Jump to content
Annons

Utrustning till nybörjarhemstudio


Barathrum (oregistrerad)

Recommended Posts

Det har funnits vissa kombinerade kort, som är både ljudkort och effektkort, exempelvis Yamahas DSP-factory - och nu kommer, som tidigare sagts, EMU:s nya kort snart - och det kan nog bli en riktig höjdare... 😲

Nu tar vi det det lilla lugna... 😱 Menar du att E-MU kommer med ytterligare ett nytt kort nu utöver 0404:an, eller är det i själva verket 0404:an du syftar på? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 95
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

captain nemo

Okej, läser inte Studio (ännu) 🙂

Låter dock som ett rätt okej pris.

Så, om jag har förstått det rätt är det alltså följande grejer jag behöver och hur de kopplas:

- Gitarr -> preamp -> mixer -> slutsteg + ljudkort -> monitorer

- Midikeyboard -> mixer -> slutsteg + ljudkort -> monitorer

- Digitaltrummor -> mixer -> slutsteg + ljudkort -> monitorer

============================

Jag kan rekomendera Line6 preamp GuitarPort som den heter, simulerar

ett antal div.förstärkarer + högtalarer ink.effekter kostar c:a 1200-1500kr

Länk:http://www.guitarport.com/.

Jag tycker att du ska skippa monitorer till att börja med och köp nån bra

studiohörlurar istället, börja med å lära dig inspelning+mixningsgrunderna

först ,köp iställe E-MU 1820 pris:4195kr så får du flera in/ut gångar,2ingång med micpreamp 48V fantommatning som du även kan koppla in gitarr/bas special anppasad, 2in/2ut midi, 1 utgång för lurar med splittkabel,ink. Cubase VST 5.5 och sen kan du utöka med activamonitorer.Länk E-MU:http://www.emu.com/products/product.asp?ma...54&product=2210

hur de kopplas:

- Gitarr -> preamp -> ljudkort -> lurar

- Midikeyboard -> midi in i ljudkort -> lurar

- Digitaltrummor -> midi in/ut+telekabel från TD-8modul in i ljudkort ->lurar

sen är det bara å rocka på.

Redigerat av Zando
Link to comment
Dela på andra sajter

Det har funnits vissa kombinerade kort, som är både ljudkort och effektkort, exempelvis Yamahas DSP-factory - och nu kommer, som tidigare sagts, EMU:s nya kort snart - och det kan nog bli en riktig höjdare... 😲

Nu tar vi det det lilla lugna... 😱 Menar du att E-MU kommer med ytterligare ett nytt kort nu utöver 0404:an, eller är det i själva verket 0404:an du syftar på? 🙂

Jag syftade på 0404...

Dock kan man nog misstänka att det kommer fler sådana kort från dem framöver, med fler I/O etc - men det är förstås ren spekulation från min sida eftersom jag har dålig koll på sådant som jag inte säljer själv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag syftade på 0404...

Dock kan man nog misstänka att det kommer fler sådana kort från dem framöver, med fler I/O etc - men det är förstås ren spekulation från min sida eftersom jag har dålig koll på sådant som jag inte säljer själv...

OK! Blev bara så förvirrad där ett tag. 🙂 Men nog är det väl så att 0404:an funnits ute i butik i några veckor nu?

Barathrum :

Verkar som du missuppfattat situationen lite. 0404:an har en DSP för effekthantering (E-DSP). Det kommer kommer alltså inte något nytt E-MU-kort (åtminstone inte i detta prissegment).

captain nemo :

I senaste Studio har de annons på insidan av omslaget. 1295 spänn, va?

Inkl DSP samt vändbart - balanserat/obalanserat.

Låter mycket attraktivt.

Hmm... är det E-MU 0404 du syftar på? Det kortet har E-DSP, men är dock inte vändbart för balanserat/obalanserat. Då är det snarare ESI Juli@ du tänker på. Men det har å andra sidan ingen E-DSP.

Link to comment
Dela på andra sajter

Barathrum (oregistrerad)

Zando

Okej, kollade in preampen. Den såg rätt flashig ut 😎 Dock stod det att den kopplas in via usb, och då kan jag inte koppla in den i en mixer? Eller har den kanske midiuttag också?

Hmm, okej. Jo, har funderat på att skippa monitorer, men jag får se hur jag gör. Finns det några bra nybörjarstudiohörlurar? Känns som lite slöseri med pengar att köpa ett par hörlurar för 3000 eller så.

