Jump to content
Annons

Hur får man till gate effekt i fl?


peppeperra

Recommended Posts

Annons

Om jag förstår dig rätt så vill du tysta alla parier som bar brusar i en ljudfil, är det så?

Anledningen till min tveksamhet är att många billigare ljudprogram som riktar sig till nybörjare använder ordet "Gate" för att tysta låten styrt av ett oftast pulserande mönster... En synth som använder det är "Refx vaungard", den kan du använda för att skapa den "Falska" gaten som igentligen inte är det som man menar med gate..

Använd vaungarden som källa för din sidechain plugg, adressera sedan ljudet som du vill "gejta". Slå på "Gate" i vaungard och där har du en perfa ""Gate"" effekt!

"Vanliga" gates hittar du bland annat hos "Waves" vilket jag kan rekommendera varmt! riktigt bra, finns tyvärr ingen i Fl-studio.

//Nexustwins - mgm

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Gå in på Kvr och leta efter stormgate bland gratis pluggarna den e skön

Tack =) denna plugin var väldigt hjälpsam.

Finns det fler bra gratisplugin? kanske nån samlingssida?

tack iaf så mycket =)

mvh

per

www.kvraudio.com

Annars googla det finns en del kul om du har tålamod. Men Kvr knäcker .....där finns allt du behöver

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Ja som titeln beskriver hur får man till gating effekt på tex ett gitarr riff man gjort?

Det är faktiskt rätt enkelt:

Du behöver en peak controller och ett ljud som aktiverar "peaket" (själv föredrar jag en vanlig 3xOsc).

Linka sedan channel (instrumenten du vill ha gate på) volume knob till peak.

Och sedan spela "gate-melodin" i 3xosc..

så varje gång du spelar en not så får du en gate effect.

Lite dåligt förklarat men finns faktiskt en tutorial inbyggd i fl studio i mappen projects\tutorial\gate effect.

Den bygger i stort sätt på det jag förklarade...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...