Jump to content
Annons

IQ-test


Overkill

Recommended Posts

Annons

Testade nu men det var långt blev jobbigt i längden (skulle pausat innan om jag vetat)!

Fick 112 poäng och det var övernormalt och var bättre resultat än 78% av populationen så jag får väl ändå vara nöjd!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag tycker det är lite genant att tala om...

😲

... att jag sammantaget (test av alla intelligensfaktorer) ligger en bit över nivån för geni... Men jag bara orkar inte göra testet i Illustrerad Vetenskap också. Jag har genomgått ett antal vetenskapliga intelligenstest och SAMTLIGA visade på samma IQ.

Och går man enbart efter logikmomenet (vilket Mensa tydligen lägger mycket vikt vid), så har jag en IQ på 270.

Skrämmande.

...Men jag tror inte så mycket på att dessa tester kan säga allt om en persons intelligens. Såg ett mycket intressant program om ett antal personer som i Oxford fick testa ett annorlunda intelligenstest, delvis uppbyggt med praktiska övningar. Där deltog en konstnär, en stridspilot etc etc. Har för mig att trots allt så vann ändå han som hade mest på de "vanliga" intelligenstesterna också...

😛

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ett kul test!

Jag lyckades få ihop 126 poäng, utan att fuska med penna och miniräknare.

Bara 4 poäng kvar till Mensa nivå 😲

Musik, klart att du ska göra testet.

Det är alltid bra med lite hjärngympa.

Jag såg programmet på TV som du nämnde, det var intressant.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Resultat: 127

Kul test men jag slarvade på ett par punkter. Själva resultatet och hur man tolkar det är väl upp till var och en. Jag har träffat min beskärda del av intelligenta dumskallar och väldigt trevliga dumskallar under mit liv... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är konstigt att i alla sådana här test (även den där gehörstestet som vi körde för ett tag sedan) så hamnar alla högt upp i skalan. Ingen är normal, alla är smarta. Tror dessa test är designade för att boosta självförtroendet på oss dumskallar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är lite genant att tala om...

😄

... att jag sammantaget (test av alla intelligensfaktorer) ligger en bit över nivån för geni... Men jag bara orkar inte göra testet i Illustrerad Vetenskap också. Jag har genomgått ett antal vetenskapliga intelligenstest och SAMTLIGA visade på samma IQ.

Och går man enbart efter logikmomenet (vilket Mensa tydligen lägger mycket vikt vid), så har jag en IQ på 270.

😄

:musik

Nej men musik nu är du verkligen ute och snurrar. IQ på 270 finns över huvud taget inte om du tänker på traditionella skalor. Wechsler-skalan är väl den som är vanligast och där räknar man med att ungefär 0,0001% har högra än 171 i IQ

De andra standardierade testen är Stanford-Binet som räknar med samma procent på 176 och Cattell som inte används öht i Sverige som har ett något annat poängsättningssytem ligger samma procent (eller promille) på poäng över 214

Om du skulle ha 270, oavsett vilken av skalorna så skulle du inte sitta här och häcka på ett musikerforum utan vara draftad av NASA som en av världens mest logiskt intelligenta personer över huvud taget. Jag har sysslat en hel del med IQ testningar och jag har träffat några riktiga ljushuvuden, men de låg stadigt runt 140 och de var rikgit otroliga killar och tjejer. 😮

Förresten mer info finns här:http://sv.wikipedia.org/wiki/IQ

Där står bl. a om den här killen som ligger runt 250, alltså snäppet under musik...

"William James Sidis är troligen den person som gjort bäst på testet med resultat över 250. Han var ett geni som redan vid 1 års ålder kunde stava, vid fyra års ålder läste han Homeros på grekiska och som elvaåring föreläste han på Harvard."

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är konstigt att i alla sådana här test (även den där gehörstestet som vi körde för ett tag sedan) så hamnar alla högt upp i skalan. Ingen är normal, alla är smarta. Tror dessa test är designade för att boosta självförtroendet på oss dumskallar 🙂

Ja, det är anmärkningsvärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Replik till Egghuvud:

Vid två oberoende vetenskapliga IQ-test som jag gjort för en massa år sedan hade jag samma resultat, 141. Sedan vet jag inte vad skalan hette som dessa studenter använde, men det var för sociologiska institutionen har jag för mig. Och det var kompletta tester. Jag har också själv vid ett annat tidigare tillfälle köpt en bok som innehöll tester, tänkte inte heller då på vad skalan hette, men det stod 140 och därutöver = geni. Precis samma gräns som de doktorerande studenterna använde. Även på det testet hade jag 141. Jag minns att det fanns nivåer på; upp till 60, 60-70, 70-80, 80-90, 90-110 (normalintelligens), 110-120, 120-130 och 130-140 samt 140-...

