Jump to content
Annons

Notstället ringer


Pierre

Recommended Posts

Jag köpte ett notställ av typen svart platta med hål i, av märket Adam Hall för 295 kr på rea på Musikbörsen. När man sjunger mot det ringer det klart märkbart. Brukar det göra det, ni som har liknande modell fast andra märken? Har jag blivit lurad? Det verkar idiotiskt att konstruera det så eftersom man ofta har en mic i närheten... Vad gör man bäst (och snyggast) åt det? Dämpa resonansen genom att limma akustikskum eller en träplatta på baksidan?

Pierre

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De som har en plåtplatta kan man behöva sätta någon typ av dämpning på, på baksidan. Akustikskum funkar bra - eller dämpmatta som man brukar använda i datorchassin (sådan dämpmatta använde jag)...

Jag tröttnade så småningom på sådant och köpte för något år sedan ett notställ med träplatta. Inget irriterande ringande att dämpa bort - och dessutom mycket snyggare... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite pinsamt att jag inte tänkte på att om man använder notstället när man spelar in är det ju oftast något i det. Allt annat än ett enstaka papper så dämpas det automatiskt... :rolleyes: Åtminstone till största delen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - det är klart, men eftersom det ju händer att man har enstaka blad i notstället, så dämpade jag min metallplatta med datordämpmatta - och det gjorde stor skillnad. Senare köpte jag som sagt ett med träplatta i stället, där man slipper ifrån alla sådana problem... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...