Jump to content
Annons

Spela med NI guitar rig direkt?


april second

Recommended Posts

Annons

Vad menar du med att det inte är lika "kul"?

Det bästa tycker jag är att monitorlyssna genom Cubase. Då hör man, i realtid, hur insignalen låter efter att den har passerat kanalstrippen i Cubase (dvs. med all eq och inserts t.ex. GuitarRig). Då kommer du höra disten samtidigt som du spelar på gitarren fastän du i själva verket bara spelar in den rena signalen från gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chris: Det viktiga är att jag får förstärkarkänsla när jag spelar in så att jag inte bara får ett vanligt, torrt elgitarr ljud! Sedan kan jag naturligtvis tycka att det är bra att kunna lägga på saker efteråt också! 😛 Hur monitorlyssnar man på det sätt som du beskriver?

Link to comment
Dela på andra sajter

Chris: Det viktiga är att jag får förstärkarkänsla när jag spelar in så att jag inte bara får ett vanligt, torrt elgitarr ljud! Sedan kan jag naturligtvis tycka att det är bra att kunna lägga på saker efteråt också! 🙂 Hur monitorlyssnar man på det sätt som du beskriver?

Som sagt, den kanal som du spelar in på i Cubase sätter du guitar rig på insert! Välj rätt utgång på den kanalen så kommer du att höra vad du spelar via gutiar rig.

Lätt som en plätt! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

..Samtidigt som du inte kan ha "direct monitor" aktiverat, då går signalen direkt ut igen utan att först passera Cubasemixern...

Avbockar du Directmonitor i VSTsettings och sedan aktiverar monitorfunktionen på den Audiokanal du valt att inserta guitarrig, kommer du höra gitarrens signal...hör o häpna..med effekten på.. 🙂

😛

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Men det intressanta är alltså att man spelar in en ren signal men man lyssnar på den färgade.

Det innebär sålunda att man kan byta till t ex Amplitube eller liknande som insert. Det är ju alldeles kalas.

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Nu vet jag inte vad du kör för program, men det torde ju gå att Freeza effekten alternativt bounca ner den spår för spår om din PC inte orkar att "lägga på" effekt för fler än ett spår i taget.

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ÄNDÅ vill spela in effekt-signalen (alltså Guitar Rig-ljudet). Hur gör man då?

Min dator är nämligen lite väl slö så jag måste göra på det sättet.

Testa att exportera hela spåret så ska du få ner varje millimeter av alla effekter o pluggar du använder.. en fiffig funktion 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! Jag kör SX1 och kan således INTE använda freeze-funktionen.

Att exportera borde fungera, MEN det är tidskrävande och inte lika effektivt som om det skulle gå att spela in effektsignalen direkt.

Ingen som vet något annat sätt? 😏

Har försökt en gång innan, men provat igen.. Det är väl till typ Demonen jag riktar mig eftersom han verkar ha total järnkoll på cubase...

Freeze på audiotracks i SX2... !? !? !? Funkar det? Inte på skolan iaf (där vi TVINGAS köra programmet som jag fortfarande är långt ifrån kompis med)

Med freeze menar jag att den snabbt bouncar ner inserts och send-effekter, kopplar av paketet och sparar cpu.

Link to comment
Dela på andra sajter

VacUm..det var inte jag som sa att det gick att Frysa effekter till ett audiospår..det var il Capitano Nemo... men det går att göra i SX 3.

Freezefunktionen funkar inte på vanliga audiospår i SX 2 - nej.. bara (långsamt)på VSTi's

Jag har däremot för mig att jag lyckades få till en sån inspelning av misstag långt innan SX 1 ... 😏

ehh... jag ska kolla på detta när jag kommer hem ikväll...

Återkommer i ärendet.

Link to comment
Dela på andra sajter

VacUm..det var inte jag som sa att det gick att Frysa effekter till ett audiospår..det var il Capitano Nemo... men det går att göra i SX 3.

Freezefunktionen funkar inte på vanliga audiospår i SX 2 - nej.. bara (långsamt)på VSTi's

Jag har däremot för mig att jag lyckades få till en sån inspelning av misstag långt innan SX 1 ... 😏

ehh... jag ska kolla på detta när jag kommer hem ikväll...

Återkommer i ärendet.

tack!!

Nä, menade inte att du sagt att det funkar att göra så i SX2, menade bara att du har järnkoll på cubase och kunde reda ut det hela. Vilket du kunde. Bra, nu vet jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

VaCum..det såg lite barskt ut det jag skrev...glömde en smiley 😉

Har du testat att göra en audioloop? skickat ut outputen från första kanalen in i en annan kanal som spelar in både effekten och den rena signalen?

Ah..well jag ska göra en grundlig koll senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Får förtydliga. Kollade ju inte vilket program som avsågs och har följdaktligen ingen koll på Cubase. Jag är ju inne i Logic. I Logic för Mac finns frys från någon viss version - tyvärr ej för PC, snyft... 😉

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Öppna mixern med F3

2. Hitta Input-Channel

3. Lägg GuitarRig som insert på denna.

Nu passerar allt som spelas in GuitarRig innan det landar på hårddisken.

Jaha..här har vi en snabb kille.. alla frågor besvarade på tre punkter.. 😆

Ibland har man långt till vissa svar..dom måste passera norra hjärnbarken 3 gånger innan svaret dyker upp i södra loben.. 😉

ingen som fattar vad jag babblar om så jag slutar nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Öppna mixern med F3

2. Hitta Input-Channel

3. Lägg GuitarRig som insert på denna.

Nu passerar allt som spelas in GuitarRig innan det landar på hårddisken.

Jag kör SX1 och kan omöjligt hitta någon Input-channel i mixern. Är detta en ny funktion i SX2 måntro?

Eller kan jag hitta input-channel kanalen någon annan stans där jag kan lägga på insert-effekter?

Link to comment
Dela på andra sajter

VaCum..det såg lite barskt ut det jag skrev...glömde en smiley 🙂

Har du testat att göra en audioloop? skickat ut outputen från första kanalen in i en annan kanal som spelar in både effekten och den rena signalen?

Ah..well jag ska göra en grundlig koll senare.

Ja det är klart, men tänkte mer att man vill kunna trycka på en knapp o sen är det färdigt. Att bounca/spela in igen är ju ett gammalt beprövat knep, men ack så omständigt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör SX1 och kan omöjligt hitta någon Input-channel i mixern. Är detta en ny funktion i SX2 måntro?

Eller kan jag hitta input-channel kanalen någon annan stans där jag kan lägga på insert-effekter?

Stämmer, input-channel är ny i SX2:an. Hur man gör i SX1 vet jag tyvärr inte. Men som sagt, jag tycker inte det är en bra lösning att göra på det här sättet. Bounca spåret till disk med Export-funktionen när du väl rattat in ett bra gitarrljud som sitter fint i mixen. Visst, det kan upplevas som omständigt, men det är nog det bästa du kan göra. Sparar massa processorkraft samtidigt som du kan gå tillbaka till ursprungfilerna om du märker att nåt behöver ändras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...