Jump to content
Annons

Rösten


soldaten

Recommended Posts

Hej, hmm, jag vet inte om det här är rätt forum. Ibland sjunger jag och spelar gitarr. Gillar alltså inte min röst, den är för gäll, svag och "squelande". Det finns inget djup i den utan den låter mer som ett barns röst. Kanske inte riktigt så men ni kanske förstår?

Jag är alltså inte ute efter en Peter-Jöback-schlager-prins-röst, utan jag vill bara ha lite mer djup och originallitet i rösten. Ungefär som Bob Dylan. Såklart kan jag väl inte låta som Bob Dylan eftersom vi är olika människor, men jag är ute efter en sån typ av röst. Karaktär. Kan man alltså genom cigaretter och whiskey exempelvis och kanske genom mycket övningar osv. få en röst med karaktär och originalitet?

MVH/Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej, hmm, jag vet inte om det här är rätt forum. Ibland sjunger jag och spelar gitarr. Gillar alltså inte min röst, den är för gäll, svag och "squelande". Det finns inget djup i den utan den låter mer som ett barns röst. Kanske inte riktigt så men ni kanske förstår?

Jag är alltså inte ute efter en Peter-Jöback-schlager-prins-röst, utan jag vill bara ha lite mer djup och originallitet i rösten. Ungefär som Bob Dylan. Såklart kan jag väl inte låta som Bob Dylan eftersom vi är olika människor, men jag är ute efter en sån typ av röst. Karaktär. Kan man alltså genom cigaretter och whiskey exempelvis och kanske genom mycket övningar osv. få en röst med karaktär och originalitet?

MVH/Jens

Är ingen expert men mina egna erfarenheter är ju att, åtminstone jag kan sjunga med en djupare röst och en ljusare... utan att vi talar om att sjunga i olika oktaver. Så det gäller att hitta denna, så var det för mig.

Sen så spelar ju micken en jätte stor roll. Har sjungit in vissa av mina första grejjer genom till och med en headset mic... det blir tunnt vad man än gör åt det 😛

Jag har en rätt vass diskant i min röst, när jag sjunger genom min B1a och VTB-1 preamp så blir det rätt lätt väldig vasst och lite Gessle aktigt. Vilket jag inte alls gillar, sjunger jag lite offset till ena sidan blir det mycket bättre. Hur mycket tabu det än är så gillar jag inte heller att sjunga med Highpass filter på... åtminstone inte på de grejjer jag använder. Det blir för tunnt, filtrerar hellre bort det senare. But that's just me 😄

Men ifall du ska till Joe Cocker typ av röst får du väl nog börja med Whiskey och cigs... men det lär ta många år innan du är där ändå ☺️

Pröva att sjunga lite offset och olika mic positioner. Men din röst är ju ändå alltid din röst, som du sa.

Ja, och sen en sak som kanske är lite indviduellt men åtminstone jag kände av var att innan jag blev säker på att sjunga och höra min egen röst så lät den tunnare än nu när jag har bandat den så många gånger och blivit van att höra på den.

Redigerat av eresseraca
Link to comment
Dela på andra sajter

Köp senaste Studio, där finns en ganska intressant artikel om sång.

Att rösten känns tunn handlar ju, som eresseraca skriver, också om att man är van att höra den lite mörkare när man pratar och sjunger utan mick. Träna dig i att stå ut med din röst, det har jag gjort. (Vilket iofs inte är någon garanti för att inte någon annan lider ☺️ )

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, hmm, jag vet inte om det här är rätt forum. Ibland sjunger jag och spelar gitarr. Gillar alltså inte min röst, den är för gäll, svag och "squelande". Det finns inget djup i den utan den låter mer som ett barns röst. Kanske inte riktigt så men ni kanske förstår?

Jag är alltså inte ute efter en Peter-Jöback-schlager-prins-röst, utan jag vill bara ha lite mer djup och originallitet i rösten. Ungefär som Bob Dylan. Såklart kan jag väl inte låta som Bob Dylan eftersom vi är olika människor, men jag är ute efter en sån typ av röst. Karaktär. Kan man alltså genom cigaretter och whiskey exempelvis och kanske genom mycket övningar osv. få en röst med karaktär och originalitet?

