Jump to content
Annons

Närhet på sången saknas


guranisten

Recommended Posts

Har nu en ADK A-51 Type V Mick som jag kopplar in i en liten Behringer mixer. Tycker alltid att det saknas värme och närhet på inspelningarna av sången, speciellt saknaden av närhet. Hur är denna mick? Den kostade ca 2000 kr när jag köpte den för ca 6-7 år sedan! Tror ni att det är micken eller mixerbordet eller rent av inspelningen det faller på? Är i stort sätt nybörjare på detta och tänkte ändå höra om man kan få lite tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan vara så enkelt att det är erfarenheten, antingen att du har olämpliga inställningar på vägen in (jag tjafsade en massa med mixern när jag var nybörjare, innan jag fick vettiga nivåer mm) eller att du inte sjunger på rätt sätt i miken. Det var bara ett par gissningar på vägen. Experimentera. Ägna en stund enbart åt att höra hur ljudet förändras när du ändrar på saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Hur ser det ut med akustiken där du spelar in? Har du en massa reflektioner som gör att det finns tydlig rumsinformation i inspelningen

så får man inte "närhet".

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Spela in micken rakt, dvs rör ej eq.

Gå närmre micken.

Testa att ställa micken på olika ställen i rummet och sjung.

Har du mycket reflektioner i rummet, ställ upp en soffa och använd den som ljud absorbent... ganska drastiskt men funkar.(Har inte provat med skinnsoffa, tror inte den ger lika bra verka som en i tyg).

Link to comment
Dela på andra sajter

ADK51 brukar kunna leverera en sensuell närhet i lämplig aukustisk miljö (gärna dämpad).. Men då vill den gärna ha en bra micpremp och gärna en soft kompressor inbyggd i micpreampen. Är inte säker på att Behringerns egna micpreamp räcker ända fram.. Inte enligt min smak i alla fall.. En micpreamp som klarar av det hela godkänt av mig i alla fall är t.ex. Studio Sounds VTB1 för en rimlig peng. Har själv testat en ADK51 med en sådan och blev nöjd.

Sen finns det ju virtuella alternativ att testa med också.. T.ex Anatares Mic modeler.. Har testat den.. Och har man en rak (läs ärlig... i frekvensgången) mic och juste ljudkort så blir det riktigt hyfsat faktiskt.. http://www.antarestech.com/products/amm.shtml

Annars kan du ju gärna lägga upp ett ljudexempel (du behöver inte vara blyg här) då kan du få ytterligare tips :rolleyes:

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tror mer på akustiken än att köpa ny preamp.

En preamp gör en ganska marginell skillnad på närheten av ljudet, eller ingen alls...

Jag bettar på att det är akustiken som är kruxet.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo.. Som Dr Loop säger..Fast visst spelar micpreampen stor roll, Impedansanpassning mot micken gör stor skilland, sen.. ska det vara närhet är det bra med mycket dämpad akustik.. Du under ett bäddtäcke med micken kan göra susen. Men du har väl puffskydd va? Då kan du gå riktigt nära och bli väldigt sensuell med micken utan att konsonater puffar sönder soundet. superlux-microphone.jpg

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara en mixningsgrej oxå, om du vill ha sången nära i ljudbilden krävs det att de andra instrumenten i låten ligger längre bak (delay, reverb, och att eqn skär lite av de vassa frekvenserna)!

Men en bra preamp och någorlunda dämpat vid inspelningsområdet är ju att föredra, ett bra inspelat ljud kräver inte lika mycket meckande som ett dåligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du har väl puffskydd va? Då kan du gå riktigt nära och bli väldigt sensuell med micken utan att konsonater puffar sönder soundet.

Just det var nog det som gjorde att mina gamla inspelningar (med hyfsade mikar, inget fel på dem) inte blev bra. Jag hade inget puffskydd så jag fick sjunga bredvid miken, dumt. Nu har jag SP1 med stora kuddar på, det är bara att sätta läpparna direkt mot puffskyddet.

Redigerat av Ragnemalm
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...