Tror inte jag har råd att köpa ljudkortet för 4195 spänn nu i början, hade tänkt mig ett för max 2000. Behöver jag verkligen alla de extra utgångarna/ingångarna om jag köper en mixer? Tack för hjälpen med kopplingsschemat. Hmm... telekabel? Behöver jag något mer än bara vanlig midikabel?

Tack för hjälpen!

Chris

Jo, har nog missuppfattat det mesta, kan jag tänka mig 😕

Redigerat av Barathrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver jag verkligen alla de extra utgångarna/ingångarna om jag köper en mixer?

Det beror på om du vill ha in saker som separata spår eller ta in allting som ett stereospår. Vill du ha det som separata spår måste du ha lika många ingångar som du har instrument. Vill du däremot göra mixen direkt när du spelar in så gör du allting färdigt direkt i din mixer och sedan kör du in det i stereo i datorn. Nackdelen är givetvis att du inte kan ändra enstaka instrument i efterhand utan att allt du gör påverkar hela mixen.

Utgångarna kan vara bra att ha om du vill mixa i en fysisk mixer istället för i datorn. Då plockar du ut instrumenten på separata utgångar, kör in dem i mixern och gör mixen där. Sedan plöjer du in den färdiga mixen i datorn igen som ett stereospår.

Tack för hjälpen med kopplingsschemat. Hmm... telekabel? Behöver jag något mer än bara vanlig midikabel?

Om du väljer att spela in trummorna som ljud med en gång via din trummodul så kommer du behöva koppla en ljudkabel från ljudmodulen på ditt trumset till preamp/mixer och vidare in i ljudkortet. Midikablar kan ju som bekant inte skicka några faktiska ljud.

Finns det några bra nybörjarstudiohörlurar? Känns som lite slöseri med pengar att köpa ett par hörlurar för 3000 eller så.

Jag lovar att du kan på massor med tips på märken och saker att tänka på. Mitt hetaste tips är dock att ta med dig några skivor som du vet hur de låter i olika situationer och sedan gå och lyssna igenom en seriös affärs lurar. Jag köpte en hög med prylar på en gång och tog personalens förslag relativt otestat. Inte någon bra idé.

Link to comment
Dela på andra sajter

Barathrum (oregistrerad)

Dagon

Digitaltrummorna är ju bara ett spår ut från trummodulen, den har ju bara en midi-ut. Dock kanske man kan koppla in varje trumpad/cymbalpad direkt in i en mixer eller något och trigga midi-signaler på det sättet. Är inte alls säker på om det går.

Vi är bara två i bandet och får nog inte plats med fler i mitt rum där studion ska vara, så det blir max 2 instrument åt gången. Trummor/gitarr alt. midiklaviatur/gitarr. Skulle inte spela så jättestor roll om vi bara kunde spela in ett instrument åt gången. Sparar hellre lite stålar på det.

Om du väljer att spela in trummorna som ljud med en gång via din trummodul så kommer du behöva koppla en ljudkabel från ljudmodulen på ditt trumset till preamp/mixer och vidare in i ljudkortet. Midikablar kan ju som bekant inte skicka några faktiska ljud.

Okej, förstår. Heter en sådan kabel bara "telekabel" eller är det bara ett slangord för den? Okej, så det är audio-ljud som kommer från trummodulen, i samma stil som från gitarren, och därför behöver jag preampen till det också? Zando rekommenderade "Line6 preamp Guitarport" som gitarrpreamp, kan man använda den till trummodulen också isåfall? Och kommer det bli fördröjning?

Jag lovar att du kan på massor med tips på märken och saker att tänka på. Mitt hetaste tips är dock att ta med dig några skivor som du vet hur de låter i olika situationer och sedan gå och lyssna igenom en seriös affärs lurar. Jag köpte en hög med prylar på en gång och tog personalens förslag relativt otestat. Inte någon bra idé.

Okej. Har Musikbörsen i Stockholm som närmaste "välsorterade" musikaffär. Vet dock inte om de har någon liten "lyssningshörna" 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagon

Digitaltrummorna är ju bara ett spår ut från trummodulen, den har ju bara en midi-ut. Dock kanske man kan koppla in varje trumpad/cymbalpad direkt in i en mixer eller något och trigga midi-signaler på det sättet. Är inte alls säker på om det går.

