpa den berömda MD-micen? Jag är tacksam för tips.

Annons
Postat

För filminspelning "live" med olika intervjuer mm så använd, precis som android skriver, riktade mikar.

Sen är det mycket vanligt med en mygga.

Myggan fångar talet och den riktade miken får med miljöljud och tal.

Sen mixas det efter behag! 😆

Postat

Det jag tidigare blivit tipsad om är faktiskt omnimicar till tal. Men ni rekomenderar alltså mer njure? Det jag använder just nu är SPB1, är den för bred tror ni? Vad rekomenderar ni?

Mygga är lite overkill i mitt fal, då det inte skall vara någon bild involverad. Eller tror ni det är bra att använda två micar vid inspelning?

Postat
Det jag tidigare blivit tipsad om är faktiskt omnimicar till tal. Men ni rekomenderar alltså mer njure? Det jag använder just nu är SPB1, är den för bred tror ni? Vad rekomenderar ni?

Mygga är lite overkill i mitt fal, då det inte skall vara någon bild involverad. Eller tror ni det är bra att använda två micar vid inspelning?

Jag tror du ska satsa på njure eller supernjure om du har problem med bakgrundsmiljö mm.

Ex: http://www.sennheiserusa.com/newsite/produ...?transid=003284

SPB1 skulle nog passa utmärkt för att t.ex ta upp miljöljud.

Om du inte orkar lägga pengar på specialmikar så får du fixa riktigt bra akustik när du ska spela in talet.

Postat

Kolla in Shure SM7, ruggigt bra på tal men även till mycket annat också. Används av många radiokanaler i studion.

Postat

Hrejen är att jag vill kunna spela in tal på "öppen gata" och kunna göra det så bra som möjligt. Jag blev tidigare tipsad om MD21 (eller hette den 421?) men den är rundtagande, så jag är själv skeptisk mot det. Man hävdade att riktade gav för mycket näreffekt vilket tydligen skulle vara negativt vid tal.

Hur känslig är SM7:an? Hur stor är den? Är det något man kan ut och jogga med? Kan man hålla den med handen?

Postat

Om det är Sennheiser MD421, så är den inte riktad. En vanlig njure, också en favorit hos många.

En fördel med att använda rundtagande mickar är att de inte har någon nämnvärd bashöjnings-

(eller proximity-)effekt, och alltså kan användas väldigt nära ljudkällan.

Postat

Då var det nog MD21:an jag menade, den är inte njure (?).

Jag har lite svårt för den här diskussionen med bra/dåligt med proxmity. Varför är det dåligt? Om det är dåligt, kan man inte bara EQ:a bort det då? Om proxmity nu är dåligt kanske det är rundgående man ska använda. Jag tänker ju trots allt vara väldigt nära ljudkällan (tror jag).

Det jag vill är alltså att kunna spela in tal vart som helst (på kafét, skogen eller rentav i tunnelbanan), och få det så bra som det bara går under omständigheterna. TV och radio gör sådant hela tiden och det uppfattas som bra.

Postat

Eller, har jag förstått det rätt, valet är alltså mellan en riktad mic på lite längre avstånd eller en rungupptagande mic mycket nära?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.