MVH/Jens

Är ingen expert men mina egna erfarenheter är ju att, åtminstone jag kan sjunga med en djupare röst och en ljusare... utan att vi talar om att sjunga i olika oktaver. Så det gäller att hitta denna, så var det för mig.

Sen så spelar ju micken en jätte stor roll. Har sjungit in vissa av mina första grejjer genom till och med en headset mic... det blir tunnt vad man än gör åt det 😛

Jag har en rätt vass diskant i min röst, när jag sjunger genom min B1a och VTB-1 preamp så blir det rätt lätt väldig vasst och lite Gessle aktigt. Vilket jag inte alls gillar, sjunger jag lite offset till ena sidan blir det mycket bättre. Hur mycket tabu det än är så gillar jag inte heller att sjunga med Highpass filter på... åtminstone inte på de grejjer jag använder. Det blir för tunnt, filtrerar hellre bort det senare. But that's just me 😄

Men ifall du ska till Joe Cocker typ av röst får du väl nog börja med Whiskey och cigs... men det lär ta många år innan du är där ändå ☺️

Pröva att sjunga lite offset och olika mic positioner. Men din röst är ju ändå alltid din röst, som du sa.

Ja, och sen en sak som kanske är lite indviduellt men åtminstone jag kände av var att innan jag blev säker på att sjunga och höra min egen röst så lät den tunnare än nu när jag har bandat den så många gånger och blivit van att höra på den.

Effekter i all ära. Börja med att hitta din ton akustiskt och då utan att käka krita, dricka Laphroaig och röka prince utan filter.

Din ton är beroende på var du "lägger den". Ett bra sätt att få en fetare ton är att lägga tonen längre bak i halsen. Stoppa ett finger i munnen. Bit tag i nageln och sjung. Då lägger sig tonen längre bak. Låter det "fetare" mindre pipigt? Prova sedan att behålla tonen där utan att du har fingret i munnen. Brukar ofta gå lättare om du skjuter fram underkäken och har halvöppen mun. Det här är bara en början till att utveckla en teknik som fungerar när du sjunger på riktigt. När du får koll på detta så kan du börja leka med att förflytta tonen längre fram (högre upp) och på så vis pendla mellan mera "nasalt" mitt emellan och mer "gutturalt". Glöm inte bort att artikulera. Om ingen hör vad du sjunger är det ju ingen idé. (eller vad säger growlers :-) ) Oavsett hur du lägger tonen är mitt viktigaste tips att du lär dig slappna av i käken. Gör du inte det kommer du att spänna dig och då få en ihopklämd ton. Svårt att inte spänna sig i början men ha det i åtanke.

Det finns bra utbildningsmaterial på detta som skapats av riktigt duktiga pedagoger. Leta upp något sådant. Men sjung... skrik... lek fram din röst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack för era svar! eresseraca vad menas med "offset"? Jag har testat att sjunga in med headset på ljudinspelaren på min dator. Har inget program än och är kass på sånt.

Matthew L, jag får kolla upp den där tidningen 🙂

Danne D tack för dina tips, jag ska börja testa. Med vilka tänder ska man bita tag i pekfingernageln förresten? Artikulera måste ja nog träna på också ja.

Såå, en annan fråga om nån har tid. Undrar; är det här med rösten som med vilken annan träning som helst? Om jag styrketränar får jag stora muskler men blir sämre på att löpa. Om jag löptränar får jag bra uthållighet men blir inte lika stark som en som styrketränar. Intervallträning för sig och uthållighetsträning för sig. Ska man bli grym på nåt så får man välja, i idrottens värld. Lite så är det ju.

Men är det samma med rösten? Är det så att man får göra ett val; vill jag ha en ljus vacker röst som Neil Young eller Simon och Garfunkel ELLER, vill jag låta mer som Johnny Cash, Bob Dylan eller kanske Joe Cocker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack för era svar! eresseraca vad menas med "offset"? Jag har testat att sjunga in med headset på ljudinspelaren på min dator. Har inget program än och är kass på sånt.

Matthew L, jag får kolla upp den där tidningen 🙂

Danne D tack för dina tips, jag ska börja testa. Med vilka tänder ska man bita tag i pekfingernageln förresten? Artikulera måste ja nog träna på också ja.