Vi är bara två i bandet och får nog inte plats med fler i mitt rum där studion ska vara, så det blir max 2 instrument åt gången. Trummor/gitarr alt. midiklaviatur/gitarr. Skulle inte spela så jättestor roll om vi bara kunde spela in ett instrument åt gången. Sparar hellre lite stålar på det.

Om du väljer att spela in trummorna som ljud med en gång via din trummodul så kommer du behöva koppla en ljudkabel från ljudmodulen på ditt trumset till preamp/mixer och vidare in i ljudkortet. Midikablar kan ju som bekant inte skicka några faktiska ljud.

Okej, förstår. Heter en sådan kabel bara "telekabel" eller är det bara ett slangord för den? Okej, så det är audio-ljud som kommer från trummodulen, i samma stil som från gitarren, och därför behöver jag preampen till det också? Zando rekommenderade "Line6 preamp Guitarport" som gitarrpreamp, kan man använda den till trummodulen också isåfall? Och kommer det bli fördröjning?

Jag lovar att du kan på massor med tips på märken och saker att tänka på. Mitt hetaste tips är dock att ta med dig några skivor som du vet hur de låter i olika situationer och sedan gå och lyssna igenom en seriös affärs lurar. Jag köpte en hög med prylar på en gång och tog personalens förslag relativt otestat. Inte någon bra idé.

Okej. Har Musikbörsen i Stockholm som närmaste "välsorterade" musikaffär. Vet dock inte om de har någon liten "lyssningshörna" 😉

har en gång letat efter musikborsen i sthlm, hittade inte den på söder!?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Barathrum (oregistrerad)

alexfree

Okej, gå in på www.musikborsen.se -> Våra butiker, och sen leta upp kartan till Slagverket/musikbörsen i Stockholm. Annars är adressen Södermannagatan 10.

Link to comment
Dela på andra sajter

Zando

Okej, kollade in preampen. Den såg rätt flashig ut 😛 Dock stod det att den kopplas in via usb, och då kan jag inte koppla in den i en mixer? Eller har den kanske midiuttag också?

Hej hej Om GuitarPorten så fungerar den så att USBkabeln är tillför

att kommunicera med GP-programmet i datorn, i GP-enheten så finns det

L+R rca-utgång som man kopplar in i en mixer eller ljudkort.

edit:skriver som en kratta,stavar som ne skata 😆

Redigerat av Zando
Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Musikbörsen på Söder ligger grymt anonymt till. Man måste veta exakt var butiken ligger för att inte missa den. det är bara en garagedörr och rätt ner i källaren.

Jag får kolla på Studios annons - kan jag ha mixat ihop korten???

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Barathrum (oregistrerad)

alexfree

Hehe! Hade tur och hittade den första gången jag var där 😉

Zando

Okej, så om jag har ett bra ljudkort borde det inte bli alltför stor fördröjning när signalen skickas från gitarren via preampen in i ljudkortet och sedan ut till mixern och ut till monitorerna?

captain nemo

Mjo, men jag har för mig att de hade en ganska tydlig skylt, iaf när jag var där 😛

==============

När jag tittar på t.ex. mixern Soundcraft Compact 4 så ser det inte ut som midi-ingångar på den? Vad är det för ingångar? Eller det kanske är midi?

Har en fråga angående studiomonitorkvalitét. Hur dålig kvalitét blir det om man köper ett par billiga för 2000/par? Är som sagt ingen audiofil och bryr mig mer om priset än en liten skillnad på 1 % i kvalitét. Är det rentav så att billiga högtalare brusar väldigt mycket som standard? 😄 Eller är det bara små skillnader i bas/diskanthantering o.s.v.? Är inte gjord av pengar. Skulle helst inte vilja lägga mer än 8000 på hela studiopaketet inkl. Garritan's Personal Orchestra, nu i början. Kan tilläggas att jag inte betalar moms.

Om någon har erfarenhet av bra hårdrocksstudiomonitorer får ni gärna dela med er.

Redigerat av Barathrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Monitorer är det väldigt stor skillnad på - och tråkigt nog är det dem man borde lägga mest krut på (förutom micen och ingångssteget förstås) även om det inte känns så sexigt att slänga ut en massa pengar på högtalare... Billigare monitorer tar som regel längre tid att lyssna in sig på och göra bra mixar med.

