Jump to content
Annons

- Vad är bäst att investera pengarna i?


Joel L.

Recommended Posts

Hej!

Jag har lite frågor angående studioutrustning. Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till just nu, vad som är smartast att investera pengarna i och vad jag ska köpa för utrustning. Har inte mycket kunskap alls om studioutrustning.

Just nu använder jag mig av en UX2 Gearbox som jag kopplar mikrofonen och elgitarr till men det känns som jag skulle vilja ha något mer avancerat efter alla dessa år... någon ordentlig utrustning som man kan göra något mer profesionellt med, (Jag spelar akustisk/rock musik).

Jag använder ljudkortet, Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS, har ingen aning om detta är bra överhuvudtaget. Ska jag verkligen spendera mina pengar på ett riktigt bra ljudkort, jag menar, spelar ljudkortet en stor roll i det hela? Jag kommer ju även behöva mixer och massor av andra saker.

Jag vet inte riktigt hur det fungerar, men om jag nu köper en mixer, så behöver jag väl preamps för mikrofonen, och massor av andra jobbiga saker som EQ, reverb, kompressor preamps och mer, om jag ska vara ärlig vet jag faktiskt inte hur preamps fungerar och vad det egentligen är, kopplar man de till datorn? Vad ska jag ta mig till, har inte direkt mycket pengar heller... vad ska jag köpa, om man utgår ifrån att det enda jag har är ljudkortet och instrumenten + musikprogram.

Jag är egentligen bara intresserad av att få ett riktigt fint, varmt, akustiskt gitarr ljud med mycket dynamic i och ett riktigt bra vokal ljud. Sen så har jag plugins för alla andra instrument.

Det jobbiga är att det måste ju bli bättre kvalité än vad jag har nu, och det är helt ok kvalité men jag har blivit kräsen på det senaste, det kanske blir omöjligt utan att komma upp i hemskt höga priser vilket jag inte har råd med.

Upskattar verkligen om någon kunde hjälpa mig, verkligen. Jag är så trött på min Toneport UX2 så jag vill slänga ut den genom fönstret.

Mvh,

Joel L.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

köp en kondensator mick..en billig för runt 1000kr klarar man sig dint på

där har du inspelning för sång & akustisk gitarr

och eftersom en kondensator mick kräver 48v ström,är det skönt att ha en källa som ger micken ström..då kan du köpa en liten mixer för ca 1000kr till som ger micken ström..

eller så köper du ett annat ljudkort som ger fantom matning(ström) & har inbyggda preamps

du kan säkert hitta något billigt begagnat..

om sång & akustisk gitarr är det viktigaste..så är det här du borde börja enligt mig

EQ & kompressor kan du hitta gratis i plugin format..om du använder ett musik program som stöder det..så jag tycker inte du borde köpa det i hårdvaru form..inte heller en mixer eftersom det antagligen finns i ditt musik program

en liten mixer för att ge micken ström & starkare signal är den enda mixer som behövs

enligt mig!!

lycka till

/Larsson

😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för fel på toneporten?

Måste ju vara många gånger bättre att använda den än Soundblasterkortet. Och varför köpa en mixer, du kan ända bara spela i högst två kanaler samtidigt då. Det kan du göra i tonporten.

Om du vill ha bra akustiskt gitarrljud, köp en kondensator mikrofon, förslagsvis Studio Project B1 och koppla sedan in den i mikrofon ingången på toneporten. Den har inbyggd preamp och preampsimulering om du vill. Den har även fantommatning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först en fråga angående mixer:

Behöver du en mixer?

Jag har klarat mig bra utan mixer till mina musikinspelningar i över ett år nu, och när jag hade mixer så använda jag den inte som en mixer när jag spelade in musik. Jag använde den som preamp!

Så jag tror att du klarar dig bra med en eller två prempar, beroende på om du vill spela in med en eller två mikrofoner samtidigt.

En preamp använder du för att förstärka signalen från en mikrofon eller en gitarr, bas eller något annat line:at instrument. En förstärkare, helt enkelt! Du kan koppla den direkt till ljudkortet, många ljudkort idag har inbyggda preamps och vissa funkar för både mikrofoner och instrument, så med dom korten behöver man ingen extra preamp.

Jag föreslå något av Presonus firewirekort om du är ute efter både ett nytt ljudkort och preamp. Presonus Firebox, Presonus FP10 (hette tidigare Firepod) eller Presonus Firestudio, beroende på hur många ingångar du behöver. Alla Presonus kort har inbyggda preamps och hörlursutgången på fronten, jag har ett Firebox själv och det är jag riktigt nöjd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slår ett slag för Mbox jag...för under 3000 inklusive protools.

Mbox mini + JJ Labs BMC2 mik för 795, så har du rätt schysst startpaket och mboxen har ju preamp.

dessutom får du ju protools med...aldrig fel heller. nu börjar det ju faktiskt dyka upp pluggar i gratisversion även till PT.

tankade själv hem structure, deras gratissampler igår. verkar kalas!

/T

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, uppskattas verkligen!

Jag vet inte riktigt, det kanske är dumt att köpa nya saker, men det verkar ändå lite konstigt angående ljudkvalitén... jag använder mig av en Mojave Audio 200 mikrofon som jag köpte för ca. 9000kr. Enligt dem så ska det vara en riktigt bra mikrofon, speciellt när det gäller akustisk gitarr och vokal, finns även samples på hemsidan man kan lyssna på (http://www.mojaveaudio.com/index2.html) ... men det känns som det är något som saknas... jag menar allt kan ju inte bero på mikrofonen, eftersom jag med denna mikrofonen inte får det varma, tunga dynamiska ljudet.. det låter på gränsen till tunt och lätt. Jag förstår inte hur man får det mjuka, varma ljudet... det kanske helt enkelt beror på gitarren? Det är det enda jag kan komma på isåfall. Jag har testat i princip alla olika effekter i Cubase och Gearbox men ingen lycka.

Jag kan skicka en kort snutt av en låt som jag spelat in för att visa gitarr ljudet... men hur laddar man upp saker på den här sidan?

Det kanske helt enkelt är så att jag borde köpa en ny gitarr istället, den jag använder är ju ändå billig skit.

Mvh,

Joel L.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...