Jump to content
Annons

Grendel

Medlem
  • Antal inlägg

    21
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Det låter som om ni beskriver basplektrum...?
  2. Grendel

    Limiterknaster

    Hej allihop. Jag har letat lite men inte hittat något om detta. Därför frågar jag nu: När jag mastrar och använder en limiter i t ex Sonar så blir det lätt knastrigt. Poängen med en limiter är väl att man ska kunna dra upp i princip alla ljud till max utan att införa (digital) dist? Irriterande. Men jag testade ändå att exportera ljudet med en "het" inställning på limitern och när jag sedan spelade upp filen i Winamp så lät det bra, dvs utan knaster. Vad kan detta bero på? Jag tänkte att det kanske hade något att göra med att jag brukar jobba med maxvolym i Sonar, men när jag drar upp till max på den exporterade filen i Winamp så är det fortfarande okej. Jag blir inte klok på detta.
  3. Tack för tipsen! Jag kom att tänka på det där med att spela närmare stallet efter att jag ställt frågan, men det känns bra att få det bekräftat. Men jag måste säga att det är tufft för både fingrarna och fingertopparna att spela där, särskilt om man vill ha så mycket volym som möjligt. (Har iofs en bas med bra mikrofon, så den ger rätt stark insignal ändå, tack och lov.) Jag är inte van vid att spela bas ö h t, så att spela så där snabbt och snärtigt som i den där låten (med fingrarna!) känns lite övermäktigt just nu. Men man får väl utgå ifrån att den där basisten inte direkt är någon nybörjare. Jag är väldigt förtjust i flera av Jamiroquais basgångar och just det där "korta" i baskaggen som du nämner hör väl till även basen i åtminstone den här låten. Kontrasten mellan det snärtiga i rytmsektionen och det mjuka, flytande i resten av kompet och sången blir rätt häftigt, med kompgitarren som någon sorts mellanting som länkar. Maffigt ljud hur som helst. Jag har hört/läst flera gånger att man gärna ska ha bra förstärkare när man spelar in, men jag kör direkt in i ljudkortet via mixer. Blir det någon större skillnad på resultatet egentligen? I så fall varför? Här är förresten ännu en inspelning med samma basist och samma snärtiga basljud:
  4. Jag har läst dina inlägg med stort intresse och behållning, men just det här måste jag invända mot en aning, eftersom jag själv experimenterat lite med olika hårdhet på plektrum. Först vill jag säga att olika plektrum fungerar bäst till olika spelstilar och olika gitarrtyper. Sedan vill jag påstå att ett mjukare plektrum ofta är mindre ansträngande att spela med just därför att det böjer sig. Visst blir volymen lägre, men har man inget problem med det så är det ju klart skönare (och ofta lättare) att spela med något som fjädrar lite än med något som ger ett stenhårt motstånd. Men det beror förstås också på hur man spelar och hur man vill att det ska låta. För närvarande har jag inte bestämt mig för om jag gillar riktigt hårda, mellanhårda eller mjuka plektrum bäst. Irriterande nog är det ju så att de är bra till olika saker, som sagt. För övrigt var det någon som (jag tror det var i början av den här tråden) påstod att tonen blir skarpare med hårdare plektrum. Jag upplever att det är tvärtom, att man får mer botten och fyllighet i ljudet med hårda plektrum och en skarpare, mer diskantrik ton med tunna plektrum.
  5. Grendel