Tidigare körde jag med ett par Alesis Monitor One och gjorde bra mixar med dem, efter flera års vana. Sedan fick jag "tyvärr" lyssna på några riktigt bra monitorer - och sedan var jag såld. Jag hade inget val, utan blev tvungen att köpa de monitorer jag har nu; ADAM P11A, för att inte reta mig på ljudet och dålig upplösning. De är mycket dyrare, men OJ! vilken skillnad. Nu hör jag massor av saker som blev helt felmixade med de gamla monitorerna - och kan inte göra om mixarna. 😉 De gamla kamuflerade mycket av detaljerna i ljudbilden, så mycket i mina gamla mixar är helt fel, trots att det alltså lät kanonbra när jag jobbade med dem. Nu har ljudbilden öppnat sig på ett helt annat sätt och alla detaljer kommer fram. Dessutom har stereoplaceringen av allt ljud blivit mycket tydligare i de nya monitorerna.

Visst låter det som reklam, men detta är faktiskt egna upplevelser. Om jag i framtiden får möjlighet att bygga en studio med större kontrollrum, kommer jag att välja ADAM S3A, som är den absolut bästa monitorn jag har hört någonsin. Den ligger dock en bra bit över min budget, så det lär dröja... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Barathrum (oregistrerad)

Claes

Okej, trist att det ska vara så :/ Du gav en bra beskrivning på skillnaden. Dock får det nog bli ett par billiga ändå för mig nu i början 😛 Känns ändå rätt onödigt att köpa monitorer för 6000 spänn styck till sin första studio, oavsett ljudkvalitét 😉

Behöver iof inte köpa ett par för 1500, men helst inte mer än 3000 kr/paret. Verkar förresten som att man inte kunde köpa Alesis Monitor One som aktiva direkt, utan behövde köpa till ett nytt membran för 500 spänn till varje högtalare för att den skulle bli aktiv?

Fanns iof en som hette "Alesis M1 Active", det kanske är den?

Fast jag är helt nöjd med ljudet på mina 1500-kronors 4-högtalars+subwoofer datorhögtalarsystem, och eftersom de flesta aktiva studiomonitorer kostar mer än så per styck så borde det ju vara mycket bättre kvalitét på varje sådan monitor. Så jag står kvar och tvekar i högtalarträsket :/

Redigerat av Barathrum
Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

När jag tittar på t.ex. mixern Soundcraft Compact 4 så ser det inte ut som midi-ingångar på den? Vad är det för ingångar? Eller det kanske är midi?

Nej. Ingen MIDI kommer in i mixern. Den har inte där att göra.

Det du ser som kan tas för MIDI är XLR-ingångar - dvs balanserade ingångar för mikrofon - dessutom med 48 volt om man tycker det är gott...

Skippa preampen och börja utan. Om du inte blir nöjd kan du alltid komplettera i efterhand med preamp. Det är värre att bli av med den om du inte behöver den.

//Nemo

Redigerat av captain nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Barathrum (oregistrerad)

captain nemo

Nu blir jag helt förvirrad (igen)! 😏 Vad ska jag egentligen ha mixern till om den inte har midiuttag? Ska troligtvis inte spela in sång i studion.

Hmm, men då kan jag inte spela in gitarr? Måste kunna spela in gitarr med hyffsat ljud. Vill också kunna använda ljuden i min digitaltrum-hårdvarusampler TD-8 och som jag har förstått det behöver man koppla den till en preamp för att det ska bli något ljud?

Har inte alltför lång betänketid på mig. Skälet är att vi ska spela in en skiva som projektarbete och den ska vara klar till jul. Har ju som sagt ingen praktisk erfarenhet så det gäller att köpa grejerna snart för det kommer ju ta ett tag att lära sig också. Så det enda jag vill är att få den bästa nybörjarstudiosetupen (som dock helst inte ska vara utdaterad för mig efter en månad) som kommer fungera bra när vi spelar in skivan.

Tack för svaret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes

Okej, trist att det ska vara så :/ Du gav en bra beskrivning på skillnaden. Dock får det nog bli ett par billiga ändå för mig nu i början 🙁 Känns ändå rätt onödigt att köpa monitorer för 6000 spänn styck till sin första studio, oavsett ljudkvalitét 🙂

Behöver iof inte köpa ett par för 1500, men helst inte mer än 3000 kr/paret. Verkar förresten som att man inte kunde köpa Alesis Monitor One som aktiva direkt, utan behövde köpa till ett nytt membran för 500 spänn till varje högtalare för att den skulle bli aktiv?