Sedan var det en person för något år sedan som föreslog att jag skulle gå in på en webbsida där det fanns information om Mensa och där stod det att de lade särskild vikt vid logik (av de olika intelligensfaktorerna). Jag gjorde det testet på Nätet och fick 270. Att jag fick 270 i IQ på deras test vet jag inte om man kan säga dock, men ska man gå efter den sidans formulering så var det så... Men det rätta att säga är nog att jag hade 270 på Mensa-testet?! 😮

Det förvånar mig inte särskilt. I lumpen fick man ju göra ett antal skriftliga tester och mitt överlägset bästa resultat fick jag på logik-testet. Jag var klar efter 1 minut ungefär med alla 40 uppgifterna och hade alla rätt. Närmast kom en på cirka 25 minuter som hade 7-8 fel. Hälften av gruppen, 20 st, hann aldrig klart under de 40 minuterna! Övriga hade en hel del fel... Så min logik är nog där och hjälper till med att stötta upp mina IQ-poäng en hel del.

När man tänker på det där tv-programmet med de annorlunda utvecklade IQ-testerna jag nämnde tidigare i tråden, så kom jag att

tänka på att jag kunde prata hela långa meningar då jag fortfarande kröp omkring. Motoriskt sett var jag dock sen. Men jag tror att hänsyn togs till motorik eller kroppskännedom som jag tror de kallade det, vid de nyare testerna i tv-programmet.

Sedan undrar jag en sak. Är det inte så att intelligensen ändras över tiden? Den kan väl gå både upp eller ned, ceteris paribus (Allt annat lika).

Rimligen borde min IQ har stigit något, för de tre riktiga IQ-tester jag gjort var ju före min egen tid vid universitetet.

:rolleyes:

cacao//:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, och jag som tyckte att jag var lite slarvig och okoncentrerad! 😉

Fast sånt här är väl ändå mest bara test för "inbördes beundran", för hur viktiga är sådana här grejer egentligen i vardagen?

Stod om en snubbe i GP i söndags. Han hade alla rätt på Mensas IQ-test så han visste inte riktigt vad han hade i IQ. Det jag vill komma till är att han överallt såg mönster och byggnader såg han som geometriska figurer. Och det fanns en byggnad (vart han nu var) som inte alls passade in och det störde han sig på. Är nog lite som att ha absolut gehör. 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan undrar jag en sak. Är det inte så att intelligensen ändras över tiden? Den kan väl gå både upp eller ned, ceteris paribus (Allt annat lika).

Rimligen borde min IQ har stigit något, för de tre riktiga IQ-tester jag gjort var ju före min egen tid vid universitetet.

😕

cacao//:musik

kortade ner citatet lite för att svara på din fråga. Vist kan det fluktuera. på vilket sätt är väl expertisen oeniga om. Logisk förmåga går inte att träna sig till, det har man eller har man inte så att säga. Det ändrar ju sig med mer erfarenheter och jag tror nog att man kan träna upp en förmåga att göra tester som är snarlika. Logik i IQtestningar handlar ju en hel del om förhållande till form på olika sätt. Enligt Mensa så säger de att det inte lönar sig att träna inför deras test. Antingen tillhör man den lilla grupp som klarar det eller så inte.

De tär ju också så att det som avgör ditt IQ är ju dina presattioner i förhållande till en population i samma ålder som du. D v s hur du skiljer ut dig från alla andra i ditt åldersspan. Det blir lite som golfhandikapp, d v s om du är trettio så kan du ju inte jämföras med en sextonåring. Att din Iq skulle bli högre ju äldre du blir blir därför ganska osannolikt eftersom du ju jämförs med alla andra som också blir äldre (och förhoppningsvis klokare)

Att det växlar med humör, blodsocker och allmänt mående är natruligtvis sant. Som Overkill påpekade så kan det skilja sig åt mellan olika dagar.

Det där med IQ är ju ganska kritiserat. under en period kom vissa forskare fram till att det egetnligen inte var ett universellt mått på Klokskap eller generell IQ utan endast ett mått på "vad man letar efter" om ni förstår vad jag menar. Vissa andra egenskaper som är mycket viktiga för klokskap utelämnas hetl av IQ, t e x social förmåga, empati, vidare inlevelseförmåga osv.

