Jump to content
Annons

Hur får jag gitarrerna att låta bättre?

Recommended Posts

Posted (edited)

Håller på och mixar en demo med mitt band och just nu tänkte jag höra hur jag kan få gitarrerna att låta bättre.

Har bara eq:at lite enkelt och lagt på en skräpkompressor, pyttelite reverb.

Vi har Killswitch Engage (As Daylight Dies) som referens. Ett klipp med dem om ni inte hört:

Som ni säkert hör så behövs mitt ljud bli fläskigare och fetare, men ändå med en fräsig diskant - fast ska absolut inte låta skränigt/skrikigt.

Förutom tips på hur jag bör eq:a, göra med kompressor och reverb, så är jag även intresserad av tips på bra pluggar till detta!

Tack på förhand!

Edited by creel
Annons
Posted

Ett bra grundljud är en bra förutsättning. Det är svårt att göra något som låter illa redan innan inspelning till att låta bra efter inspelning. Typisk musiker-illusion - "det fixar vi i mixen"... 🙂

Klassiska tips för att få gitarrer att låta bättre -

* Dra ner på basen. Mycket bas kan få gitarren att låta grym/fet men det är när man bara spelar gitarr. Hör man den sedan tillsammans med bas o trummor så märker man att gitarren kanske inkräktar på dessa instruments bättre frekvenser.

* Sänk gain. Öka drive. Nästan alla inspelningar där gurorna är / låter riktigt vråltunga har mindre dist än folk vill tro ... det är faktiskt så. Fetheten kommer oftast av ett flertal pålägg som mixats samman till en gitarr.

* Mer mid. Klassiskt tips helt enkelt för att få gurorna att stå ut i mixen.

Men jag säger det igen - bra grundljud. Jag har aldrig lyckats trolla till en gitarrinspelning med kasst grundljud till en gitarrinspelning med bra ljud. Jag är ingen mästare i studion men jag tror nog att många ändå håller med mig om detta.

Posted (edited)

Tack för svaret.

Jo, jag vet att grundljud är det viktigaste av allt. Men jag tycker jag fick till ett helt ok grundljud.

Mycket mid och lite dist? Jo, jag hade mid på max och nu i efterhand tycker jag att jag t.o.m. borde haft mer dist om man jämför med referensen...

Jag har inga som helst möjligheter att spela in på nytt och det är itne tänkt heller för så illa låter det inte i mina öron.

Edited by creel
Posted

Hejj hopp igen,

Jag tycker inte att dina gitarrer låter illa faktiskt, de låter helt ok. Dock... det är svårt att veta hur de låter på bara ditt soloklipp. När trummor, bas och sång och eventuellt annat kommer in så kommer soundet att påverkas av allt annat också.

De låter inte som ditt "ideal-ljudklipp". Jag vet inte om jag har rätt men din inspelning låter som om gitarren körs med något form av stereobreddningseffekt; stereochorus kanske? Ljudklippet med Killswitch Engage har en annorlunda ljudkaraktär men här är som sagt hela uppsättningen med vilket kan påverka gitarrljudet. En annan fråga är vilken utrustning du använder jämfört med vad de använder - det påverkar ljudet en hel del givetvis. Plus en annan gammal sanning - mycket av ett sound sitter faktiskt i gitarristens fingrar. Jag tror det var Eddie van Halen som en gång sa "ge mig vilken gitarrförstärkare som helst så skall jag ratta in Van Halens ljud på den" och det var väl just det han menade.

Men men - jag tycker inte ditt grundljud är något att skämmas för. Känns det bra att lira med så shoot - hur låter det med resten av instrumenten? Bättre att skapa ett eget juste sound än att apa efter någon annan... lycka till!

Posted (edited)

det låter ju najs, speciellt med tanke på att ni vill ha sån KSE metalljud.

Eqa brett med nån schysst EQ, jag brukar använda UAD Pultec med rätt breda qvärden funkar najs.

kompressor brukar vara rätt onädigt när det ändå är vansinnesdistat, om du kollar på spåret så ser du att det ändå inte är nån dynamik, och om det ska mastras sen så kommer gitarrerna bara bli överkompresserade.

men vafan du skulle lika gärna kunna behålla det som det är nu. var ju bra. Kanske skära i basen som de sa här tidigare, låt basen ha hand om de lägre registren annars kommer det endast bli grötigt.

men jag antar att det är adam D som har producerat kses grejer?

kolla in vad han använder, jag ser honom fan överallt på studioklipp så det kan inte vara svårt att luska fram, jag har för mej att jcm 800 är en av hans favoriter.

