Jump to content
Annons

HJÄLP! MIDI:n får en långsam död..


Wibben

Recommended Posts

Jag har letat mig ruskigt trött här i forumsdjungeln och inte hittat någon med samma problem.

Jag har min skruttiga gamla Yamaha PSR-530 synth inkopplad via en MIDISport 2x2. Den sistnämda kopplas in via USB.

Denna koppling har fungerat jättebra till jag bytte ut min gamla PC mot en ny.

Okej, till problemet.

Jag får MIDI-In signal i Cubase (SX 3) och det verkar fungera, i ungefär 3 sekunder, sen tappar den anslag och signalen dör ut tills det inte kommer någon signal alls.

I Device Setup ser allt ok ut, enligt mig i alla fall och om jag tar Reset så vaknar signalen till liv igen och samma procedur tar vid.

2-3 sekunder, sen dör signalen igen.

Mycket frustrerande.

Hoppas någon här vet vad det rör sig om. 😆

Redigerat av Wibben
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Ingen som har någon som helst aning???

Jag misstänker att det kan vara någon konflikt med Windows egna drivisar eller så. Jag har ett ljudkort inbyggt i moderkortet.

Jag har å andra sidan avaktiverat det OCH bytt MIDI i windows till mitt PCI-ljudkorts MIDI drivisar (M-Audio Delta 66 har jag för mig det heter)

AMD Dual-Core 4200+

Windows XP Home SP2

Cubase SX 3.1XX

2 gb minne

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du den kopplat till för mjukvaruinstrument?

Om du tex har valt ett piano så blir det ju så, då det ska simulera ett anslag på en sträng (eller vad det heter i ett piano) sen vibrerar den ett tag men avtar ganska snabbt. Samma sak med tex en gitarr. Är det en synt så beror det lite på hur inställningarna i synten är.

Nu vet jag inte om det är det här problemet i ditt, men kan vara det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Vad har du den kopplat till för mjukvaruinstrument?

Om du tex har valt ett piano så blir det ju så, då det ska simulera ett anslag på en sträng (eller vad det heter i ett piano) sen vibrerar den ett tag men avtar ganska snabbt. Samma sak med tex en gitarr. Är det en synt så beror det lite på hur inställningarna i synten är.

Nu vet jag inte om det är det här problemet i ditt, men kan vara det.

Nä, det är inte instrument-relaterat. Det är Midi Signalen från min Midisport 2x2 in i Cubase som dör ut och slutar fungera (registreras) efter ungefär 5-10 sekunder. "Reset" i device setup får det att fungera igen, men samma sak händer. Midi:t slutar att fungera efter några sekunder. Spelar ingen roll vilka VSTs eller syntar jag kör. Även om jag inte har en synt igång och bara kollar på signal indikatorn så ser jag att den dör ut.. Jag har letat överallt i min burk efter om det kan vara en konflikt eller en felinställning, men jag hittar ingenting =(

Börjar bli tokig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du den kopplat till för mjukvaruinstrument?

Om du tex har valt ett piano så blir det ju så, då det ska simulera ett anslag på en sträng (eller vad det heter i ett piano) sen vibrerar den ett tag men avtar ganska snabbt. Samma sak med tex en gitarr. Är det en synt så beror det lite på hur inställningarna i synten är.

Nu vet jag inte om det är det här problemet i ditt, men kan vara det.

Nä, det är inte instrument-relaterat. Det är Midi Signalen från min Midisport 2x2 in i Cubase som dör ut och slutar fungera (registreras) efter ungefär 5-10 sekunder. "Reset" i device setup får det att fungera igen, men samma sak händer. Midi:t slutar att fungera efter några sekunder. Spelar ingen roll vilka VSTs eller syntar jag kör. Även om jag inte har en synt igång och bara kollar på signal indikatorn så ser jag att den dör ut.. Jag har letat överallt i min burk efter om det kan vara en konflikt eller en felinställning, men jag hittar ingenting =(

Börjar bli tokig!

Har du kollat så att du har rätt drivrutiner installerade och att usbkabeln är ok?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...