Fanns iof en som hette "Alesis M1 Active", det kanske är den?

Fast jag är helt nöjd med ljudet på mina 1500-kronors 4-högtalars+subwoofer datorhögtalarsystem, och eftersom de flesta aktiva studiomonitorer kostar mer än så per styck så borde det ju vara mycket bättre kvalitét på varje sådan monitor. Så jag står kvar och tvekar i högtalarträsket :/

Det är förstås inte alltid man kan gå efter att dyrast är bäst - men i väldigt många fall stämmer det...

Det förekommer dock märken bland dyrare monitorer, som inte alls släpper fram alla detaljer, utan till alldeles för stor del har mer dragning mot dyra disco-högtalare där allt låter bra... 😏

Nåja - om du lägger dig på 3000:- för ett par aktiva monitorer, så kan du vara ganska säker på att varken slutsteg eller delningsfilter håller någon fantastisk klass - och då kan det faktiskt vara bättre att köpa ett par passiva monitorer för ungefär samma pengar och köra med en lämplig förstärkare som du kanske redan har... Eventuellt kan du också titta på begagnade monitorer.

När vi ändå snackar om monitorer, så kanske det är lika bra att påpeka skillnaderna mellan beteckningarna:

Passiva monitorer är helt enkelt högtalare med ett passivt filter inbyggt. Dessa kräver att man driver dem med ett slutsteg. En vanlig stereoförstärkare duger gott om man inte är kinkig... 😆

Aktiva monitorer har tyvärr fått ett enda samlingsnamn i Sverige, medan man i utlandet skiljer mellan "Active" och "Powered".

Powered innebär att högtalaren fortfarande är passivt delad, men det finns ett inbyggt slutsteg i den. Detta är mest en bekvämlighetssak för att slippa ha ett slutsteg utanför och resultatet blir i praktiken samma som med en passiv som man kopplar ett slutsteg till.

Active innebär att det finns ett elektroniskt delningsfilter och ett slutsteg för varje högtalarelement.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo

Nu blir jag helt förvirrad (igen)! 😏 Vad ska jag egentligen ha mixern till om den inte har midiuttag? Ska troligtvis inte spela in sång i studion.

Hmm, men då kan jag inte spela in gitarr? Måste kunna spela in gitarr med hyffsat ljud. Vill också kunna använda ljuden i min digitaltrum-hårdvarusampler TD-8 och som jag har förstått det behöver man koppla den till en preamp för att det ska bli något ljud?

Har inte alltför lång betänketid på mig. Skälet är att vi ska spela in en skiva som projektarbete och den ska vara klar till jul. Har ju som sagt ingen praktisk erfarenhet så det gäller att köpa grejerna snart för det kommer ju ta ett tag att lära sig också. Så det enda jag vill är att få den bästa nybörjarstudiosetupen (som dock helst inte ska vara utdaterad för mig efter en månad) som kommer fungera bra när vi spelar in skivan.

Tack för svaret.

Studio 1:Cubasis VST 5

Ljudkort EMU 404 1295:- , Preamp Line6 Guitarport 1895:- , Mixer PHONIC MM1202A 1095:- , Hörlur AKG K240STUDIO Ny version av K240M.55Ohm.1.695:-

Garritan Personal Orchestra 2595:- eller Programvara Ik Multimedia SYMPHONY STRINGS Massor med stråkar i en helt underbar samling! Detta måste upplevas!!! SampleTank LE ingår! 1.295 Kr

Totalpris:med GPO.8575:- eller med ikSymphony.7275:-

Studio 2:Cubasis VST 5

Mjukvarusynt EMU EmulatorX ljudkort1212M+sampler+2Gb samplerljud 3.695 Kr

Mixer PHONIC MM1202A 1095:- , Hörlur AKG K240STUDIO 1.695:- , Preamp Line6 Guitarport 1895:- Totalpris: 8380:-

Det finns flera varianter, hur mycke pengar tänker du spendera och du har inte berättat vad för dator du har om det är komplitable med div.ljudkort+programmer

Link to comment
Dela på andra sajter

Barathrum (oregistrerad)
Det är förstås inte alltid man kan gå efter att dyrast är bäst - men i väldigt många fall stämmer det...

