Jump to content
Annons

DAT-band, går de att laga?


equality

Recommended Posts

Annons
Hej!

Har en en del defekta datband. Ett är felvänt, ett annat har gått av. Finns det chans att rädda dessa?

Ja faktiskt, det går. Men det är svårt och jävligt pilligt. Stadig på handen är ett måste. Man lagar skarven med vanlig tunn tejp. Eller om du kan få tag på redigeringstejp till rullbandare. Nytt vasst rakblad behövs. En liten mikroskruvmejsel. Rena händer fria från fett och smuts. Sen är det bara att skruva isär och lägga bandet rätt. Vid skarven så räcker det med 5 mm överlappning åt båda hållen. Ett tips är att när du tejpar över skarven så tejpaöver så att dyu tejpar fast bandet på bordet. Se till att det är rent och fri från fett. Sen tar du en lupp och rakbladet och skär längs efter bandkanten. Det kommer bli ett hack och ett digitalknaster vid skarven när du spelar upp det. Men hellre det än inte kunna spela alls?

Lycka till! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har en en del defekta datband. Ett är felvänt, ett annat har gått av. Finns det chans att rädda dessa?

Ja faktiskt, det går. Men det är svårt och jävligt pilligt. Stadig på handen är ett måste. Man lagar skarven med vanlig tunn tejp. Eller om du kan få tag på redigeringstejp till rullbandare. Nytt vasst rakblad behövs. En liten mikroskruvmejsel. Rena händer fria från fett och smuts. Sen är det bara att skruva isär och lägga bandet rätt. Vid skarven så räcker det med 5 mm överlappning åt båda hållen. Ett tips är att när du tejpar över skarven så tejpaöver så att dyu tejpar fast bandet på bordet. Se till att det är rent och fri från fett. Sen tar du en lupp och rakbladet och skär längs efter bandkanten. Det kommer bli ett hack och ett digitalknaster vid skarven när du spelar upp det. Men hellre det än inte kunna spela alls?

Lycka till! 😆

Tack för goda råd! Tror dock inte jag vill öppna dessa själv utan tänkte om någon mot skälig ersättning skulle kunna tänka sig... 😕

Vill du det KWS?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har en en del defekta datband. Ett är felvänt, ett annat har gått av. Finns det chans att rädda dessa?

Ja faktiskt, det går. Men det är svårt och jävligt pilligt. Stadig på handen är ett måste. Man lagar skarven med vanlig tunn tejp. Eller om du kan få tag på redigeringstejp till rullbandare. Nytt vasst rakblad behövs. En liten mikroskruvmejsel. Rena händer fria från fett och smuts. Sen är det bara att skruva isär och lägga bandet rätt. Vid skarven så räcker det med 5 mm överlappning åt båda hållen. Ett tips är att när du tejpar över skarven så tejpaöver så att dyu tejpar fast bandet på bordet. Se till att det är rent och fri från fett. Sen tar du en lupp och rakbladet och skär längs efter bandkanten. Det kommer bli ett hack och ett digitalknaster vid skarven när du spelar upp det. Men hellre det än inte kunna spela alls?

Lycka till! 😆

Tack för goda råd! Tror dock inte jag vill öppna dessa själv utan tänkte om någon mot skälig ersättning skulle kunna tänka sig... 😕

Vill du det KWS?

HAHA! Okej! 🙂 hehe.

Ja det är väl klart att jag kan hjälpa dig. Men nu är det lite problem. Just nu bor jag i en uppsjö av kartonger. Har inte ens ett bord. Är på G att flytta och håller på och målar och grejjar. Så att dra fram ett datband här skulle nog bara bli förödande. Men om du inte har bråttom så kan jag hjälpa dig om en månad typ om det okej?

//mr Kill

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...