Jump to content
Annons

Synpunkter på Guitar Rig2 !?


honsfoder

Recommended Posts

Tja!

Är på G med en ny hemmastudio, skulle höra om någon här använder Guitar Rig 2?

Är det nåt att satsa på, jag vill bra gitarr ljud som ska fungera till såväl reggae som dödsmetal:)

Finns det något inspelat kanske? 😉

Är Pod ett bättre förslag?

Kom med synpunkter=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tja!

Är på G med en ny hemmastudio, skulle höra om någon här använder Guitar Rig 2?

Är det nåt att satsa på, jag vill bra gitarr ljud som ska fungera till såväl reggae som dödsmetal:)

Finns det något inspelat kanske? 😉

Är Pod ett bättre förslag?

Kom med synpunkter=)

i GuitarRig 2 så har man ungefär 38'000'000'000 olika valmöjligheter vad gäller ljud och effekter, vilket gör det oerhört jobbigt att få till nåt bra. Slutar alltid med att jag bara väljer nåt dumt preset.

Länge sen jag använde GR2 nu men det är väl helt okey. Men jag föredrar nog en POD.

Det är iaf vad jag tycker. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Är på G med en ny hemmastudio, skulle höra om någon här använder Guitar Rig 2?

Är det nåt att satsa på, jag vill bra gitarr ljud som ska fungera till såväl reggae som dödsmetal:)

Finns det något inspelat kanske? 😉

Är Pod ett bättre förslag?

Kom med synpunkter=)

Precis som Osiris säger så har man valmöjligheter och många dessutom!

Sitter man en stund med GR2 så förstår man dock snart hur man rattar till sina favoritljud. 🙂

Dvs som om man har tidigare erfarenheter av förstärkarmodeller, mikrofoner och effekter.

Alla, eller de flesta (minns inte helt) moduler i GR2 bygger på en känd föregångare.

Kolla in demon eller kila in i en musikaffär som säljer GR2 och be att få testa! 😄

GR2 är inte att underskatta!

Peace...

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

POD eller Guitar Rig eller liknande - spelar ingen roll, du får aldrig ett riktigt bra ljud.

POD har jag knappt någon erfarenhet av, men jag har hört många spelat med POD och de flesta har låtit skit. En del har låtit helt ok faktiskt. Jag vet en snubbe som fått till ett bra sololjud med sin POD, det är det enda som imponerat mig. Kompljud verkar vara svårare att få till. För det låter fejk.

Guitar Rig har en enorm mängd möjligheter och effekter... Det som är det stora pluset med det programmet är att det är så kul. Man sitter och rattar och rattar, och prövar olika grejer. Hahaha, men man får aldrig till nåt som blir perfekt! Men det går att få okej ljud.

Men ska du spela in och göra en låt så skulle jag inte rekommendera GR, visst det kan funka men det är betydligt jobbigare att jobba med sånt ljud. Du får aldrig till det att låta 100% äkta.

Link to comment
Dela på andra sajter

POD eller Guitar Rig eller liknande - spelar ingen roll, du får aldrig ett riktigt bra ljud.

POD har jag knappt någon erfarenhet av, men jag har hört många spelat med POD och de flesta har låtit skit. En del har låtit helt ok faktiskt. Jag vet en snubbe som fått till ett bra sololjud med sin POD, det är det enda som imponerat mig. Kompljud verkar vara svårare att få till. För det låter fejk.

Guitar Rig har en enorm mängd möjligheter och effekter... Det som är det stora pluset med det programmet är att det är så kul. Man sitter och rattar och rattar, och prövar olika grejer. Hahaha, men man får aldrig till nåt som blir perfekt! Men det går att få okej ljud.

Men ska du spela in och göra en låt så skulle jag inte rekommendera GR, visst det kan funka men det är betydligt jobbigare att jobba med sånt ljud. Du får aldrig till det att låta 100% äkta.

Fast man slipper de dyra advokaträkningarna när vräkningsanmodan kommer.

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

POD eller Guitar Rig eller liknande - spelar ingen roll, du får aldrig ett riktigt bra ljud.

POD har jag knappt någon erfarenhet av, men jag har hört många spelat med POD och de flesta har låtit skit. En del har låtit helt ok faktiskt. Jag vet en snubbe som fått till ett bra sololjud med sin POD, det är det enda som imponerat mig. Kompljud verkar vara svårare att få till. För det låter fejk.

Guitar Rig har en enorm mängd möjligheter och effekter... Det som är det stora pluset med det programmet är att det är så kul. Man sitter och rattar och rattar, och prövar olika grejer. Hahaha, men man får aldrig till nåt som blir perfekt! Men det går att få okej ljud.

Men ska du spela in och göra en låt så skulle jag inte rekommendera GR, visst det kan funka men det är betydligt jobbigare att jobba med sånt ljud. Du får aldrig till det att låta 100% äkta.

Jag har också fått för mig att poden låter "fejk" och det ligger bara på en massa effekter på presents, och sen tar man bort effekterna från ett ljud man tycker låter ok, och då låter det ännu sämre.

Jag är inte ute efter en massa effekter utan vill ha ett så ÄKTA ljud som möjligt, ett bra rent ljud och en bra dist samt reverb, och kanske delay, sen räcker det för mig...

Det ända som blir bra kanske är att micka upp en stärkare, fast det funkar inte för mig då jag vill ha allt så smidigt som möjligt..

Några andra förslag??

Tack för alla åsikter..=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt gutiarrig 2 mycket. Kolla in bandet "moshpit marshals" på allears.se Tex "night cratures" är inspelad bara med guitarrig 2.

Det jag kan känna är att det låter bra som fan, (om man pillar lite), ensamt men när man ska ha in det i en låt tillsammans med andra instrument så börjar det blir lite jobbigt. Får alldrig till det riktigt där.

Smaksak iofs. Fruktansvärt bra för att sitta och latja och bara spela gitarr. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

jag gillar amplitube2 bättre än både POD och GR2, testa det.

Medhåll. Jag får bättre ljud med Amplitube och layouten är mer behändig. Det enda jag verkligen saknar i Amplitube som finns i Guitar Rig är möjligheten att spela in det man spelar direkt i standalone-versionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har testat Guitarrigg och Amplitube. Båda låter bra.

Jag ger Amplitube ett litet extra plus i kanten för att det är snyggt och lättjobbat.

Mina egna ljud blir bättre i Amplitube än i GR men det beror mest på mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Tidningen Studio hade lite ljudexempel på hur man kan ratta Guitar rig 2 för ett tag sedan men eftersom de förmodligen var bakfulla och/eller pårökta när de rattade in ljuden kanske du ska undvika att lyssna på dem.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

ett litet tips om guitar rig och andra liknande pluggar.

många av presetsen innehåller ganska mycket lågbas som är vettigt att plocka bort med en

lowcut om du ska använda gitarrerna i ett arrangemang. en annan sak att tänka på är att

lägga gitarrpluggarna på stereokanaler eftersom de ofta innehåller reverb eller andra

effekter. detta har jag märkt tydligt med guitar rig och amplitube.

Redigerat av majsalle
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...