Såå, en annan fråga om nån har tid. Undrar; är det här med rösten som med vilken annan träning som helst? Om jag styrketränar får jag stora muskler men blir sämre på att löpa. Om jag löptränar får jag bra uthållighet men blir inte lika stark som en som styrketränar. Intervallträning för sig och uthållighetsträning för sig. Ska man bli grym på nåt så får man välja, i idrottens värld. Lite så är det ju.

Men är det samma med rösten? Är det så att man får göra ett val; vill jag ha en ljus vacker röst som Neil Young eller Simon och Garfunkel ELLER, vill jag låta mer som Johnny Cash, Bob Dylan eller kanske Joe Cocker?

Bit tag med framtänderna! Blir svårt att sjunga med hela fingret i munnen. 😄

I ett tidigare liv snart 14 år sedan sålde jag min själ i coversvängen. Lärde mig då att snabbt shifta mellan ex vis ABBA , Joe Cocker, AC - DC och då låta renare, hårdare, smörigare beroende på låten. Du kan som vilken imitatör som helst träna upp olika "röster" men det är ju roligast att hitta en egen som funkar. Arrangera sedan låtarna efter ditt "sound".

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Ok, träna, träna och träna blir det för mig nu hehe. Tack :rolleyes: Än så länge låter det inte så bra men den dan kommer!

Helt rätt!! tänk dig själv som en sång-imitatör... försök å härma dina förebilder. jag tror att förmågan att LYSSNA är avgörande... hittade en snubbe som e ganska bra på att låta som alla andra, hehe..

http://www.myspace.com/internetvocalscom

Mvh

/Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Övning ger färdighet heter det och jag tror att detta även gäller sång. Jag själv började förra året att sjunga och spela gitarr, och efter många veckor så fick jag en lite säkrare röst, plus att jag lärde känna hur min röst låter och vad den klarar av. Din sångröst kan du nog alltid träna upp men att få en röst som låter annorlunda är nog svårt att få eftersom det är dina stämband som formar din personliga röst men det är klart att det finns undantag och med många års träning så kanske det går.. vad vet jag.. :rolleyes:

/Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Och sångövningar! Ta EN sånglektion bara för att få en liten genomgång i sångövningar. Du kanske får 5 st sångövningar som du med din mp3spelare spelar in av sångpedagogen. Sen gör om och om hemma igen.

Typ: bom bom bom bom bom (bildar en melodi)

Sen förflyttar man hela slingan upp ett halvt tonsteg och kör hela ramsan där, sen upp ett halvt igen osv osv. Så har jag tränat upp min röst mycket! Sen kan man ju vara lite psyko och bara leka med rösten helt galet! Typ beatboxa, imitera en åsna, var en backstreet boys i duschen, var bara aktiv med rösten, bli flexibel.

Jag lovar, du kommer nog hitta ett läge du är nöjd med! / Anton

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
musik (oregistrerad)

Hej!

Lär dig RÄTT sångteknik. Att försöka efterlikna Joe Cocker eller Bonnie Tyler är en katastrof.

En sångpedagog kan hjälpa dig med detta. Har du vuxit färdigt? Kommit ur puberteten?

Du nämnde Bob Dylan - är det en sångare?

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Jag vet inte... jag vill ha mörkare röst och inte låta så pojkaktig.. lite auktoritet i rösten så folk tror på det man sjunger, hehe. Men lite så är det väl? Jag är vuxen och det var länge sen jag kom ur puberteten. Man kanske ska ta nån sånglektion då 😱 Jag tror att om jag sjunger och spelar en viss sorts låtar så kommer min röst anpassa sig till det och med tiden bli djupare och mer "levande". Men vill inte låta som Leonard Cohen direkt... inte för att han inte har bra röst men i mitt fall inser jag ju att det är orealistiskt. Men som Woody Guthrie eller Bob Dylan typ. Lite folksångarröst... lite sliten men inte raspig.. jaja, det är väl bara att sjunga på. Kanske träna upp lungorna också så man får mer styrka eller? Eller är det magen man ska träna?

