Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Har suttit och petat på alla möjliga vst pluggar nu i några veckor och försökt få till soundet som används på Leonard Cohens första skiva. I princip utgår allt ju bara från en nylonsträngad gitarr och hans sång med basgångar som kommer och går och lite stråkar och andra ljud här och där, se tex "So long marianne". Mitt problem är att jag vill ha samma "djup" i ljudbilden utan att det låter grötigt eller övertydligt. Jag har tillgång till en hel drös med pluggar, hundratals, här i studion och det känns förargligt att jag inte kommer nära.

Någon här som är orienterad eller känner till soundet och kan ge lite hintar?

Annons
Posted

Utan att ha hört skivan du refererar till törs jag påstå att mycket av soundet redan fanns där vid inspelningstillfället.

Rummet har väldigt stor betydelse, speciellt i avskalad musik. Sen tillkommer givetvis mikrofonval, preamps, rullband etc etc. Kort sagt när någonting är riktigt bra inspelat är större delen av mixarbetet redan avklarat.

För att skapa, eller imitera ett "rum" kan du alltid testa en early reflection i mono som utgör bortre väggen, en stereoreflektion som föreställer sidoväggarna samt ett rumsreverb som utgör, just det, själva rummet. Sen gäller det att placera ut dina instrument med hjälp av nivå, panorering samt varierad dos av ovan nämnda effekter.

Posted

vet redan dessa saker nämnt ovan men tack ändå. Någon som hört skivan och är lite mer specifikt insatt i vad jag letar efter här?

mvh

Posted
vet redan dessa saker nämnt ovan men tack ändå. Någon som hört skivan och är lite mer specifikt insatt i vad jag letar efter här?

mvh

Jag tycker inte att det verkar vara nåt märkligt med tex. låten So long Marianne om man pratar om sound, en väldigt fin låt är det däremot! Soundet kommer från en specifik mickning av diverse instrument och den tidstypiska panoreringen med bas och trummor till höger och vänster. Så får man givetvis inte glömma att Cohens röst är en av huvudorsakerna varför hans musik låter just som den gör. Tror du har lite fel förhålliningssätt om du tror att man får fram det där soundet med att pilla på olika pluggar, kom ihåg, man hade väldigt asketisk utrustning på 60-talet. Du borde lite forska i 60-tals inbandningsmetoder och försöka återskapa det så gott det går med den utrustningen du har. För att få den rätta rumskänslan på sången kan dock kräva olika reverb pluggar och dylikt om du inte har tillgång till en "song chamber" eller vad det nu heter som man använde i studion på 60-talet.

Vad är det för material du utgår ifrån?

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.