Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej. Àr det nÄgon hÀr som jobbar i studio pÄ en lite högre nivÄ som har tinnitus? Hur upplever ni det? Gör det stor skillnad osv? Hör ni ljudet annorlunda en vad de utan tinnitus gör ? Ger det er stora hinder eller nackdelar dÄ ni ska mixa elller sÄ-?

hare bra

Annons
Postat
Hej. Àr det nÄgon hÀr som jobbar i studio pÄ en lite högre nivÄ som har tinnitus? Hur upplever ni det? Gör det stor skillnad osv? Hör ni ljudet annorlunda en vad de utan tinnitus gör ? Ger det er stora hinder eller nackdelar dÄ ni ska mixa elller sÄ-?

hare bra

Hello,

jag tror att musikproducenter som har sysslat med musik lÀnge har denna skadan i öronen. SjÀlv har jag permanent tinnitus och dessutom nedsatt hörsel. I mitt fall sÄ har ja ibland problem med att höra de höga frekvenserna nÀr ja mixar i flera timmars musik produktion. SÄ nÀr ja ska göra slutmixen gör jag det efter en dags vila dvs jag gör inte mixen samma dag som jag gör musiken. Ett tips Àr alltid och ha en lÄt som Àr bra mixad sÄ du kan höra skillnaden.

hau det

Postat

Jag har tinnitus ocksÄ, men inte hög tinnitus, vardagligen hör jag den ganska lÄgt, pÄ kvÀllen kan det ibland bli höre, men inte sÄ mycket.

För mig om ljudet e okej högt, i vissa frekvenser lÄter det som att det Àr dÄlig kvalitet och det gör ont i öronen.

Men som tur för mig har mest bara det pÄ vÀnstra örat. Jag tror jag fick min tinnitus pÄ en konsert.

Mixningen jag gör (i programmet med vst m.m.) anvÀnder jag ganska lÄg volym.

Postat

Jag har det ocksÄ. Nackdelarna för mig Àr att jag kan inte sitta allt för lÀnge Ät gÄngen innan jag mÄste ta paus för mina öron. Fick mitt efter ett rep nÀr jag var 16 bast och stod bredvid trummisens Ride utan proppar. En gÄng och Tinnitus för livet. Men, den Àr inte sÄ farlig att jag inte kan sova eller sÄ och jag kan ju ÀndÄ jobba med det jag Àlskar. Jag har lÀrt mig helt enkelt hur min lyssning ska vara med tinnitus, och eftersom jag började med ljudteknik i den Äldern sÄ Àr det ju det enda sÀtt jag hört musik som i studiosammanhang. SÄ jag tror inte det pÄverkar mig sÄ mycket.

Postat (redigerat)

fĂ„r lite pipljud dĂ„ och dĂ„ mmen inte ofta som tur w nĂ„ngon per nĂ„gra mĂ„nader skakar lite i örat sĂ„ gĂ„r det över. 😠.

hör dĂ„ligt ibland men det e bara för jag fĂ„r sĂ„ mycket vax 😊.

Redigerat av Rangebass
Postat

Tror att 98% av alla musiker/artister/producenter mm.mm.mm har nÄgon

form av hörselproblem. Kanske inte just tinnitus men ÀndÄ...

Jag har problem vid en viss frekvens i sÄng. DÄ sprakar det

i örat som det gör i en sprĂ€ngd högtalare. Men bara i vĂ€nstra. 😠

Postat

i örat som det gör i en sprĂ€ngd högtalare. Men bara i vĂ€nstra. đŸ˜±

YÀy Àntligen nÄgon med samma problem. Det kÀnns ungefÀr som det distar fast i örat. Vet inte vilken frekvens det Àr jag har problem med. Men det kan spraka till i örat av allt i frÄn att lite porslin slÄs ihop, eller att nÄgon skriker högt nÀr mitt öra. AlltsÄ snabba volymstarka ljud sprakar det av.

Tinitus har jag haft lĂ€nge, trors min unga Ă„lder pĂ„ 19 Ă„r 🙂 Men det Ă€r inget jag störs av, mĂ€rker det mest nĂ€r jag ska sova. Extra jobbigt Ă€r det om man har mixat hela kvĂ€llen innan man ska sova. DĂ„ har öronen fĂ„tt jobba sĂ„ lĂ€nge och dĂ„ hörs min tinitus extra mycket.

Postat

tack för alla svar! dĂ„ har man fĂ„tt en liten inblick i det ocksĂ„ 😕

Postat

i örat som det gör i en sprĂ€ngd högtalare. Men bara i vĂ€nstra. 😕

YÀy Àntligen nÄgon med samma problem. Det kÀnns ungefÀr som det distar fast i örat. Vet inte vilken frekvens det Àr jag har problem med. Men det kan spraka till i örat av allt i frÄn att lite porslin slÄs ihop, eller att nÄgon skriker högt nÀr mitt öra. AlltsÄ snabba volymstarka ljud sprakar det av.

Japp. Men mitt kommer av kvinnlig sÄng vid en viss frekvens...Men jag vet inte vilken frekvens...

