Jump to content
Annons

Bra memoarer skrivna av musiker


Soxic

Recommended Posts

Annons

Har köpt Nikki Sixx och läser den nu. Är inte så jätteförtjust i den so far. Särskilt inte efter att ha läst The Dirt. Boken är upplagd som en dagbok vars inlägg Nikki och andra personer kommenterar. Det blir lustigt nog inte så sammanhängande, inte så kronologiskt som man är van vid. Sedan har jag blivit lite immun mot alla droginslag efter att ha läst The Dirt, Lemmy och Scar Tissue.

Ser mer fram emot att börja läsa Eric Claptons memoarer som jag också skaffat mig.

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade en minimal spree i somras och läste Scar Tissue. Helt okej, men hela "vaknade med nån främmande tjej, letade knark, blev hög, vaknade med nån främmande tjej"-grejen blev lite tradig efter tag. 🙂

Sen hade man ju fått blodad tand och då blev det, för att sno ett citat av Rob i High Fidelity, "Johnny Cash's autobiography Cash, by Johnny Cash". Det är en bok med, känns det som, lite större ambitioner än Scar Tissue. Cash är inte linjär utan gör nedslag i (personen) Cashs karriär, och är följdaktligen också mindre redovisande. AKs ambition med det totala(?) utlämnandet i Scar Tissue är visserligen beundransvärt, men boken hade kunnat må bra av lite mer ambitiöst saxande.

Om man inte begränsar sig till böcker är Metallicas Some Kind of Monster också schysst. Bästa är när Lars hälsar på Dave Mustaine. Vilken missunsam gnällspik, hehe... Fast han har ju en helt ok karriär med Megadeth, så... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

De senaste memoarer jag läst är:

Slash (mycket bra!)

Aerosmith (mycket bra!)

Eric Clapton (ok, besvikelse)

Lance Bass (tunn och tråkig)

Söker nya memoarer att läsa, men hittar inga jag tycker verkar vara intressanta. Känns som att jag läst de flesta och bästa. Skulle gärna vilja läsa något om Queen, men skrivet av någon medlem eller manager. Finns det något sådant ute?

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade en minimal spree i somras och läste Scar Tissue. Helt okej, men hela "vaknade med nån främmande tjej, letade knark, blev hög, vaknade med nån främmande tjej"-grejen blev lite tradig efter tag. 😆

måste hålla med

lite för lite "livet som musiker" å lite för mycket "livet som knarkare"

men klart läsvärd ändå - ett under att dom lyckades göra nåt produktivt öht mellan alla tripper

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade en minimal spree i somras och läste Scar Tissue. Helt okej, men hela "vaknade med nån främmande tjej, letade knark, blev hög, vaknade med nån främmande tjej"-grejen blev lite tradig efter tag. 😄

måste hålla med

lite för lite "livet som musiker" å lite för mycket "livet som knarkare"

men klart läsvärd ändå - ett under att dom lyckades göra nåt produktivt öht mellan alla tripper

Mm, just den aspekten blir tjatig, särskilt när man läst flera sådana böcker i rad. Har precis läst klart Aerosmith och det är samma sak där, även om det ofta är grymt underhållande som när Steve och Joey fick för sig för att gå ut och skjuta gevär mitt i natten höga på kokain. Joey berättar att Steven lägger sig på gräsmattan och siktar...siktar...siktar...och...sover ha ha 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan berätta att det negativa med Claptons bok var (enl min mening) att man på sätt och vis väntade på att få läsa stycket om hans sons död. Jag förväntade mig ett riktigt obehagligt kapitell så jag fick nästan ont i magen fram tills jag kom dit. Jag hoppade nästan över delar text för att påskynda det hela. När jag väl läst kapitlet om sonens död så var det nästan ett antiklimax (låter kanske konstigt). Inte så känslosamt som jag hade förväntat mig. Jag upplevde det nästan som att Clapton inte bearbetat sina känslor än, vilket i sådana fall inte vore så svårt att förstå eftersom det måste ha varit en djupt traumatisk händelse..

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

De senaste memoarer jag läst är:

Slash (mycket bra!)

Aerosmith (mycket bra!)

Eric Clapton (ok, besvikelse)

Lance Bass (tunn och tråkig)

Söker nya memoarer att läsa, men hittar inga jag tycker verkar vara intressanta. Känns som att jag läst de flesta och bästa. Skulle gärna vilja läsa något om Queen, men skrivet av någon medlem eller manager. Finns det något sådant ute?

Om Kiss finns det ju en del (vilka du kanske redan läst?):

Kiss and Make-Up, Gene Simmons

Sex Money Kiss, Gene Simmons

Kiss: The Early Years, Gene Simmons and Paul Stanley

Det ska bli kul att läsa Jimmy Pages självbiografi när den kommer ut. Läste "Stairway to Heaven: Led Zeppelin Uncensored" av Richard Cole för typ ett år sedan och den var helt okej. Efteråt läste jag att Jimmy Page hade sagt att boken innehöll massor av felaktigheter, så det ska bli skoj att läsa vad som (enligt Jimmy) var sant.

