Jump to content
Annons

Nemesis


Dagon

Betyg  

6 röster

  1. 1. Betyg

    • 1
      1
    • 2
      1
    • 3
      1
    • 4
      1
    • 5
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: Nemesis

ARTIST/GRUPP: Hidden

GENRE: Metal

LÅTLÄNGD: 5:40

KOMPOSITÖR: Hidden (Viktor & August)

PRODUCENT: Hidden

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: Mp3

STORLEK: 5.4Mb

LÅTLÄNK: Nemesis (via Hiddencult.se)

Hej! Här kommer Hiddens nya singel till demon "De bottenlösa djupen". Texten är en dikt av H.P. Lovecraft som är vår husgud i bandet. Alla låtar bygger på hans verk även om det inte alltid är så tydligt som här. Låten ligger någonstans mellan Doom och Goth.

Kommentera gärna både inspelningen och själva låten. Vissa brister är avsiktliga, men hittar ni andra kan vi fixa dem innan vi bränner den kompletta demon. Glad lyssning!

/Dagon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Trevlig och munter låt!

Sången är väldigt breddad medan instrumenten känns ganska ihoptryckta i mitten. Det känns som om det borde vara tvärtom. Sådan här musik måste ju ta stor plats. Dubba gitarren (ingen kopiering) och panna ut dom 50-60% åt sidorna. Trummorna skulle nog få ett lyft med lite panning också. I synnerhet cymbalerna. Det skulle förmodligen då krocka med sångens delay som ju också ligger ute i sidorna, men det priset får man kanske betala.

Man (eller jag åtminstone) väntar på någon slags utlösning mot sista tredjedelen. Ett rejält mangel med mera skrik. Överlag känns sången för hög, men det kanske har att göra med den överväldigande panningen.

Visslingen i introt ställer jag mig rätt tveksam till... Hör det till det "avsiktliga"? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

vizay (oregistrerad)

visslingen i början känns lite väl mycket clintan å lite väl lickemetal kanske 😆

introgitarren som spelar under visslingen skulle kunna beskäras lite i de lägre registrerna för att få den att inte låta så grötig som den gör nu (ignorera detta om det var meningen)

i övrigt håller jag med bonzo, låten skulle inte må sämre av lite mer bredd bland instrumenten. Den distade gitarren känns lite väl klen när den inte tar upp den platsen den borde ta upp helt enkelt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vizay & Bonzo: Tack för tipsen. De är väl värda att ta i beaktande. Att allting inte låter metal bekymrar inte mig så mycket eftersom vi gillar att laborera med konventionerna. Vi vill gärna göra saker lite annorlunda - alltid retar det någon 😲 Skall prova era förslag, men sången skall ta mycket plats - det roliga med låten förutom den lysande texten är den lite oberörda högt mixade sången parat med någonting som borde vara benkrossarmangel. Lite EQ:ande är dock aldrig fel.

De avsiktliga delarna är först och främst två dissonanta toner i sologitarren som ligger där för att skapa lite obehablig spänning i ljudbilden. Sedan är mastringen ganska taskig med tveksam kompressor, vilket vi valde att stå ut med för att få upp volymen till lite normalare nivåer. Det lämnar dock avtryck i sången och cymbalernas uppförande.

Mangel är naturligtvis mysigt, men vi sköter det i separata låtar. Och då rejält 😄 Med tanke på att vi bara har använt en bråkdel av dikten så är det en ganska tålmodig textmassa. Det är mer väntande och smygande stämning över texten, och därför har vi avstått från vanligt übermangel.

Mera synpunkter?

Vänligen/Dagon

edit: drev ut syftningsfelsdemon.

Redigerat av Dagon
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är Goth-iska influenser

för ovanlighetens skull tycker jag att du skulle lyfta

fram musiken och backa sången lite,

guran måste komma fram mer, utom i solopartier.

kanske knepigt då texten är viktig.

crashen är lite iriterande...

min reflextion bara...

låten är helt Ok

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, ok kanske skall testa att mixa om det då 😛 Visste dock inte att man ens kunde överdriva en distgitarr *ler*. Cymbalerna är ett aber. Jag är bara glad att ingen har sågat hela trumspåret total ännu. Vi har tyvärr inte så himla het utrustning, det är hemmastudio med billiga prylar som gäller. Tyvärr slår det igenom på t.ex. cymbalerna. Vi jagar bra trummor, och lovar att byta ut dem om vi får tag på något bättre.

låten är helt Ok

Man tackar 🙂 Med tanke på att vi är demoband så är vi glada om det är ljudkvaliteten och inte idéerna som är det största problemet.

Vänligen/Dagon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena killar,

Är ni ute efter lite mystik och ockult känsla med "mörk" stämning?

Ja, det var spår av det jag fick en svag känsla av ni ville nog förmedla...

... den känslan var i alla fall jag på väg att komma in i....

Visslingen väntar jag mig i så fall mer av, om ni skall ha det med...

Upplevde att det var kanske lite för mycket Reverb, men det är bara

en känsla jag hade...

KUL... fortsätt med musiken... 😛

ROCKFART!

Wow, SilverSteel Foundation, musiken på

http://www.songplanet.com/artists/bands/1010/

"Whereever I Go" blev jag grymt impad av...

Härlig trum- och gitarrspelandet... blev bara lite lurad

av det korta syntintrot som jag väntade mig skulle

vara mer av de första 30 sekunderna, men det kom

aldrig... Annars en härlig låt, måste jag säga...

Har du fler låtar som man kan få lyssna på?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...