Jump to content
Annons

Tips om olika säkerhetsprogram.


AssOwL™

Recommended Posts

Jag tänkte att det skulle vara en bra idé att samla lite info om vad alla ni använder för program för att känna er trygga mot olika malware (virus, maskar, trojaner, spyware, rootkit, keyloggers o.s.v.).

Det är väl så att alla har inte råd/lust att ha en separat dator till att skapa musik. Det är naturligtvis det bästa man kan göra, men för oss andra som inte har den möjligheten så kan det vara intressant med andras erfarenheter krig detta gissel. Idag räcker det med att bara besöka en sida för att riskera att få nåt ovälkommet intallerat på din dator...

Nu tycker jag att man kan rekommendera program samt tala om hur mycket resurser det tar av datorn och om det är gratis. Det är heller ingen idé att klanka ner på olika program så som t.ex. -Norton är skit! (även om det stämmer...) utan hellre bara rekommendera det som är bra. Sen får var och en lista ut varför ingen använder vissa program... Även för att olika program kan fungera bra på vissa datorer och mindre bra på andra.

Jag är personligen lite allegisk mot internet security sviter, eftersom de har begåvats med så många funktioner som man inte vill ha (bloat), samt att de då tar ruskigt stor del av resurserna på datorn.

Ett exempel:

Jag skaffade en ny dator för 1.5 år sedan och då ingick det ett "internet security" från Norman. Det tog 15! processer och då var det ändå ett tag sedan, så det var bara för i stort sett antivirus och brandvägg... Att de dessutom fick dåliga resultat i tester gjorde inte saken bättre...

______________________________________________________________

En allmän säkerhetsåtgärd är att inte logga in som admin på datorn, för då kan inte malware installera sig lika lätt. Bara använda admin-kontot när man ska installera nåt. Är man ensam om datorn så vill man ju inte helst skapa en till användare, men det vara bara ett säkerhetstips.

Brandvägg: Där är det alltid bra att ha en router, för de brukar ha en inbyggd brandvägg, som "första försvar". Då är det ganska meningslöst med Windows inbyggda brandvägg, eftersom den också bara stoppar inkommande trafik. Har man nu fått in nåt på datorn så vill man inte att t.ex. trojanen ska kunna ansluta och skicka iväg dina lösenord eller andra viktiga saker på datorn. Då måste man ha en mjukvaru-brandvägg. Säkerhet med en brandvägg kommer med ett pris... och det är att du åtmninstone i början måste vara aktiv och godkänna program som vill ut på nätet o.s.v.

Jag använder Comodo Firewall Pro

Klicka på dropdown menyn och välj swedish.

Jag har en installationsguide för brandväggen här.

Brandväggen är GRATIS!

Den har 2 processer igång som tillsammans använder ca: 10-30 Mb Ram, beroende på vad man gör och om den jobbar med nåt.

Ni kan läsa ett test på brandväggar här. Comodo blev bäst... Observera att det är brandväggar man betalar för med i testet också. Det står "free" på de som är gratis om ni vill kolla upp dom. Kolla placeringen för Windows inbyggda brandvägg... LOL! 0 poäng... hehe...

Antivirus: Jag använder Eset NOD32. Den kostar en slant, men är värd det. Två processer körs som använder ca: 20-25 Mb Ram tillsammans. Den går att få väldigt "tyst" om man ställer in "silent" och justerar lite inställningar.

Spyware: Här använder jag Spyware Terminator som är gratis. Man kan välja att bara ha det på när man ska söka igenom datorn och kolla om man har fått in spyware, eller ha på ett realtidsskydd hela tiden, samt att det även finns HIPS (host intrusion protection system). HIPS är väldigt säkert att använda, men det är väldigt jobbigt med tusen popup som ska besvaras hela tiden... Realtidsskyddet kan vara bra att ha på åtminstone när man surfar på okända sidor eller om man använder Internet Explorer.

Programmet använder 2 processer om du har det att autostarta med Windows samt har realtidsskölden på hela tiden. De tar ca: 10-15 Mb tillsammans.

Det innehåller även ett antivirusprogram som man kan använda om man inte har något annat. Det är bara att kryssa i en ruta när man installerar, eller så kan man göra det senare i inställningarna. Det heter ClamAV. Flera jag känner tycker att det räcker med det virusprogrammet.

Nu var det de viktigaste programmen.

Om du laddar hem mycket från nätet där det finns en risk att det kan finnas med en trojan t.ex. (det är stor risk att så är fallet) så rekommenderar jag att du laddar hem BOClean. Det tar hand om all slags malware som virusprogram/spywareprogram missar. Det har räddat mig några gånger...

Det är GRATIS! Det stör dig inte heller med en massa frågor, utan finns där i bakgrunden bara...

Det kör två processer som tillsammans tar ca: 10 Mb.

De här fyra programmen använder jag, och det är väl nästan så säkert som det kan vara utan att vara säkerhetsexpert eller bli vansinnig på alla inställningar och popup frågor. Brandväggar får man räkna med att dom frågar en hel del i början, men det lugnar ner sig efter ett tag...

Alla programmen som jag har skrivit om går att stänga av helt eller delvis vid behov. De har ju skydd mot att malware ska kunna stänga av dom, så det är därför det är svårt att stänga av den här typen av program. Vissa program (gäller alla) räcker det inte heller att stänga av autostarten på, utan man måste gå till kontrollpanelen/administrationsverktyg/tjänster och sätta berörda tjänst på manuell i stället för automatisk.