Det förekommer dock märken bland dyrare monitorer, som inte alls släpper fram alla detaljer, utan till alldeles för stor del har mer dragning mot dyra disco-högtalare där allt låter bra... 

Nåja - om du lägger dig på 3000:- för ett par aktiva monitorer, så kan du vara ganska säker på att varken slutsteg eller delningsfilter håller någon fantastisk klass - och då kan det faktiskt vara bättre att köpa ett par passiva monitorer för ungefär samma pengar och köra med en lämplig förstärkare som du kanske redan har... Eventuellt kan du också titta på begagnade monitorer.

När vi ändå snackar om monitorer, så kanske det är lika bra att påpeka skillnaderna mellan beteckningarna:

Passiva monitorer är helt enkelt högtalare med ett passivt filter inbyggt. Dessa kräver att man driver dem med ett slutsteg. En vanlig stereoförstärkare duger gott om man inte är kinkig... 

Aktiva monitorer har tyvärr fått ett enda samlingsnamn i Sverige, medan man i utlandet skiljer mellan "Active" och "Powered".

Powered innebär att högtalaren fortfarande är passivt delad, men det finns ett inbyggt slutsteg i den. Detta är mest en bekvämlighetssak för att slippa ha ett slutsteg utanför och resultatet blir i praktiken samma som med en passiv som man kopplar ett slutsteg till.

Active innebär att det finns ett elektroniskt delningsfilter och ett slutsteg för varje högtalarelement.

Jo, du har antagligen rätt. Men jag bryr mig liksom inte om 1% skillnad i ljudkvalitét om det kostar 1000 spänn mindre osv 😏 Nä, 3000 kanske var lite lågt, säg max 4000 spänn då. Vad är det egentligen för sorts förstärkare man brukar prata om? Någon sa att det inte var gitarrförstärkare som jag trodde. Mina föräldrar har en JVC-stereo som de ej använder, därifrån kanske man skulle kunna ta högtalare + slutsteg? Har funderat på det.

Ah, okej, tack för upplysningen om passiva/aktiva monitorer!

Studio 1:Cubasis VST 5

Ljudkort EMU 404 1295:- , Preamp Line6 Guitarport 1895:- , Mixer PHONIC MM1202A 1095:- , Hörlur AKG K240STUDIO Ny version av K240M.55Ohm.1.695:-

Garritan Personal Orchestra 2595:- eller Programvara Ik Multimedia SYMPHONY STRINGS Massor med stråkar i en helt underbar samling! Detta måste upplevas!!! SampleTank LE ingår! 1.295 Kr

Totalpris:med GPO.8575:- eller med ikSymphony.7275:-

Studio 2:Cubasis VST 5

Mjukvarusynt EMU EmulatorX ljudkort1212M+sampler+2Gb samplerljud 3.695 Kr

Mixer PHONIC MM1202A 1095:- , Hörlur AKG K240STUDIO 1.695:- , Preamp Line6 Guitarport 1895:- Totalpris: 8380:-

Det finns flera varianter, hur mycke pengar tänker du spendera och du har inte berättat vad för dator du har om det är komplitable med div.ljudkort+programmer

Tackar för ihopsättningen. Tror nog det isåfall skulle bli något i stil med Studio 1, då jag vill spela in allt med riktiga instrument. Förresten, man får väl med Cubasis VST 5 i Garritan's Personal Orchestra? Har du provat både GPO och Ik Multimedia Symhpny Strings? Vilken är bäst isåfall, tycker du?

Ljudkortet är tänkt att sättas i en PC som jag beställt, men som inte anlänt ännu. Det är en socket 939 Athlon64 3500+ på MSI NEO2 Platinum-mobo och 1 gb Corsair XLS PRO 2x512 mb-ram. Kör Windows XP på det.

Kan spendera ca 8000 kr exklusive moms på studiogrejerna.

Tack för svaret!

Redigerat av Barathrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för ihopsättningen. Tror nog det isåfall skulle bli något i stil med Studio 1, då jag vill spela in allt med riktiga instrument. Förresten, man får väl med Cubasis VST 5 i Garritan's Personal Orchestra? Har du provat både GPO och Ik Multimedia Symhpny Strings? Vilken är bäst isåfall, tycker du?

Ljudkortet är tänkt att sättas i en PC som jag beställt, men som inte anlänt ännu. Det är en socket 939 Athlon64 3500+ på MSI NEO2 Platinum-mobo och 1 gb Corsair XLS PRO 2x512 mb-ram. Kör Windows XP på det.