Edited by mietek
Posted (edited)
Jag tycker inte att dina gitarrer låter illa faktiskt, de låter helt ok. Dock... det är svårt att veta hur de låter på bara ditt soloklipp. När trummor, bas och sång och eventuellt annat kommer in så kommer soundet att påverkas av allt annat också.

De låter inte som ditt "ideal-ljudklipp". Jag vet inte om jag har rätt men din inspelning låter som om gitarren körs med något form av stereobreddningseffekt; stereochorus kanske? Ljudklippet med Killswitch Engage har en annorlunda ljudkaraktär men här är som sagt hela uppsättningen med vilket kan påverka gitarrljudet. En annan fråga är vilken utrustning du använder jämfört med vad de använder - det påverkar ljudet en hel del givetvis. Plus en annan gammal sanning - mycket av ett sound sitter faktiskt i gitarristens fingrar. Jag tror det var Eddie van Halen som en gång sa "ge mig vilken gitarrförstärkare som helst så skall jag ratta in Van Halens ljud på den" och det var väl just det han menade.

Men men - jag tycker inte ditt grundljud är något att skämmas för. Känns det bra att lira med så shoot - hur låter det med resten av instrumenten? Bättre att skapa ett eget juste sound än att apa efter någon annan... lycka till!

Jag har aldrig sagt att de låter illa, det tycker jag absolut inte. 😮

Njäe, gitarrljudet kommer låta likadant, däremot kan helheten bli bättre. Eller ja, det som man kan bli lite lurad av är ju att de har en basgitarr med, vilket jag inte har.

Haha, stereobreddningseffekt/stereochorus? Det kallas dubbning! Det är två inspelningar du hör. De är panorerade 99% åt vardera sida. =)

Självklart hänger det mesta på utrustningen, vilket ljud man får. Jag använder en ENGL rörförstärkare, de använder Framus Cobra på det där albumet tror jag. De låter lite olika, har lite olika karaktärer, men båda låter metal och det går att få likt ljud, i verkligheten. Jag har hört andra som spelat in med ENGL som kommit väldigt nära, och fått ett fett sound.

Att soundet skulle sitta i fingrarna, tjaa, det där är så löjligt så det vill jag inte ens diskutera. 🙂

Det beror på vad man menar med sound, snackar man en gitarrists sololir så låter han ju "likadant" oavsett prylar - man hör att det är han - men själva ljudet är hela tiden olika beroende på vad han använder för grejer.

Skulle Van Halen låta bra i en trasig POD med maxad getingdist och massa fula effekter på? Knappast. Däremot skulle man ju tycka att själva liret var bra.

Hmm, jag skäms inte ett dugg men jag hör och känner att det kan bli ännu bättre om man skär av och boostar rätt frekvenser. Jag har redan kommit närmare "rätta soundet" på detta vis, genom att eq:a osv.

det låter ju najs, speciellt med tanke på att ni vill ha sån KSE metalljud.

Eqa brett med nån schysst EQ, jag brukar använda UAD Pultec med rätt breda qvärden funkar najs.

kompressor brukar vara rätt onädigt när det ändå är vansinnesdistat, om du kollar på spåret så ser du att det ändå inte är nån dynamik, och om det ska mastras sen så kommer gitarrerna bara bli överkompresserade.

men vafan du skulle lika gärna kunna behålla det som det är nu. var ju bra. Kanske skära i basen som de sa här tidigare, låt basen ha hand om de lägre registren annars kommer det endast bli grötigt.

men jag antar att det är adam D som har producerat kses grejer?

kolla in vad han använder, jag ser honom fan överallt på studioklipp så det kan inte vara svårt att luska fram, jag har för mej att jcm 800 är en av hans favoriter.

Tack för svaret 🙂

Vad menas md EQ:a "brett"? Att ha stora Q-värden så att det inte blir spetsar?

Ok, är UAD Pultec bra EQ-plugg? Borde skaffa den isåfall, tack för tipset.

Det har du nog rätt i, det där med kompressor. Jag tyckte ljudet blev bättre när jag körde mindre kompressor, annars blev det så hårt och stelt.

Ja precis, det är Adam D som både producerat och mixat deras senaste skiva. Imponerande tycker jag. För de har verkligen ett riktigt proffsigt sound för deras genre.

Va? Var ser du honom? Studioklipp? Länka till allt du ser med honom, tack! 😄

Hehe nej, han har nog aldrig använt en Marshall när han jobbat med sån här musik. De använder som sagt Framus Cobra, nån gång har jag sett de med Hughes & Kettner, och MESA Boogie använder de väl också lite grann.

Edited by creel