Jump to content
Annons

Frågor om EMU Emulator X2


Tobias J

Recommended Posts

Ska köpa lap snart e det tänkt men undrar om nån vet om man kan köra Emulator x2 utan hårdvaran(1212m Pci kort) ???? Jag kommer gråta blod annars .....................Tänkte fria till den om den funkar på bärbar utan hårdvara.

Redigerat av Tobias J
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Biorno (oregistrerad)

Jag fattar inte.. kan nån hjälpa mig innan jag blir galen.

Jag hittar Emulator X som ett VST instrument sen försöker jag ladda in en bank och då letar han efter en *.fxb fil men jag har bara *.exb filer, döper jag om *.exb filen till *.fxb så laddar den in men jag får inga ljud att välja på.

Jag vill alltså bara ladda in en bank i EmulatorX välja den som ett VST instrument och spela upp de ljuden i midi och då välja Emulator X som "out" och sen skickar han väl det på nån ASIO kanal som jag får leta reda på.

Jag använder ett EMU-1820.

Snälla hjälp mig innan jag blir galen...

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet /admin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jortz (oregistrerad)

Vet inte hur det är med just den vstin men i de flesta fall brukar det finnas något sätt att ladda ljud på, internt i vstit. Alltså kan man ibland hitta två sätt att ladda ljud på varav ena är att ladda .fxb vilket är Cubase/Nuendos filer och sedan finns även själva vstits? lagringsfilformat som i ditt fall då heter .exb. Du bör kunna hitta en meny i din vsti där du kan ladda i vstits format så att säga.

Har inte testat emulatorx någon gång men väl en hög med andra och de flesta har detta system. Alltså, ladda inte från menyn högst uppe i vstin utan det bör finnas inne i synten så att säga.

Hoppas du blev något klokare av det här.. det blev nog inte jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Biorno (oregistrerad)
Vet inte hur det är med just den vstin men i de flesta fall brukar det finnas något sätt att ladda ljud på, internt i vstit. Alltså kan man ibland hitta två sätt att ladda ljud på varav ena är att ladda .fxb vilket är Cubase/Nuendos filer och sedan finns även själva vstits? lagringsfilformat som i ditt fall då heter .exb. Du bör kunna hitta en meny i din vsti där du kan ladda i vstits format så att säga.

Har inte testat emulatorx någon gång men väl en hög med andra och de flesta har detta system. Alltså, ladda inte från menyn högst uppe i vstin utan det bör finnas inne i synten så att säga.

Hoppas du blev något klokare av det här.. det blev nog inte jag.

Tja, Tack för svar, jepp, jag kan ladda in en bank (*.exb) inifrån EmulatorX men hur ska jag då routa Cubase att hitta den för om jag sedan väljer EmulatorX som VST så får jag fortfarande inte in några ljud där utan bara en blank ruta med en checkbox, Cubase verkar inte hitta några instrument inuti EmulatorX eller ska man anropa Emulator X via någon MidiOUT port ?? Fattar inte riktigt det där med midi i Emulator X tillsammans med Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Skaffade en samling synthsamplingar billigt - "E-MU Emulator X - Vintage X Pro Collection". Det jag inte visste var att det behövs en tillhörande "E-MU Emulator X" för att samplingarna skall kunna köras.

Som jag förstått det så behöver jag deras mjukvaruprogram och det medföljer här EM-U Emulator X MIDIinterface

Jag liksom många andra nuförtiden har USB-MIDIkeyboard varför MIDIinterface som E-MU MIDIx2"]detta på 4sound känns som ett onödigt aber.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...