Jump to content
Annons

Roland SH-201 - Är den värd att köpa?


prophet71

Vad tycker du om Roland SH-201?  

33 röster

  1. 1. Vad tycker du om Roland SH-201?

    • Jag har erfarenhet av och gillar SH-201
      10
    • Jag har erfarenhet av och gillar inte SH-201
      1
    • Jag har ingen erfarenhet men gillar SH-201
      12
    • Jag har ingen erfarenhet men gillar inte SH-201
      2
    • Jag är neutral
      8


Recommended Posts

Annons

Låter Roland SH-201 bra ? Själv har jag bara en gammal JV-1010 med ett expandkort för

stråkar som låter fakstikt riktigt bra. Roland hd har inte fått mig att skaffa en Roland synth.

Kör på Korg Triton men suktar på en Radias. Men det beror på vad man vill hur det ska låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en sh201 för ett tag sedan för att använda live!

Rolig synth med mycket knobs och grejer.

Kopplar du in den med usb i datorn kan du fixa ljud i datorn och spara dina egna ljud i datorn.

Lite plastig men å andra sidan väldigt lätt vilket är sköny när man ska ut och gigga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul Eviljoel!

Då finns det iallafall 1 person här som äger en Roland SH-201 OCH gillar den dessutom.

Jag har också en SH-201 stående i studion. Köpte den för prick ett år sedan och den har redan varit inne på reparation två gånger för samma fel: knapparna på panelen för att välja program slutar att fungera. Nu senast, för fyra månader sedan, gjordes ett större byte av kretsarna och hittills funkar den som den ska.

Synthen låter verkligen svinbra tycker jag. Feta analogbasar och sköna Roland-stråkar. Dessutom är den lätt att skruva på och den medföljande programvaran gör programmeringen ännu bättre.

Så, visst jag rekommenderar den som sådan, men är så klart missnöjd med att den pajat två gånger.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

går det inte lika bra med en Roland SH1???? 😛😆

har en sån stående i studion.... :rolleyes:

Tror att många skulle säga att det går bättre med en SH1:a... 🙂

SH201 är väl en helt ok enkel analogljudande synth. Så det beror väl helt på vad man vill ha den till och vilken budget man har...

För övrigt lite svårt att svara på en sån här gallup. Jag har lite(!) erfarenhet av SH201:an, och tycker som sagt att den är ok, men det är inget jag skulle köpa själv. Och jag skulle nog hellre rekommendera nån bättre begagnad synth till folk, om de inte absolut vill köpa nytt.

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

SH201 är väl en helt ok enkel analogljudande synth. Så det beror väl helt på vad man vill ha den till och vilken budget man har...

För övrigt lite svårt att svara på en sån här gallup. Jag har lite(!) erfarenhet av SH201:an, och tycker som sagt att den är ok, men det är inget jag skulle köpa själv. Och jag skulle nog hellre rekommendera nån bättre begagnad synth till folk, om de inte absolut vill köpa nytt.

Jag själv har varit och skruvat lite på den i affären och tyckte om utseendet och ljudet. Jag la min röst på: "ingen erfarenhet men gillar SH-201". Det verkar som att den är smidig att jobba med, men jag undrar hur det blir i praktiken om man vill styra den via midi eller usb. Eller ska man på något sätt växla ljudkort. 🙁

Och man kan väl gilla flera syntar :-) gallupen kommer inte säga att SH-201 är bäst (oj nu låter jag som en gammal magister)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har letat men inte hittat någonting om SH-201:an är multitimbral. Men inte heller hittat något som säger att den inte är det.

Är det någon som vet det? Isåfall skulle den vara superbra, man skulle kunna ha flera sequencer-spår som spelade olika ljud från samma SH-201:a. Men det är väl önsketänkande. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har letat men inte hittat någonting om SH-201:an är multitimbral. Men inte heller hittat något som säger att den inte är det.

Är det någon som vet det? Isåfall skulle den vara superbra, man skulle kunna ha flera sequencer-spår som spelade olika ljud från samma SH-201:a. Men det är väl önsketänkande. Eller?

Det skulle förvånda mig stort om inte en såpass ny digital synth var multitimbral.... 😉

Fast å andra sidan säger de väldigt lite om det mesta i sin väldigt nybörjarinriktade manual, så jag vet inte.

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testat den några ggr, funderat på att köpa en... skiter fullständigt i om folk kallar det nybörjarsynt, vafan är grejen med det liksom? Den verkar sjukt handson och känns väldigt trevlig att leka med tycker jag, det duger för mej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som jag "vänder mig emot" när det gäller nybörjaraktigheten är att de har gömt vissa av de mer avancerade grejerna, så att man bara kommer åt dem via datorn.

Men visst, det är ju knappast hela världen om man gillar synthen i övrigt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med tbruce, visste inte att den kallades för nybörjarsynth.

android: Jag vet att arpeggiatorn kan programmeras via datorn, men inte om den inte kan programmeras via synthen. Vet du om andra funktioner som är dolda?

