Jump to content
Annons

Trummaskiner


Neko

Recommended Posts

Jag har funderat på att skaffa mig en trummaskin/sampler helst med inbyggd sequencer. Vad finns det för några billiga och bra därute. Provat att sondera terrängen lite på vintagesynth.org och så, men det ger inte jättemycket. Så har ni några fina tips på roliga maskiner?

Antar att musiken den ska vara till är antingen något slemmigt 80tals syntigt, eller något mer industriellt stuk. Som sagt, gärna billigt, men andra tips uppskattas givetvis!

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Får man fråga vad syftet är? För allt du kan göra på en trummaskin kan du ju göra mjuka vägen...  😉

Om du suttit med en bra Roland TR i knät uppkopplad till en mixer, så förstår du varför 🙂

Hmm. Hade en TR-707 en gång i tiden, men den räknas kanske inte? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man fråga vad syftet är? För allt du kan göra på en trummaskin kan du ju göra mjuka vägen...  😉

Om du suttit med en bra Roland TR i knät uppkopplad till en mixer, så förstår du varför 🙂

Hmm. Hade en TR-707 en gång i tiden, men den räknas kanske inte? 😕

Njä nästan, den sköna sequencern finns där, men den har så sunkiga ljud 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man fråga vad syftet är? För allt du kan göra på en trummaskin kan du ju göra mjuka vägen...  🙂

Om du suttit med en bra Roland TR i knät uppkopplad till en mixer, så förstår du varför 🙂

Hmm. Hade en TR-707 en gång i tiden, men den räknas kanske inte? 😕

Njä nästan, den sköna sequencern finns där, men den har så sunkiga ljud 🙂

Ahh. Jo det där sättet att sequenser-programmera saknar jag i Cubase. Typ som man gör i ReBirth. Nog måste det väl finnas nån VST där man kan sequenser-programmera trumsamplingar på samma sätt? Någon som vet?? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna har några år på nacken så den borde gå att få till bra beg. pris. Var mycket vanlig i andra hälften av 90-talet & håller fortfarande måttet. Många olika trumset i den. Hyffsat lättprogrammerad.

(Fortfarande ganska vanlig i studios har jag märkt)

Alesis SR-16

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog måste det väl finnas nån VST där man kan sequenser-programmera trumsamplingar på samma sätt? Någon som vet?? 😕

Tro mig, jag har letat mig sönder och samman... Om någon skulle veta, SÄG TILL NU! Microtonic finns ju, men den är en renodlad trumsynthesizer och har ingen sampler. Reasons Redrum-maskin kört med Rewire till Cubase är det närmaste jag hittat.

Link to comment
Dela på andra sajter

En trummaskin som jag tycker var en riktig höjdare, är Roland R-8. När man kör med dess egen sequencer, så finns det en bra funktion som heter "Human Feel", som delvis slumpar timing o dyl enligt inställbara regler. Förutom det, så är den svår att överträffa när det gäller mixning. Förutom den vanliga stereoutgången, så har den nämligen också 8 separata monoutgångar dit man kan skicka valfria trumljud, så att man kan mixa den som ett vanligt trumset och fylla upp mixerns första 10 kanaler med den. Helläckert! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Denna har några år på nacken så den borde gå att få till bra beg. pris. Var mycket vanlig i andra hälften av 90-talet & håller fortfarande måttet. Många olika trumset i den. Hyffsat lättprogrammerad. 

(Fortfarande ganska vanlig i studios har jag märkt)

Alesis SR-16

Ajajaj, se upp med denna.

Har varit olycklig ägare både till MMT-8 (sequencern som ser likadan ut) och en HR-16.

Knapparna är nämligen av Sinclair Spectrum-kvalitet och efter en tids (ähum.. använde mina väldigt mycket under en 4-årsperiod...) hård användning dör dom. Ett begagnat exemplar är sådeles väldigt mycket närmare döden.

Förresten, TR-707 som andra nämnt är en riktigt bra trummaskin som man fortfarande kan hitta billigt. Dessutom är ljuden extremt trendiga om cirka 4 månader. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog måste det väl finnas nån VST där man kan sequenser-programmera trumsamplingar på samma sätt? Någon som vet??  🙂

Tro mig, jag har letat mig sönder och samman... Om någon skulle veta, SÄG TILL NU! Microtonic finns ju, men den är en renodlad trumsynthesizer och har ingen sampler. Reasons Redrum-maskin kört med Rewire till Cubase är det närmaste jag hittat.

ruction.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen hittils!

Anledningen till att jag vill köra lite hårdvara är ganska enkel. Då datorn brakar ihop (Vilket den gör ibland) är det inte helt fel att kunna ha något som inte är beroende av den. Dessutom så är det skönt att kunna vara ifrån den lådan en stund och bara leka med hårdvara, lite där man känner för det. En stationär dator är inte så enkel att kånka runt på.

Link to comment
Dela på andra sajter

En trummaskin som jag tycker var en riktig höjdare, är Roland R-8. När man kör med dess egen sequencer, så finns det en bra funktion som heter "Human Feel", som delvis slumpar timing o dyl enligt inställbara regler. Förutom det, så är den svår att överträffa när det gäller mixning. Förutom den vanliga stereoutgången, så har den nämligen också 8 separata monoutgångar dit man kan skicka valfria trumljud, så att man kan mixa den som ett vanligt trumset och fylla upp mixerns första 10 kanaler med den. Helläckert! 🙂

Jag har en Roland R8 till salu för 1000 kr, inklusive 2 expansionskort! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog måste det väl finnas nån VST där man kan sequenser-programmera trumsamplingar på samma sätt? Någon som vet??  :rolleyes:

Tro mig, jag har letat mig sönder och samman... Om någon skulle veta, SÄG TILL NU! Microtonic finns ju, men den är en renodlad trumsynthesizer och har ingen sampler. Reasons Redrum-maskin kört med Rewire till Cubase är det närmaste jag hittat.

...

däbädä, kör du ruction? den är ju attans smutt att bygga trumpatterns i, men hur gör man för att synka den med cubase? den synkar själva bpm, men inte start o stop... förmodligen jag som missat något... vet du? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Förr så körde jag med roland r-70 och den har inbyggd sequencer och lite funktioner för att autogenerera komp etc. Det bästa var dock att den hade en avlång pad som man kunde assigna ljud till som lät olika beroende på var på paden man spelade. Den hade 4 utgångar och några inbyggda effekter.

Ljudmässigt så kan det ju inte jämföras med vsti med stora samplingar men det kanske är något i den stilen du är ute efter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...