Jump to content
Annons

Recommended Posts

Frej (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag undrar hur man gör i Finale för att ändra takt utan att en ny taktnotering visas. (Om jag till exempel kör 4/4 och vill ha en ensam 4-delsnot i en ensam takt i början eller i slutet, utan att det blir att stå 1/4 före och 4/4 anges på nytt efteråt - jag vill bara ha takten noterad en gång i början) - så som det brukar se ut i gamla notböcker.

Jag undrar också hur man ändrar taktslagsgrupperingen längst upp i studiovyn, samt hur man lägger till nya spår/instrumentslingor i en befintlig fil.

Annons
Postat

vill du ha det som en upptakt i början av en låt? det väljer du när du skapar ett dokument

vill du ha en takt i mitten av ditt stycke? det går inte. (eller jag har inte hittat något kommando för det)

att lägga till ett nytt intrument borde vara ett otroligt lätt sak att göra, men det har jag gått bet på. jag har slagit i manualen, frågat andra Finale-kollegor, alla ställer sig frågande.

Det jag (och andra med mig) gör är att skapa ett nytt dokument (då med det nya instrumentet) och sedan drag-and-drop; dvs kopiera över de gamla spåren. det är krångligt men fungerar . . . om du kommer på ur får du gärna skriva det här.

• 3 månader senare...
euripyd (oregistrerad)
Postat
vill du ha det som en upptakt i början av en låt? det väljer du när du skapar ett dokument

vill du ha en takt i mitten av ditt stycke? det går inte. (eller jag har inte hittat något kommando för det)

Det går.

1. Ändra taktart till 1/4 (välj bara EN takt, eller dessa du vill ändra)

2. Välj MEASUER TOOL

3. Dubbelklicka (första) takten som har 1/4 och välj: Time Signature - Always hide

4. Dubbelklicka den takt som återställer till 4/4 och gör det samma..

Postat
Jag undrar också [---] hur man lägger till nya spår/instrumentslingor i en befintlig fil.

Jag minns inte vad vyn heter men välj den som inte är studio view och inte notbladsvyn, utan den som har löpande noter på en lång rad. Välj sedan staff tool och dubbelklicka någonstans på den vita ytan, t ex längst ned. Då lägger du till en "staff", dvs ett system - eller spår om du så vill.

Postat

Vill bara flika in med en kommentar här.

Har du testat programmet Sibelius? Jag grejade i Finale innan och tyckte det var knöligt. Efter att ha testat Sibelius så gick jag över till det direkt. Mycket enklare men ändå samma möjligheter.

😉

/Memphis

Postat

tack för era svar writemusic och euripyd.

ni har alldeles rätt!

det ena hade jag kommit på . . men det andra fick jag lära mig nu . . tack för det.

sibelius är ett alldeles utmärkt program också.

euripyd (oregistrerad)
Postat

Kan säga att jag är master i Finale sedan 2000, men också jobbat i Sibelius under längre period.

Sibelius, som du säger, är lätt att börja med, särskild bra passar dem som inte behöver riktig avancerad notation....

Finale är lite svårare att lära sig, men mycket mycket flexibel, och det visar sig att det finns saker som Sibelius inte kan göra.

När det gäller inmatning, både Sibelius och Finale har lika många klick (det älskar inte höra Sibelius fans..)

Postat
Sibelius, som du säger, är lätt att börja med, särskild bra passar dem som inte behöver riktig avancerad notation....

Finale är lite svårare att lära sig, men mycket mycket flexibel, och det visar sig att det finns saker som Sibelius inte kan göra.

Jo, det sägs så. Men jag har aldrig haft behov av de där sakerna. Nånsin. Den där riktigt avancerade noteringen har jag aldrig kommit i kontakt med heller. Men vi är alla olika.

Den stora finessen är att bägge två programmen finns. Tänk så lata utvecklarna blivit om det inte fanns konkurrens.

Gunnar

euripyd (oregistrerad)
Postat

Jo jo, det stämmer...

• 4 veckor senare...
Postat (redigerat)

Jag har jobbat i Finale i tio år men funderar nu på att gå över till Sibelius pga Finales "konstiga" inställningar till sina buggar.

Ett (av många) exempel: När 2007 kom fungerade plötsligt inte slumpmässig velocity i MIDI Tool. Jag påpekade flera gånger under 2007 men fick till svar att "vänta till 2008 så kommer det att fungera". Inte så att dom fixade det i 2007a eller 2007b eller...

För att få tillbaka den funktionen var jag tvungen att köpa uppdateringen till 2008.

Förresten, varför uppdaterar man Finale varje år men lämnar kvar buggar utan att åtgärda dom!? Vissa buggar har funnits se'n "urminnes tider"!?

/TD

Redigerat av Dunker

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.