Redigerat av soldaten
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte jag är ute efter en vacker "sångfågelröst" (låter ju otroligt knäppt iofs!). Är ju lite av en nybörjare på gitarr och musik överhuvudtaget så dom låtar jag lär mig är ganska enkla folksånger och en del Beatleslåtar m.m och dom har lite djupare röster. Kanske ska jag stämma ner gitarren och köra så i några veckor så kanske man på det viset tränar upp "djupet" i rösten lite mer? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Såå, en annan fråga om nån har tid. Undrar; är det här med rösten som med vilken annan träning som helst? Om jag styrketränar får jag stora muskler men blir sämre på att löpa. Om jag löptränar får jag bra uthållighet men blir inte lika stark som en som styrketränar. Intervallträning för sig och uthållighetsträning för sig. Ska man bli grym på nåt så får man välja, i idrottens värld. Lite så är det ju.

Men är det samma med rösten? Är det så att man får göra ett val; vill jag ha en ljus vacker röst som Neil Young eller Simon och Garfunkel ELLER, vill jag låta mer som Johnny Cash, Bob Dylan eller kanske Joe Cocker?

Om du inte har för avsikt att bli imitatör utan att ha en egen sångröst så bör du nog inte försöka låta som någon annan artist, utan hitta din egen röst. Självklart är det så att övning ger färdighet. Rösten styrs bland annat med små små muskler i halsen och det är en finmotorik som man naturligtvis kan träna. Och precis som att någon som just börjat löpträna inte bör springa maraton, så bör man inte öva sång flera timmar i streck utan paus. Då blir man hes och tröttar ut rösten.

Över huvud taget håller jag med adama och DanneD - ta några sånglektioner! Om du bor i Stockholm/Göteborg/Malmö/Örebro/Piteå/Arvika kan ett tips vara att kontakta studentkåren på musikhögskolan där och be dem sätta upp en liten annons om att du vill hitta någon som kan ge dig lektioner. Jag tror du behöver lite handledning i att hitta vad som är din sångröst, och för att testa vad du kan göra för att låta mer som du skulle vilja.

Lycka till!

Mvh Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 5 månader senare...
Hej alla

Går det att köpa den tidningen om sång, vilket nummer är det?

Är intresserad av att köpa den...

Här övas det för fullt

Det finns ju några på KÖP/SÄLJ här på forumet som säljer kompletta år eller delar(?) av år med tidningen Studio. Du kan ju höra med någon av dem 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

" Träna dig i att stå ut med din röst, det har jag gjort. (Vilket iofs inte är någon garanti för att inte någon annan lider 😆 )

Hahaha dagens garv. tack.

...men faktiskt ganska sant.

Man tycker ofta att man inte låter bra på inspelningar innan man har vant sig vid sin egen röst. Orsaken till det är att medan man sjunger, så hör man ljudet som studsar tillbaks i rummet - men framför allt så hör man ljudet som går direkt genom skallbenet till öronen. Det är den rösten man är van vid att höra och därför låter den inspelade rösten helt fel i början. Så småningom vänjer man sig vid den inspelade rösten och vågar gå vidare - så ge inte upp... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, hmm, jag vet inte om det här är rätt forum. Ibland sjunger jag och spelar gitarr. Gillar alltså inte min röst, den är för gäll, svag och "squelande". Det finns inget djup i den utan den låter mer som ett barns röst. Kanske inte riktigt så men ni kanske förstår?

Jag är alltså inte ute efter en Peter-Jöback-schlager-prins-röst, utan jag vill bara ha lite mer djup och originallitet i rösten. Ungefär som Bob Dylan. Såklart kan jag väl inte låta som Bob Dylan eftersom vi är olika människor, men jag är ute efter en sån typ av röst. Karaktär. Kan man alltså genom cigaretter och whiskey exempelvis och kanske genom mycket övningar osv. få en röst med karaktär och originalitet?

MVH/Jens

Du skriver i ämnestiteln att du vill träna bort barnslig röst men behöver ändå poängtera att du inte vill låta som Peter Jöback? Kaka på kaka?

Bob Dylan och djup i rösten? Före eller efter han sabbade den? När han var liten/ung hade han ju den mesigaste rösten i världen. Nu låter han som Sven Wolter..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...