Kan spendera ca 8000 kr exklusive moms på studiogrejerna.

Tack för svaret!

Cubasis VST 5 får du med i både GPO & EMU 404. Har inte provat någon av dessa

sampler men tror att GPO är och låter bättre,ska köpa en själv sen.

Det verkar vara en bra dator du har beställt, utan moms då får du gjärna köpa grejer till mig med 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan inte rekommendera GPO (personal versionen)......tycker det är lite komplicerad att jobba med plus att samplingar är inte de bästa...fast för det priset man kanske inte kan förvänta sig mer (jag tycker inte att GPO är värd 2500:-)!?

Redigerat av alexfree
Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan inte rekommendera GPO (personal versionen)......tycker det är lite komplicerad att jobba med plus att samplingar är inte de bästa...fast för det priset man kanske inte kan förvänta sig mer (jag tycker inte att GPO är värd 2500:-)!?

Okej! har du nån annan att rekomendera

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är rätt kräsen när det gäller orkesterljud och jag kan förstå att det måste vara ett jättejobb att få in de i samplern, så jag kan tyvärr inte rekommendera nån runt 2000:- men har hört att den här ska vara bra, men tyvärr vet jag inte! skulle vara bra om man kunde ladda hem demo på 1 vecka för att testa!

kan bara säga att jag blev besviken av GPO! (men det är min personliga åsikt...!)

EDIT: kan också bara nämna vilka krav jag har på ett sådant program:

1) ska vara enkelt att jobba med (användargränssnittet tydligt och t.ex. att skapa eneklt ett vällåtande ensemble)

2) bra pris

3) bra programmerat (resurssnålt och effektivt)

Redigerat av alexfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, du har antagligen rätt. Men jag bryr mig liksom inte om 1% skillnad i ljudkvalitét om det kostar 1000 spänn mindre osv 😆 Nä, 3000 kanske var lite lågt, säg max 4000 spänn då. Vad är det egentligen för sorts förstärkare man brukar prata om? Någon sa att det inte var gitarrförstärkare som jag trodde. Mina föräldrar har en JVC-stereo som de ej använder, därifrån kanske man skulle kunna ta högtalare + slutsteg? Har funderat på det.

Testa med dom då!

Skulle nog tro att de allra flesta av oss började med att koppla in datorn i den vanliga stereon hemmavid, och det funkade ju till en början...eller ganska så länge faktiskt!

Visst, det är en otrolig skillnad mellan en vanlig hifi-stereo och ett par bra studiomonitorer, men frågan är om det behövs till en början...?

Jag har heller aldrig riktigt förstått vitsen med dyra hörlurar... Man ska ju liksom inte mixa i dom, så när använder man dem då? När man spelar in sång är ju om de läcker eller inte klart viktigare än ljudkvaliteten.

Och en annan sak... Du får ju en alldeles ny dator och du säger att du bara kommer att spela in "riktiga" instrument. Då kommer du ju knappast att va beroende av nåt ljudkort med extra DSP för effekter. Din dator kommer att klara av alldeles tillräckligt med sånt ändå. Iofs verkar ju EMU 0404 va ett bra och prisvärt ljudkort, men stirra dig inte blind på det bara för att folk säger att det har extra DSP.

Link to comment
Dela på andra sajter

Barathrum (oregistrerad)

Zando

Cubasis VST 5 får du med i både GPO & EMU 404. Har inte provat någon av dessa

sampler men tror att GPO är och låter bättre,ska köpa en själv sen.

Det verkar vara en bra dator du har beställt, utan moms då får du gjärna köpa grejer till mig med 😆

Ah, okej. Tänkte börja med Cubasis VST 5. Har provat lite andra program men jag förstod inte så mycket och jag har inte all tid i världen att lära mig programmet, så jag börjar med det enklaste. Okej, det lutar mot GPO då jag inte är alltför kräsen och att det verkar som att man får rätt mycket för priset. Hehe 🙂

alexfree

jag kan inte rekommendera GPO (personal versionen)......tycker det är lite komplicerad att jobba med plus att samplingar är inte de bästa...fast för det priset man kanske inte kan förvänta sig mer (jag tycker inte att GPO är värd 2500:-)!?