Postat (redigerat)

i örat som det gör i en sprĂ€ngd högtalare. Men bara i vĂ€nstra. 😕

för mig med frÀmst pÄ vÀnstra örat. Kommer tex. nÀr nÄgon spelar Piano med mÄnga toner och spelas högt.

Extra jobbigt Àr det om man har mixat hela kvÀllen innan man ska sova. DÄ har öronen fÄtt jobba sÄ lÀnge och dÄ hörs min tinitus extra mycket.

För mig med.

Redigerat av 1337sweden
Postat

Jag har ocksĂ„ en relativt lĂ„g tinitus som jag bara tĂ€nker pĂ„ nĂ€r jag ska sova i princip. Och mitt höger öra Ă€r kĂ€nsligt för de höga frekvenserna. Men jag har dĂ€remot inte nedsatt hörsel. För jag var och gjorde en undersökning pĂ„ sjukhuset och de sa att min hörsel var bra. SĂ„ bara för att man har ett konstat pip i öronen betyder det inte att man har nedsatt hörsel. Det Ă€r ju tur det! 🙂

Postat

jag har alltid pÄ 63% som högt nÀr jag proddar i mina lurar. Annars blir det för mycket bas ...

Postat

Mitt har faktiskt gÄtt tillbaka.

Största anledningen att jag fick det var faktiskt min son som skrek nÀstan oavbrutet de första 2 Ären plus att man sysslar med musik. Till slut kÀnde jag hur det vÀste bubblade och pep i öronen. Kunde inte sova ordentligt i 2 mÄn. Gick med öronproppar hemma för att slippa höra lillens extremt starka pipa. Man blir pÄ jÀvligt dÄligt humör.

Nu har det dock gÄtt tillbaka, har iof kvar lite sus i öronen men jag överlever.

Ollie Olsson mixade en lÄt Ät oss för nÄgra Är sen och han sitter med extremt hög volym och mixar. DÄ satt han med NS10 som bara skar i mina öron. Jag var tvungen att frÄga hur han klarar av det. Han sa att han inte hade nÄgra som helst problem med hörseln och alltid suttit med hög volym. Men sÄ plötsligt en dag sÄ tror jag att det kommer att sÀger piiiiiiiip i hans öron!

SÄNK VOLYMEN! för man ska ju hĂ„lla pĂ„ med musik sĂ„ lĂ€nge man kan och dĂ„ Ă€r det bra med en fungerande hörsel.

Postat
Mitt har faktiskt gÄtt tillbaka.

Största anledningen att jag fick det var faktiskt min son som skrek nÀstan oavbrutet de första 2 Ären plus att man sysslar med musik. Till slut kÀnde jag hur det vÀste bubblade och pep i öronen. Kunde inte sova ordentligt i 2 mÄn. Gick med öronproppar hemma för att slippa höra lillens extremt starka pipa. Man blir pÄ jÀvligt dÄligt humör.

Nu har det dock gÄtt tillbaka, har iof kvar lite sus i öronen men jag överlever.

Ollie Olsson mixade en lÄt Ät oss för nÄgra Är sen och han sitter med extremt hög volym och mixar. DÄ satt han med NS10 som bara skar i mina öron. Jag var tvungen att frÄga hur han klarar av det. Han sa att han inte hade nÄgra som helst problem med hörseln och alltid suttit med hög volym. Men sÄ plötsligt en dag sÄ tror jag att det kommer att sÀger piiiiiiiip i hans öron!

SÄNK VOLYMEN! för man ska ju hĂ„lla pĂ„ med musik sĂ„ lĂ€nge man kan och dĂ„ Ă€r det bra med en fungerande hörsel.

Sen Àr det ju olika hur starka ljudnivÄer vi tÄl och jag kan tÀnka mig att han hade en större tolerans. Jag har numer jobbigt med plötsliga och starka ljud och har Àven tinnitus. Dock hör jag bra men det kÀnns ibland jobbigt att störa sig pÄ ljud som polarna inte stör sig pÄ.

Postat

Jag fick tinnitus nÀr jag tog studenten och Äkte flak i början av Juni förra Äret. Jag hörde till en början ett starkt pip och blev ljudöverkÀnslig, jag klarade inte av bestick, porslin och annat liknande.

Idag sĂ„ Ă€r tinninusen inget problem och ljudöverkĂ€nsligheten ligger pĂ„ den nivĂ„n att jag inte klarar av att vara pĂ„ konsert utan öronproppar. Det tycker jag Ă€r en bra grad av överkĂ€nslighet eftersom den fĂ„r mig att skydda öronen ordentligt. 😊

Som ett litet udda fenomen sÄ har jag blivit vÀldigt medveten som saker som lÄter högfrekvent runt omkring mig. Lysrör, flÀktar, ventilationssystem, CRT-skÀrmar och annat liknande har jag blivigt vÀldigt medveten om pga de högrefventa ljuden i min egen tinnitus.