"How Black Was Our Sabbath" av Graham Wright och David Tangye var också den rätt bra. Såg nu att Ozzy släppt en del böcker själv, någon som läst?

EDIT: Ska kanske tillägga att jag inte läst Kiss-böckerna.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen Overkill. Just nu lutar det åt följande böcker...

- Miles Davis

- Johnny Rotten's No Irish, No Blacks, No Dogs (som jag läst förr, men lyckats slarva bort)

- The Autobiograhpy: Ronnie Wood (ser mest fram emot)

- Born Standing Up - Steve Martin (inte musikrelaterat, men jag slänger in den ändå)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Har precis avslutat Slash av Slahs och tyckte nog att det var en av de sämre böckerna jag läst. Den handlade i stort sett om ingenting förutom lite missbruk och odlande av den egna myten. Den var om möjligt tråkigare än Bob Dylans usla självbiografi.

Killen har absolut ingeting viktigt att säga vare sig om gitarrspelande, musik eller om Guns and Roses. Knarkhisttoreirna och paranoierna och psykoserna är så mycket bättre beskrivna i Nikki Six Heroine diaries. Nej skräp! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste en biografi om Queen för inte så länge sedan... men kommer inte ihåg titeln. Den var rätt tråkig dock, den var inte skriven av ngn bandmedlem men jag tror de var med på något hörn... ganska präktig, mycket lite snask. Det kan ju vara bra i och för sig men här blev det lite väl å så duktiga och snälla de var.

Hammer of the Gods kan rekommenderas om Led Zeppelin. Visar några exempel på hur duktigt urballade de var, inte minst John Bonham som sjönk ett par snäpp i mina ögon när jag hade läst den.

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om beatlse så passade jag också på att läsa John om John lennon skriven av hans första fru Cynthia. Hmm vet inte vad jag skall säga. intressant på något sätt. Han framstod som mycket mer naiv och inte så som han presenterades i Media om någon nu trodde det. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är några bra boktips från mig:

Min pappa hette Stikkan av Petter Karlsson var väldigt intressant att läsa

om spelet bakom det hela med Polar, Abba mm.

http://www.bokus.com/b/9789185567461.html?...ch_term=stikkan

I Am Ozzy av Ozzy Osbourne, finns ännu bara på engelska, kommer på svenska

senare i år tror jag. Riktigt kul att läsa.

http://www.bokus.com/b/9781847443472.html?...ozzy%20osbourne

Musik Nonstop - Pet Sounds I Våra Hjärtan av Lennart Persson, släpptes idag så den

har jag inte läst än.

http://www.bokus.com/b/9789174240382.html?...5ra%20Hj%E4rtan

Resa genom ensamheten : svart blogg och det ljuva livet av Plura Jonsson var bra.

http://www.bokus.com/b/9789113020419.html?...arch_term=plura

Pluras kokbok : Provence - Kungsholmen - Koster en kokbok av Plura... 😆

http://www.bokus.com/b/9789113023465.html?...arch_term=plura

Redigerat av spaceman
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
En av de bästa böckerna (om inte den bästa) är Miles Davis självbiografi! Inte bara för att det är Miles som skrivit den utan för att det är riktigt bra litteratur! =)

Håller med! Den är riktigt bra. En annan man ska läsa (om man är intresserad förstås) är Charlie Parker-biografin "Bird Lever". Den är iofs skriven av Charlie Parker tillsammans med Ross Russel vilket jag ser som positivt då man får bådas vinklingar. Tyckte den var bättre än Miles-biografin till och med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser Jonny Cash;s självbiografi nu; ok, sådär språk faktiskt, kanske dåligt översatt, bör kanske läsas på originalspråk

Läst Dylans; visst, ingen höjdare men ändå intressant

Noice; njae

Shakey av Jimmy McDonough om Neil Young, den mest kompletta av alla Neilbiografier enl många, Neil är inte medförfattare men han har godkänt och "varit med" i projektet hela vägen; mycket intressant om man är Neil-fan, verkligen, för andra kanske rätt ounderhållande

Resa genom ensamheten : svart blogg och det ljuva livet av Plura Jonsson; Grymt bra bok! Jag är verkligen ingen Eldkvarn-fan men köpte den ändå och blev jäkligt tagen av boken och av Pluras sätt o skriva om sitt liv! Rekomederas till alla faktiskt! Mycket berörande

The Dirt; visst, en "cool" bok o rock´n rollivet o allt det där

Ska läsa Keith Richards o Lemmys senaste inom kort, återkommer!

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars kan man ju läsa om en ljudtekniker.. och då självklart om Bruce Swedien. 'Make Mine Music' heter hans bok och den är riktigt intressant! Mycket ljudnörds-info om Michael Jacksons plattor bland annat! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...