Nåt annat för musikskapare att tänka på är att kanske stänga av automatiska uppdateringar och genomsökningar, för det kan ju störa om du hålller på och spelar in samtidigt som nåt sånt sätter igång...

Jag hoppas att nån har orkat läsa ända hit... 😕

Jag hoppas även att det kommer in tips från andra forumanvändare här.

Det behöver ju inte vara lika långrandigt som jag skrev... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag tänkte att det skulle vara en bra idé att samla lite info om vad alla ni använder för program för att känna er trygga mot olika malware (virus, maskar, trojaner, spyware, rootkit, keyloggers o.s.v.).

Ett supersmidigt program som heter Mac OS X... 😉

...and so it begins... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte att det skulle vara en bra idé att samla lite info om vad alla ni använder för program för att känna er trygga mot olika malware (virus, maskar, trojaner, spyware, rootkit, keyloggers o.s.v.).

Ett supersmidigt program som heter Mac OS X... 😉

...and so it begins... 🙂

haha, funderade nästan på att klistra in den här långa frågan i krigstråden 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte att det skulle vara en bra idé att samla lite info om vad alla ni använder för program för att känna er trygga mot olika malware (virus, maskar, trojaner, spyware, rootkit, keyloggers o.s.v.).

Ett supersmidigt program som heter Mac OS X... 😛

...and so it begins... 😱

Well U started 😉

Min audio-PC behöver inget skydd alls, för den är ej uppkopplad mot nätet..

Offrar varken systemresurer eller minne på nått sånt onödigt som skydd 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig behövt någon virusdödare, eftersom jag inte hämtar kopior på suspekta ställen, utan köper alla program som jag vill ha... ☺️ Har inte heller några chatklienter eller fildelningsprogram installerade.

Om jag skulle vilja ha en virusdödare, så hade det blivit NOD32.

Som en ren formsak kör jag en online-virustest som heter Housecall någon gång ibland, för att verifiera att ingenting har kommit in.

Jag har en hårdvarubrandvägg som är inbyggd i mitt ADSL-modem/router (Netgear GD834G v2).

Innan jag skaffade det, så var det ZoneAlarm Pro som stod för brandväggsjobbet, men numera får ZoneAlarm främst ta hand om eventuella körbara mail-attachments. Gratisversionen tar bara hand om en typ av attachments, medan Pro-versionen tar allt.

För att plocka bort spyware och tracking cookies, så kör jag med AdAware och Spybot (båda gratis).

Självkklart så håller jag också Windows uppdaterat genom att köra Windows Update då och då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har gått lite hysteri i det här med virus/trojaner/spyware osv.

Ett uppdaterat Windows, och sunt förnuft, är egentligen allt som krävs. Jag har NOD32 installerat, men bara sitter där nere vid klockan och gör ingenting...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Här kommer lite matiga tips för hur du säkrar upp din installation av Windows XP gratis. Om du kör ett windowsnät hemma (dvs fler än en dator och kopierar filer/mappar upp enheter mellan dessa via utforskaren) ska du inte följa dessa råd. Om du har en HP-dator med fingeravtrycksläsare ska du inte heller följa de här tipsen, då de är beroende av vissa komponenter. I övrigt är det sedvanligt disclaimer här, dvs jag ansvarar inte för vilka konsekvenser du får av att göra det här.

Om du har en dator med dubbla nätverkskort och använder den som router (bredbandsdelare) rekommenderar jag STARKT att göra åtgärderna i de första två styckena på det nätverkskort som är anslutet till Internet.

--

Vi börjar med att säkra upp nätverkskopplingen, då väldigt många maskar sprids genom att utnyttja sårbarheter i Windows NETBIOS-implementation. Gå in i kontrollpanelen och klicka på Nätverks- och Internet-inställningar, sedan på Nätverksanslutningar. Högerklicka på ikonen för ditt nätverkskort och välj egenskaper. Du får upp ett egenskapsfönster, i mitten finns en ram med kryssrutor. Avmarkera Client for microsoft networks, File and printer sharing for microsoft networks och qos packet scheduler. Markera (själva texten, bocken ska vara kvar) Internet Protocol (TCP/IP) och klicka på Egenskaper.

Klicka på Avancerat och gå in under fliken DNS. Avmarkera Registrera den här anslutningens adresser i DNS. Fortsätt till fliken WINS och avmarkera Använd LMHOSTS-filen, samt ställ om radioknappen längst ned till Inaktivera NetBIOS över TCP/IP. Klicka OK tills alla fönster är stängda, om du får frågan om att starta om, välj nej.

Gå ner på startknappen, välj kör. Skriv SERVICES.MSC i rutan och tryck OK. Du får nu upp en lista över de tjänster datorn har installerade. Leta upp tjänsten Computer browser och dubbelklicka på den. Du får upp ett egenskapsfönster. Ändra startmetoden från Automatiskt till Manuellt. Klicka OK. Gör samma sak med tjänsterna Server och Workstation.

Starta om datorn.

För att testa din brandvägg kan jag rekommendera sidan grc.com, som har tjänsten Shields up! Det är en gratistest som scannar din dator från utsidan, vilket kan berätta hur tät den är för angrepp utifrån.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...