Jag vill göra ljuden från början för att få till något nytt. Då kanske det blir bra med en nybörjarsynth. 🙂

Jag gillar upplägget på SH-201:an. Det blir liksom lättare att tänka ljuddesign då den ser ut på det vis som den gör:

sh-201.jpg

Keyboard

49 keys (velocity sensitive)

Maximum Polyphony

10 voices

Sound Generator Organization

Analog Modeling Sound Engine (One MIDI part)

2 Tones per Patch (Upper and Lower)

2 Oscillators with MIX/MOD + 1 Filter + 1 Amp + 2 LFOs +

3 Envelopers

Patch Memory

Preset: 32

User: 32

OSC Section

Oscillator Waveform:

SAW, SQUARE, PULSE/PWM,

TRIANGLE, SINE, NOISE, FB OSC,

Super SAW, EXT IN

Knobs:

Pitch, Detune, PulseWidth/Feedback

Enveloper:

Attack, Decay

MIX/MOD Section

Oscillator Sync, Ring Modulation, Low Boost/Low Cut

Knob: Balance (OSC1/OSC2)

FILTER Section

Filter Type: LPF, BPF, HPF (-12 dB/-24 dB)

Knobs: Cutoff, Resonance, Key follow

Enveloper: Attack, Decay, Sustain, Release

AMP section

Knob: Level

Insertion Effect: Overdrive

Enveloper: Attack, Decay, Sustain, Release

LFO Section

LFO Shape:

TRIANGLE, SINE, SAW, SQUARE, TRAPEZOID,

SAMPLE AND HOLD, RANDAM

Knobs:

Rate, Destination 1 Depth, Destination 2 Depth

Tempo Sync ON/OFF

Effects

Reverb, Modulation Delay

Controllers

Pitch Bend/Modulation lever

D Beam Controller

Arpeggiator

Pattern templates: 32

Tempo: 5–300

* Full programmable with PC editor software

Recorder

Easy Sequencer

Number of Track: 1

Tempo: 5–300

Jacks/Connectors

OUTPUT Jacks (L/MONO, R) (1/4 inch phone type)

Headphones Jack (Stereo 1/4 inch phone type)

INPUT Jacks (L, R) (RCA phono type)

MIDI Connectors (IN, OUT)

USB Connector (AUDIO/MIDI)

PEDAL Jack

DC IN Jack

Power Supply

AC Adaptor (DC 9 V)

Current Draw

600 mA

Dimensions

884 (W) x 354 (D) x 107 (H) mm

34-13/16 (W) x 13-15/16 (D) x 4-1/4 (H) inches

Weight

5.2 kg / 11 lbs 8 oz (excluding AC Adaptor)

Accessories

Owner’s Manual

AC Adaptor (PSB-1U or ACI series)

CD-ROM (USB Driver, Editor, Librarian)

Options

Pedal Switch: DP series

Foot Switch: BOSS FS-5U

Expression Pedal: EV-5

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju även andra synthar som också har ett logiskt och relativt enkelt upplägg. Kolla t.ex. på Clavias NordLead, där har man ALLT enkelt åtkomligt från frontpanelen utan menyer eller behov av data-editors.

Måste dock erkänna att det där med att vissa saker i SH201 bara är åtkomliga mha dator är nåt som jag läst, och inte själv kollat upp, så jag vet inte vilka parametrar det gäller.

Kollar man på bilden så ser det ut som att modulationsmöjligheterna är väldigt mycket mer begränsade jämfört med de många andra synthar. Envelopsen är låsta till pitch, filter och amp utan möjlighet till andra källor och man har även få valmöjligheter på vad LFOerna ska påverka.

PS. Ska kanske poängtera att jag inte försöker säga att det är dålig synth, utan bara att jag förstår varför den beskrivs som en nybörjarsynth. 😄

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

PS. Ska kanske poängtera att jag inte försöker säga att det är dålig synth, utan bara att jag förstår varför den beskrivs som en nybörjarsynth. 😄

Jag förstår 🙂 jag tolkade det inte så heller.

Men rent pedagogiskt sett så tycker jag att SH-201 ändå är bättre. Man kan ju bara genom att titta på synten förstå hur ljudet genereras, det är bra för nybörjare men hjälper säkert också en erfaren. I fallet Nord lead så behöver veta vad som står i manualen för att förstå i vilken ordning ljudet genereras.

Det är säkert så att man kan sakna en massa modulationsmöjligheter på SH-201. En sak jag skulle skulle vilja att den hade är att delay:en skulle kunna syncas från min sequenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Såhär i royalty-tider så funderar man ju på att utöka sin studio lite. Jag funderade bl.a på Roland SH201. Finns den nån här som har erfarenhet av den och kan lägga fram lite för- och nackdelar om den?

Den har usb, va? Finns den möjlighet då att få upp den som en synth i cubase sx och ratta via ett mjukvaru-interface?

Redigerat av Olsberg
Slår samman med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

ja det e ju bara koppla in en 1/4 ljudkabel till ditt RCA ljudkort typ som m-audio audiophile 2496 kortet.

Har inte sh-201 men sett lite på youtube och e sugen sj på att köpa den.

Aha. Ska kolla lite på youtube då.

Någon annan som har nåt att säga om denna synthen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har skrivit en del om den tidigare här på forumet, testa att söka... 😆

Jag skulle säga att det finns bättre synth att få för pengarna, särskilt om du letar begagnat, men den är säkert helt ok.

Som Roland SH-101.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, känns inte det här som deja vu? :rolleyes:

Jo, jag skulle mycket hellre ha en 101:a än en 201:a, men just den är nog inte så lämplig i det här fallet eftersom den inte ens har MIDI (utan modifiering)... Men SH101 är ju både coolare och billigare och bättre på de flesta andra sätt! 😆

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...
  • 3 veckor senare...

SH-201 är tyvärr inte multitimbral. Men det går förmodligen (som med JP-8000) att få ut två ljud samtidigt på olika midi-kanaler (=bi-timbral).

Som redan sagt här så är modulationsmöjligheterna något begränsade vilket de även alltid varit på Rolands analoga synthar (förutom modularerna då).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...