Att du inte söker medlemskap i mensa Musik, det skulle jag göra om jag kom upp i så häga poäng. om inte annat kan man ju ha det att snobba med. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Oj, och jag som tyckte att jag var lite slarvig och okoncentrerad! 😆

Fast sånt här är väl ändå mest bara test för "inbördes beundran", för hur viktiga är sådana här grejer egentligen i vardagen?

Stod om en snubbe i GP i söndags. Han hade alla rätt på Mensas IQ-test så han visste inte riktigt vad han hade i IQ. Det jag vill komma till är att han överallt såg mönster och byggnader såg han som geometriska figurer. Och det fanns en byggnad (vart han nu var) som inte alls passade in och det störde han sig på. Är nog lite som att ha absolut gehör. 😮

Eehhh... vad lustigt, för det där känner jag igen mig i. Är inte byggnader geometriska figurer?

En annan lustighet jag har, det är att jag inte minns siffor om det är ett motoriskt minne inblandat. Exempelvis, om jag ska minnas hur koden är in till soprummet (ja vi har kod, värden är rädd om avfallet...), så minns jag hur fingrarna förde sig över kodplattan, men inte själva siffrorna. Det samma gäller min kortkoder t.ex. Ovanligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att det är så ovanligt att tänka siffror i samband med en rörelse eller liknande.

De flesta telefonnummer och koder jag kan har jag memorerat efter hur jag knappar in dom.

Sen är det bara att tänka på en sifferyta (som på t.ex en mobil eller miniräknare) så kan man snabbt plocka fram dom när de behövs.

Då kan man komma ihåg långa siffertal mm. En fördel är att man underdelar siffrorna till t.ex. tio eller hundratal som bildar mönster på den tänkta sifferytan.

Jag såg en intressant dokumentär för nåt år sedan som bl.a. handlade om varför de ofta är så bra på matematik i många asiatiska länder. Till stor del så berodde det på lärosättet och även den gamla räknestickan som användes överallt. Tror den heter så, fast den hade kulor, dock ingen vanlig kulram. En kinesisk kille var så bra på den att det räckte med att han förde händerna över en inbillad räknesticka framför sig för att göra sanslösa uträkningar. Han var inte ett mattegeni från födseln utan hade tränat upp sig. Synd bara att det inte går att göra så med en inbillad miniräknare 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik

En annan lustighet jag har, det är att jag inte minns siffor om det är ett motoriskt minne inblandat. Exempelvis, om jag ska minnas hur koden är in till soprummet (ja vi har kod, värden är rädd om avfallet...), så minns jag hur fingrarna förde sig över kodplattan, men inte själva siffrorna. Det samma gäller min kortkoder t.ex. Ovanligt?

Muskelminne har de allra flesta. Jag har ett ganska kul exempel på det när jag spelade i Coverband vi var två killar som sjöng och ibland så satt vi och oroade oss för att inte komma ihåg texterna mellan seten. En gång fastnade vi verkligen hur fan går den? Vi hade ingen aning och var helt blanka. När låten sedan kom så satt den som en smäck. Minnet satt liksom i halsmusklerna och när musiken triggade de minnena så kom texten ut. Ännu till dags dato har jag egentligen ingen aning om hur texten går, men jag kan säkert sjunga den om jag hör musiken. Likandant kan det vara med gitarren ibland. Det sitter liksom inte i minnet utan i fingrarna.

kortet är ett säkert exemple.- Jag vet inte hur många bankkort jag slarvat bort för att jag plötsligt föröker komma ihåg koden. När jag bara trycker koden så fungerar det men börjat jag tänka så låser det sig direkt 😆

magpie

Jag såg en intressant dokumentär för nåt år sedan som bl.a. handlade om varför de ofta är så bra på matematik i många asiatiska länder. Till stor del så berodde det på lärosättet och även den gamla räknestickan som användes överallt. Tror den heter så, fast den hade kulor, dock ingen vanlig kulram. En kinesisk kille var så bra på den att det räckte med att han förde händerna över en inbillad räknesticka framför sig för att göra sanslösa uträkningar. Han var inte ett mattegeni från födseln utan hade tränat upp sig. Synd bara att det inte går att göra så med en inbillad miniräknare

Matte är ju intressant för till viss del går det vkerligen att träna upp som en vanlig förmåga. Det går att lära sig att hantera tal, ekvationer och regler som styr det. Logik är inte nödvändigtvis samma sak som matte. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Wow, 130 poäng? 🙂

Som sagt, man ska inte lita allt för mycket på dessa test, visserligen bra riktmärken, men det kan skilja rätt mycket ändå.

Till Musik:

Jag är avis på dig nu 🙂 vill också ha en sådan hjärna, hehe, men iaf, jag tycker det är väldigt imponerande 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...