    Jamiroquai-bas

    Sitter här och spelar och rattar och funderar på hur man ska få till ett läckert basljud i stil med Jamiroquai på exempelvis Love Foolosophy: http://www.youtube.com/watch?v=hxQaf0_ZiVI Jag inser förstås att det finns dyr utrustning, kunniga tekniker, skickliga musiker med mera bakom alla sådana där superpolerade produktioner, men skulle ändå vilja komma lite närmare än jag gör för tillfället. Mitt basljud är för mjukt och, skulle jag vilja påstå, lite träigt. Det kanske har att göra med att jag har en shortscale-bas, då får man väl mindre diskant? Nåja. Alla tips mottages tacksamt.
  6. Testar programmet så smått nu, men hittar ingen "load meter". Finns det ingen sådan i Audition? Känns lite synd i så fall.
  7. Fungerar Akoustik Piano ordentligt nu? Sist jag läste om det fanns det bl a en bugg som gjorde att sustain var opålitligt.
  8. 1) Ja, det är samma sorts effekt du får, men sen beror det ju på vad det är för ljud du använder. 2) Har du nåt exempel? I just det du postade så är det iaf oscillatorn som "puttrar". Känner inte till några bra samplers, jag kör iaf EXS24 och Kontant 😆 1) Men då gäller det också att samplern har förmågan att dra ner pitchen (och tempot, för det är väl det man gör i det här fallet, drar ner både pitch och tempo simultant?) såpass radikalt. Det verkar inte som om alla samplers har den förmågan...? 2) Inga exempel i huvudet just nu, tyvärr. Men lyssnar man på All Saints-skivan "Saints & Sinners" så hör man nog en hel del sådana. Kontant är säkert bättre än Kredit. 😆 EXS finns väl bara till Mac? Men Kontakt skulle väl kunna funka då. Eller Intakt kanske. Jag får testa lite, om det inte kommer svar som säger något intressantare. Tack för hjälpen så länge!
  9. 1) Och det kommer att låta (i princip) exakt så? Måste man inte timestretcha eller något också? 2) Är du säker? För jag tycker mig ha märkt att han gör liknande saker vid helt andra frekvenser. Och om man inte vill att det ska vara just en sågtand utan ett förinspelat ljud? Ladda in i en sampler då också? Förslag på en bra lättvikts-sampler (gärna gratis) som klarar det utan att dra en massa systemresurser i onödan? Ber om ursäkt om det här låter lite virrigt, jag har varit uppe hela natten och är inte riktigt i mitt livs form för närvarande. 🙂
  10. Hej! Jag är osäker på rubriken och om detta ska ligga här eller under arrangemang eller rentav någon annanstans, men här är i alla fall några frågor som jag hoppas kunna få konkreta och användbara svar på. Ni brukar ju vara så duktiga och själv är jag lite av en ivrig nybörjare som inte riktigt känner att jag har tid att hitta lösningarna på alla problem själv: 1) Kenna, "Love/Hate Sensation" -- -- effekten vid ca 1:16. Det låter som om ljudet saktar ner och nästan avstannar innan det drar igång igen. Hur får man till en sådan effekt? Jag hittade något som det eventuellt går att åstadkomma något liknande med i gratispluggen Glitch som ni tipsade om i senaste numret, effekten Tape Stop. Men det låter ju inte riktigt likadant, och finns det något sätt man kan göra det på utan att först sakta ner och sedan öka farten igen? Alltså, separera de två delarna av effekten. Det känns som om det borde finnas ett enkelt svar på den här frågan... 2) All Saints, "Black Coffee" -- -- vad jag förstått en typisk William Orbit-produktion med en typisk William Orbit-effekt vid ca 1:07, där det låter som om tonen glider neråt samtidigt som den hackas upp mer och mer. Jag antar att man kan göra det med en synt med "glide" och steglös trancegate/LFO...? Men om man vill göra det på ett befintligt ljudspår? Finns det ett enkelt och smart sätt att skapa sådana effekter mångsidigt? 3) Den verkar inte finnas på Youtube, men om det är någon som har eller kommer ihåg gruppen D'lays Coca-Colareklamhit "Going Wild" så finns det en del olika hack-effekter i den som jag också är nyfiken på. Det låter akustiskt/analogt i grunden, men effekterna ger låten en snygg kontrast och en mer futuristisk nyans. Jag tror mig känna igen ett autofilter i början, men det är ju en annan sak, och egentligen vet jag inte vad ett sådant gör, bara hur det låter. Vid närmare eftertanke kan det vara en flanger. En sådan vet jag *ungefär* vad den gör, men inte hur det skiljer sig från autofiltrets funktion. 🙂 Det ska bli spännande att se vad det kommer för svar på detta!
  11. Brukar inte ljudet bli försämrat när man gör tidsjusteringar med bibehållen tonhöjd? Jag har inte testat någon metod än så länge som inte har fått det att låta lite underligt. Är det bara brist på skicklighet från min sida...?
  12. Jag brukar spela in relativt "vått" från början. Finjustera och lägga till fler effekter, EQ, kompressor och annat kan man alltid göra senare, men jag vill gärna höra *ungefär* hur det kommer att låta från början, dels för att bli inspirerad av själva ljudet -- det blir en annan känsla i spelandet då -- och dels för att det kan vara svårt att höra hur bra det låter när man lägger på mycket dist i efterhand. Mer eller mindre oavsiktliga harmonier/skräpljud som inte alls stör när man spelar "rent" kan ju låta fruktansvärt illa med mycket distortion t ex.
  13. Medhåll. Jag får bättre ljud med Amplitube och layouten är mer behändig. Det enda jag verkligen saknar i Amplitube som finns i Guitar Rig är möjligheten att spela in det man spelar direkt i standalone-versionen.
  14. Jag har ett liknande problem. När jag spelar in elgitarr via hårdvarumixer, särskilt när jag lägger på effekter som dist och kompression via exempelvis Amplitube så får jag ofta en sorts kombination av brus och brum som ibland kan vara väldigt störande. En del av det går att få bort genom att helt enkelt sänka in-volymen och noisegate hjälper förstås vid låga ljudnivåer, men jag skulle vilja ha en renare signal även vid maximal ljudstyrka. Så vitt jag kan avgöra beror det inte på "felkopplingar" i strömkontakterna och jag har ingen CRT-monitor eller annan utrustning som jag kan tänka mig stör särskilt mycket. Ett förslag jag har hört är att skaffa DI-box. Enligt vad jag förstått justerar en sådan "signal-to-noise-ration" genom att dubblera ljudet (?) och jämföra dubletterna så att störningar rensas från en signal och den rena signalen blir starkare i förhållande till bruset. Ungefär som en noise-reduction-plugg alltså, fast tidigare i kedjan och förhoppningsvis mer effektiv. Kan någon bekräfta eller dementera detta samt gärna förklara vad man egentligen ska ha en DI-box till om inte till detta, så skulle jag bli tacksam. Och om det är värt att skaffa en, bör den då vara aktiv eller klarar man sig med en passiv?
×
×
  • Skapa ny...