Jump to content
Annons

Om jag vill kunna surfa på studiodatorn


Minielk

Recommended Posts

Ok, konstigt formulerad trådrubrik kanske men:

Jag har för avsikt att byta upp mig på datorfronten och kommer därför snart att ha en ny fin dator här hemma, optimerad för musik. Det är väldigt praktiskt för det innebär att jag kan använda min långsamma bärbara dator enbart för att surfa och enkel ordbehandling.

Nu till problemet: Jag är lite smått ishockeyintresserad och brukar se elitserieishockeyn via köp på Canal+ hemsida. Det pallar dock inte min bärbara dator av, av någon anledning. Den är alldeles för gammal och långsam för programvarorna som behövs för uppspelningen tror jag. Internetuppkopplingen är det verkligen inget fel på. Har 10Mbit upp och ner och har t.o.m. provat med 100 Mbits uppkoppling.

Så därför kommer jag vilja använda min stationära studiodator emellanåt uppkopplad mot internet. Slutligen till frågan nu då, vad finns det för BRA mjukvaror som skyddar datorn mot diverse intrång och virus? Det är ju även så att man inte vill att det ska ta för mycket processorkraft! Får gärna vara relativt billiga program, även om det kan vara värt att betala för säkerheten.

Jag ber om ursäkt ifall mjukvaror som inte direkt har med musikinspelning att göra inte hör hemma på forumet, men det är ju indirekt otroligt viktigt för att skydda sina alster, ni vet!

Mvh,

Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Instämmer med föregående talare, dock drar ju Panda resurser när man surfar - då påverkas prestanda.

Men om du gör en sak i taget, så ska det vara helt OK. Ett tips är att skapa en separat maskinvaruprofil

för musikskapande. Kolla en bit ner i nedanstående tråd:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=42002

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har klarat mig i alla år utan virusdödare, så jag skulle främst rekommendera en väl fungerande brandvägg. ZoneAlarm Pro är en mycket bra sådan, som jag har kört med i många år. Det finns en gratisversion också - men Pro-versionen kostar inte så mycket och den skyddar mot alla sorters körbara attachments i e-mail, så risken att få in något skit, är mikroskopisk (om man inte tankar hem en massa piratkopior - för då är det absolut säkrast att ha virusdödare också - exempelvis NOD32).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nod 32 funkar fint som antivirus,kan också rekommendera

Comodo Firewall som brandvägg eftersom Xp:s inbyggda

brandvägg inte upptäcker om du trots allt skulle få in

något elakt program i datorn! (XP firewall detekterar/blockerar i

stort sett bara inbound trafic , till din dator någorlunda effektivt).

Hämtas gratis på http://www.comodo.com/products/free_products.html

Redigerat av synt4ever
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...