Okej, det är bra att läsa negativa saker om produkter också. Tror nog jag skulle nöja mig med de samplingarna. Har en Yamaha PSS-11 (på gränsen till en barnsynth) nu 😎

EDIT: kan också bara nämna vilka krav jag har på ett sådant program:

1) ska vara enkelt att jobba med (användargränssnittet tydligt och t.ex. att skapa eneklt ett vällåtande ensemble)

2) bra pris

3) bra programmerat (resurssnålt och effektivt)

Okej, håller nog med dig där. Har 1 gb ram på nya datorn så förhoppningsvis ska det räcka. Står ju att det är bra med 2 gb ram om man vill ladda hela orkestern samtidigt, men jag gissar på att ja nog max kommer använda 5 inspelade delspår åt gången.

android

Testa med dom då!

Skulle nog tro att de allra flesta av oss började med att koppla in datorn i den vanliga stereon hemmavid, och det funkade ju till en början...eller ganska så länge faktiskt!

Visst, det är en otrolig skillnad mellan en vanlig hifi-stereo och ett par bra studiomonitorer, men frågan är om det behövs till en början...?

Jag har heller aldrig riktigt förstått vitsen med dyra hörlurar... Man ska ju liksom inte mixa i dom, så när använder man dem då? När man spelar in sång är ju om de läcker eller inte klart viktigare än ljudkvaliteten.

Och en annan sak... Du får ju en alldeles ny dator och du säger att du bara kommer att spela in "riktiga" instrument. Då kommer du ju knappast att va beroende av nåt ljudkort med extra DSP för effekter. Din dator kommer att klara av alldeles tillräckligt med sånt ändå. Iofs verkar ju EMU 0404 va ett bra och prisvärt ljudkort, men stirra dig inte blind på det bara för att folk säger att det har extra DSP.

Japp, ska absolut testa dom! Kunde ju spara multum om de visade sig vara okej! 🙂 Dock har jag ingen aning om hur man skulle kunna koppla in den till datorn... hur vet man om den kan kommunicera med datorn ens? Eller är det bara att signalen skickas genom den? Den märker inte ens att det är en dator den är inkopplad till, eller? 🙂 Okej, nä, några dyra hörlurar tror jag att jag skippar till en början.

Okej, tack för att du klargjorde förhållandet mellan min nya dator och en extra DSP-processor 🙂 Jo, det växlar mellan Audiophile 24/96 och EMU 0404. Audiophile sägs ju vara stabilare, iaf drivrutinerna. Hos EMU-kortet får man med Cubase VST 5 har jag för mig, men det får jag ju ändå när jag köper GPO.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag helt förvirrad (igen)! 🙂 Vad ska jag egentligen ha mixern till om den inte har midiuttag? Ska troligtvis inte spela in sång i studion.

Hmm, men då kan jag inte spela in gitarr? Måste kunna spela in gitarr med hyffsat ljud. Vill också kunna använda ljuden i min digitaltrum-hårdvarusampler TD-8 och som jag har förstått det behöver man koppla den till en preamp för att det ska bli något ljud?

Hoppar in här... För jag känner igen mig och jag känner mig för tillfället helt bortvirrad i ljudinspelningsprylsdjungeln (phew) 🙂

Jag var in hos en lokal handlare och tjötade i två timmar men mer tips som i den här tråden är klart bra att få 😉

Ni som har gjort det här förr...

Mixer? anar att det vore smidigare utan (en låda mindre) och att man kör med mixern i mjukvaran istället?

Inspelning av el-gura och bas - behövs nåt mellan gitarr och ljudkort? vad? (impedansanpassning?) Som jag förstått det så är vissa ingångar anpassade för instrument (Hi-Z)

Duger det inte gott med ett två-kanals ljudkort t.ex. 0404 (alt. Emu 1820 som jag kikar på) och en Behringer Mic200 (el liknande)?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inspelning av el-gura och bas - behövs nåt mellan gitarr och ljudkort? vad? (impedansanpassning?) Som jag förstått det så är vissa ingångar anpassade för instrument (Hi-Z)

Duger det inte gott med ett två-kanals ljudkort t.ex. 0404 (alt. Emu 1820 som jag kikar på) och en Behringer Mic200 (el liknande)?

Tack!

Med emu 1820-1820M kan du koppla gittaren direkt in finns 2st ingång

mic/line/Hi-z preamp 48Vfantom, tror inte att emu 0404 klarar gittar direkt in får nog ha en preamp imellan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...