Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Om man överväger att skaffa en ny AD/DA....vilken punkt i ledet är mest känslig?

först och främst kommer vi dra sånginspelningar genom den in i burken....

Men, om man skickar ut saker till analog utrustning....så blir det ju Dator -> DA -> Analoga grejor -> AD -> Dator

är det DA omvandlingen man vill ha burken på då, eller är det AD omvandligen?? vilket vinner man mest på, om man nu utgår från att man inte kan få båda....

och hur viktigt är det att köra lysningen via den nya AD/DA'n?

Kör i dagsläget med Motu 2408MK3 och ett par genelec 8040 monitorer....och den nya AD/DA'n kommer vara ett par klasser bättre....

Annons
Postat

A/D-omvandlare är mycket dyrare och svårare att göra har jag fått det förklarat för mig. Det är nämligen där alla avrundningar ska göras. D/A-omvandlare producerar dessutom i mycket större kvantiteter då varenda stereo, cd-spelare och mp3-spelare har en.

Postat

Till att börja med beror det ju en hel del på vad du köper. Med rätt utrustning så vet jag inte om jag skulle lägga så stor vikt vid lyssningen dock, kanske räcker med att klocka från AD/DA:n. Har inte på rak arm koll på vad det finns för in ut eller kvalitén på ditt ljudkort men någonstans kommer frasen "ju mindre kockar..." in i mitt huvud oxå.

Mitt råd blir att satsa på kvalité och då säger jag allt genom den. RME's ADI-serie kan jag själv rekomendera.

Postat

Med tanke på att Benchmarks ADC1 är nästan dubbelt så dyr som deras DAC1, så är det förmodligen så, att det är mer komplicerat att göra en bra A/D - så om du måste välja, så kör med den bättre A/D-omvandlaren, som Phobos var inne på.

Lyssningen är också mycket viktig, så egentligen skulle jag inte vilja välja bort någon del... Jag fick en klar förbättring av lyssningen när jag började köra med Banchmark DAC1 i stället för RME ADI-8 Pro (som också är mycket bra, men numera har bytts ut till en ADI-8 DS) - men för att märka skillnaden så måste man förstås ha riktigt bra monitorer också. Sedan är säkert lite av skillnaden en placebo-effekt, men inte allt... 😄

Postat

så här ligger det till....vi ska testa en Waves MaxxBCL....och i den sitter tydligen väldigt bra AD/DA-omvandlare....i klass med Cranesong HEDD 192 enligt de som testat.

Om vi tycker att den gör det vi vill att den ska göra, så köper vi den....blir lite av två flugor i en smäll (vi får den till ett väldigt väldigt bra pris) då den inte bara är AD/DA....om den inte gör det vi vill så kanske vi köper en annan AD/DA, eller väntar tills vi kan köpa flera så vi kan ha på flera ställe i ledet samtidigt....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.