Jump to content
Annons

Är FL Studio rätt val för mig?


lebedjev (oregistrerad)

Recommended Posts

lebedjev (oregistrerad)

Hej.

Efter att under en tid testat ett antal demoversioner av diverse sequenserprogram, så kallade man dem åtminstone förr, har jag fastnat för FL Studio och planerar att köpa det. Tänker spela in sång, gitarr, en i taget, och resten via mjukvarusynthar, använder USB-keybord. Jag vill mixa och i någon mån själv mastra resultatet. Mitt musikskapande är helt och hållet på hobbynivå och ska inte användas till något "seriöst".

Så jag undrar om FL Studio kommer vara rätt för mig eller kommer jag känna mig begränsad?

En del tycker ju FL Studio inte är ett "riktigt" program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jortz (oregistrerad)

FL studio är nog ett kompetent program men vad jag inte hajar är audio-inspelning, den verkar krånglig och lika krångligt att lägga effekter etc, på audiospår då men jag har förmodligen missat något. En kompis kör på FL och gillar det skarpt men han gör inga audio-inspelningar.

För audio och lite midi skulle jag kolla på Cubases billigare varianter, verkar som om det kan räcka.

Link to comment
Dela på andra sajter

lebedjev (oregistrerad)

Det är ganska traditionell pop med elektronisk botten. Lite svårt att säga, men man kan tänka på New Order, Depeche Mode, Kent etc..

Alltså inte dödsmetall eller trans som ungdomarna håller på med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm..? Men är det då så att audioinspelning är något bökigt i FL eller? I jämförelse med andra program?

I jämförelse med andra sequencers vet jag inte men jag tycker inte alls att det är några problem med audioinspelningen i FL. Om du ska testa den så får du setill så att du har 1. input från ljudkortet ligger på en kanal i mixern, 2. klicka på "disketten" längst ner i mixern på samma kanal för att välja var inspelningen ska hamna, 3. klicka i "rec" knappen/shift+R (kan va ctrl+R eller något liknande), 4. tryck på "play"/space för att starta inspelningen.

Lycka till! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, du kan göra det mesta i FL Studio, bara du har idéerna och en gnutta kompetens. När jag vill sampla något så brukar jag använda gratisprogrammet Audacity. Det har väldigt bra funktioner för att klippa och klistra i ljudfiler och så.

Link to comment
Dela på andra sajter

fl studio e ett bra val för de som inte "har råd för hårdvara" och vill göra bh stil 🙂.

😛 enkelt att lära sig men plugins som vanguard, v-station etc och samplingar som vec och osv får du köpa sj..

XXL producer edition e ju bara med lite mer synthar onödiga tycker ja och samplingar som e blää

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Efter att under en tid testat ett antal demoversioner av diverse sequenserprogram, så kallade man dem åtminstone förr, har jag fastnat för FL Studio och planerar att köpa det. Tänker spela in sång, gitarr, en i taget, och resten via mjukvarusynthar, använder USB-keybord. Jag vill mixa och i någon mån själv mastra resultatet. Mitt musikskapande är helt och hållet på hobbynivå och ska inte användas till något "seriöst".

Så jag undrar om FL Studio kommer vara rätt för mig eller kommer jag känna mig begränsad?

En del tycker ju FL Studio inte är ett "riktigt" program.

Jag tycker inte att du ska hänga upp dig allt för mycket på vilket program du tänker använda. Har du provat FL och gillar det - kör på det! Det finns en jäkla massa åsikter hit och dit om olika program, men i slutändan tror jag mest det handlar om vad man är van vid. Lär du dig FL ordentligt är jag säker på att det är tillräckligt för att få till musiken som du vill. Det är ju faktiskt mycket viktigare att man är musikalisk och kan hantera spakarna, än vilket märke det är på spakarna 😛

Och det där med att FL är för de som vill göra "basshunter-låtar" är bara trams. Musikstil och produktionskvalitet sitter inte i programmet, utan i den som använder det...

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

fl studio e ett bra val för de som inte "har råd för hårdvara" och vill göra bh stil

Eller inte? Jag hatar trance, framför allt Basshunters trance, och jag har inte använt FL Studio till att göra en ända trancelåt i hela mitt liv, utan mer breakcorelåtar, som de flesta, "trots att jag har gjort dem i FL Studio", har fått bra kritik.

Däremot så kan de ju kanske va enklare att göra trance eller hiphop i FL kanske, men ändå.

Som Jarlo sa: Det är man själv som sätter gränserna, och har man bara ideerna så kan man göra det mesta.

Redigerat av best
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm..? Men är det då så att audioinspelning är något bökigt i FL eller? I jämförelse med andra program?

Nu kan jag inte jämföra med andra program... men jag tycker iallfall det är lite bökigt med direkt inspelning i FL

Därför gör jag som så... Jag sitter med hörlurarna, spelar upp låten i FL och sjunger i micen samtidigt som jag spelar in i COOL EDIT.. och det funkar skitbra. Sedan när jag väl spelat in, så lyssnar jag om det vart bra annars loopar jag bara tillbaks och spelar om det...

Jag har provat att spela in direkt i FL, men fastnade inte riktigt på att göra via det sättet, måste spara först och om man råkar sjunga fel och vill göra om det så tar det lite mera tid att ändra på. . Just därför har jag funderat på kika mera på något annat musikprogram.. men så som jag kör nu funkar då helt perfek....

däremot undrar jag hur det kommer bli när jag blandar in fler än bara mig själv i musiken.. funderar på lägga in en trumis och gitarrist.. med mixerbord kopplat. Om Cubase sköter det bättre =p

Jag gör synth musik då jag sjunger. När det bara är instrumentalt blir det oftast Tvspels låtar, lite som slagsmålsklubben eller något.

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...