Postat

Jag har lite "sned" hörsel, dvs nĂ€r jag sitter med hörlurar upplever jag inte alltid ljud som Ă€r panorerade lika lĂ„ngt Ă„t varsitt hĂ„ll som lika starka. SĂ„ har det varit lĂ€nge och jag har ingen aning om nĂ€r det kom eller vad det kom av, men det Ă€r inget speciellt stort problem heller tycker jag, mĂ€rker i princip endast av det nĂ€r jag jobbar med hörlurar. Permanent tinnitus eller andra allvarligare problem har jag klarat mej undan... Ă€n sĂ„ lĂ€nge. FĂ„r ofta dĂ„ligt samvete nĂ€r jag vet med mej att jag inte skyddat min hörsel ordentligt i ljudstarka sammanhang... 😊

• 1 mĂ„nad senare...
Anth (oregistrerad)
Postat
Har man inte tinnitus har man fan inte rockat!

Haha, det var det sannaste jag nÄgonsin har lÀst.

Postat

jepp.. har förstörda öron sen mÄnga Är tillbaks.. men Àr kÀnsligare nu Àn tidigare, har ipodvolymen pÄ högst 15-20%..

kör mkt med öppna lurar i studion och har vÀldigt lÄg volym i lÄdorna.. har Àven nyligen vart förkyld, sÄ mina öron Àr kÀnsliga som tusan nu, och jag klarar inte av distinkta ljud sÄ vÀrst bra.. men nu börjar det slÀppa lite, och dÄ kan jag mixa ordentligt igen!!

fast iofs har jag knappt startat studiodatorn pĂ„ lĂ€nge.. bygger hellre pĂ„ min utrustning. đŸ„°

nÀ nu ska jag sÄga lite spÄnskiva och bygga en högtalarlÄda.. over & out!!

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

i örat som det gör i en sprÀngd högtalare. Men bara i vÀnstra. :rolleyes:

har exakt samma skada! hah

Postat

jag Àr bara en glad amatör..men jag har tinnitus ÀndÄ

det mÀrks nog bÀst nÀr jag hÀlsar pÄ min syster ute pÄ landet & ska sova..

hemma har jag nÀstan alltid nÄgot ljud pÄ,och dÄ mÀrks det inte lika tydligt!

det Àr priset man fÄr betala om man Àlskar hög volym!

hörseln Àr en förbrukningsvara.. :rolleyes:

Postat

i örat som det gör i en sprĂ€ngd högtalare. Men bara i vĂ€nstra. 😼

Tinitus har jag haft lĂ€nge, trors min unga Ă„lder pĂ„ 19 Ă„r 🙂 Men det Ă€r inget jag störs av, mĂ€rker det mest nĂ€r jag ska sova. Extra jobbigt Ă€r det om man har mixat hela kvĂ€llen innan man ska sova. DĂ„ har öronen fĂ„tt jobba sĂ„ lĂ€nge och dĂ„ hörs min tinitus extra mycket.

OJOJ!! Jag med.... jag tror att jag slagit sönder min stigbygel med en metronom. SÅ lĂ„ter det i alla fall. NĂ€r jag sjunger blir det dist och sprĂ€ck i vĂ€nster öra.

Det kanske Àr nÄt som gÄr?

Konstigt.

• 2 veckor senare...
Ludde94 (oregistrerad)
Postat

TJA TJA.....jag Àr 13 och har tinituss:S :S

jag Àr ljud kÀnslig för ljud utan mkt bas i.........inte sÄ jÀvla soligt

lite svÄrt att sova nÀr man hör ett jÀvla tjut 24/7

tips(1 lyssna inte pÄ musik i smÄ musik lurar som gÄr inn i öronen

, utan köp större som man sÀtter utan pÄ. ser lite sjukt ut...men jag lovar hellre se lite sjuk ut en att ha tinituss

tips(2 skaffa musiker öronproppar......anars fÄr du en propp av mr tinituss:P:P

MVH//tinituss skadad 13 Äring:(

Postat

Enligt en ny undersökning sÄ fÄr man tinnitus av vardagliga ljud sÄ som smÄprat osv osv.

Det Àr tydligen för mycket för hjÀrnan att hÀnga med.

SÄ det som tjattrar mycket har lÀttare att fÄ tinnitus.

Vet inte om det stÀmmer men det var intressant. Ska se om jag hittar den.

• 2 Ă„r senare...
Postat

Gammaa trĂ„d men ville bara tillĂ€gga att jag ocksĂ„ har problem med att det sparkar i VÄNSTRA!! örat vid vissa frekvenser och vid lite kraftigare volym. Är en "vanlig" svensson dock och ingen musiker.

Tex: fotbollsmatch, publikens vrÄl vid mÄl. Dotterns bebis skrik.

Kan tillÀgga att mitt vÀnstra öra Àr mycker kÀnnsligare för tryckförÀndringar ocksÄ, kÀnns mycket tidigare i det örat. Vill minnas att jag haft riktigt ont i örat vid nÄgra flygningar sÄ en gissning Àr att misslyckad tryckutjÀmning kanske förstört örat?

Kan inte minnas att jag utsatt just det örat för nÄgon speciellt hög volym heller, visst har jag varit pÄ koncerter men har aldrig haft ont i öronen efter.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.