Jump to content
Annons

Välja mellan Sonar Producer/Studio


Nyberg

Recommended Posts

Hej sitter och funderar på att införskaffa Sonar, MEN vilken skillnad är det på producer och studio versionen, det skilljer lite i pris, är det en limitering i sends, ljudstår eller vad är det som är viktigast som inte finns med i studio versionen? har letat på sonars hemsida men har inte hittat något matnyttigt.

/Nyberg

Redigerat av Olsberg
Tydliggjorde rubrik från "Valet och kvalet"
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Audio delen i Sonar är inte skräp. Om man snittar med Logic, Sonar och Cubase mfl

så hänger det på hd prestandan i pc:n/Mac:en samt med ljudkortsval etc. Det man får

betala extra för pro är en del mycket bra pluggar i Sonar. Bla Lexicon reverbet som är

klart bättre än dom standard reverb som tex medföljer i Soundforge samt en bra

kompressor, V-vocal mm mm. Precis som med Cubase och Logic.

Logic idag finns ju bara för Mac medans Soundforge finns ju bara för pc ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar spaceman och olsberg då har man nått att göra lite utvärdering på när man ska köpa sonar, är det några bra pluggar med i Studio versionen alls?

/Nyberg

Tjena Nyberg,

Sonitus fx suite effektdelen i SE är helt ok,

nu kanske jag låter som en bilföräljarnisse men

det som gjorde att jag valde Sonar pro 6 är nog följande:

Detta finns inte i studio editon:

VC-64 Vintage Channel kompressorn. Grymt skön och användbar.

V-Vocal, om du jobbat eller känner till Melodyne så vet du vad det handlar om.

Perfect Space och Lexicon Pantheon reverben är mycket mycket bra tycker jag.

RXP där du kan köra och tuna rexx filer är väldigt bra att ha och användbar nuförtiden.

Pentagon synthen är helt ok, mycket bättre än vad andra DAW bundlar med.

Session drummer kan användas med valfria samplingar hursomhelst.

En annan funktion som är mycket bra och användbar är Audio snap där du fritt

kan quantizera audiospår. + att jag gillar mixerupplägget väldigt bra och OMF

export möjligheterna. Bra dihtering möjligheter vid mixdown mm mm. Har inga problem

med att använda VST. Mycket bättre frysfunktioner för VST än Cubase, helt klart.

Både snabbare, editera, lättare att hantera i synthracket.

Har även som gammal Cubase Nisse Cubase 4, men föredrar Sonar helt klart. Lite som

Cubase 4 gått på pumpen med är fönsterhanteringen. I Sonar är alla fönster synliga

och du har en sk ghost funktion som gör att instrumentpluggar blir genomskinliga,

du kan se pluggen samtidigt som trackfönstret. Denna får du med 6.2.1 patchen.

Jag vet inte vad du vill få ut av en sequenser. Om det är audio i huvudsak och

midi + VST en andrasak eller virse versa. Men jag saknar faktiskt ingenting PE.

Du slipper dessutom att hålla reda på en dongel, det gör inte jag ändå då jag har en massa

Steinberg pluggar på den ändå + Cubase 4.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jevlar! när du lägger fram det så, så är det vel ingen ide att fundera;) heheh... ok skit bra information, har inte hittat all info från cakewalks hemsida som skulle vara idealiskt att ha för att kunna bestämma sig. Testade ju själva LE och blev helt såld på typ ca 2 sekunder på enbart att sonar visar alla asio in/utgångar som man har i mjukvaru mixer till ljudkortet inne i själva programmet, hur smidigt som helst specielt om man använder mycket externa effekter.

Tackar så mycket /Nyberg

Redigerat av Nyberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar spaceman och olsberg då har man nått att göra lite utvärdering på när man ska köpa sonar, är det några bra pluggar med i Studio versionen alls?

/Nyberg

Glöm inte att Sonar går inte att sälja i andra hand så om du vill byta till ett annat program i framtiden så kan du inte sälja ditt Sonar (oerhört korkat jag vet 😮 )!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan var bra att vänta ett litet tag med inköp - CW brukar annonsera nya versioner kring Augusti/September, men har aviserat att det sedvanliga "köp nuvarande version & få nästa på köpet"-erbjudandet uteblir i år.

I övrigt tror jag det mesta redan är kommenterat.

Lycka & välgång

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan var bra att vänta ett litet tag med inköp - CW brukar annonsera nya versioner kring Augusti/September, men har aviserat att det sedvanliga "köp nuvarande version & få nästa på köpet"-erbjudandet uteblir i år.

I övrigt tror jag det mesta redan är kommenterat.

Lycka & välgång

Per

Tackar då har jag nått att gå på:rolleyes:

/Nyberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan var bra att vänta ett litet tag med inköp - CW brukar annonsera nya versioner kring Augusti/September, men har aviserat att det sedvanliga "köp nuvarande version & få nästa på köpet"-erbjudandet uteblir i år.

I övrigt tror jag det mesta redan är kommenterat.

Lycka & välgång

Per

Tackar då har jag nått att gå på:rolleyes:

/Nyberg

Anmäl dig till Cakwalks nyhetsbrev, så får du erbjudanden via e-post.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
edgar (oregistrerad)
Tackar spaceman och olsberg då har man nått att göra lite utvärdering på när man ska köpa sonar, är det några bra pluggar med i Studio versionen alls?

/Nyberg

Glöm inte att Sonar går inte att sälja i andra hand så om du vill byta till ett annat program i framtiden så kan du inte sälja ditt Sonar (oerhört korkat jag vet :rolleyes: )!

Det är väl en sanning med modifikation; Cakewalk har rykte om sig att vara tillmötesgående på den punkten.

Har dock aldrig prövat själv, håller fast vid min Pro 6 med näbbar och klor.

Förresten kan man sälja ex.vis Logic eller Cubase i andra hand?

edgar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
tar den billigare....inga större skillnader....audio delen i cakewalk är fortfarande skräp....jämfört med Logic då! jag kör prod versionen och soundforge 8, plus lite annat för audio delarna!

Vad är det som är dåligt i Sonar som de andra klarar av?

Om du har nåt annat program av nästan vilket märke som helst så får du rabatt om du köper Sonar. Kolla här.

Du får även rabatt om du har ett enklare Sonar/Cakewalk program. Priser

Om du inte har ett ljudkort, så finns det paket med det oxå. Sonar Power Studio (pris)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar spaceman och olsberg då har man nått att göra lite utvärdering på när man ska köpa sonar, är det några bra pluggar med i Studio versionen alls?

/Nyberg

Glöm inte att Sonar går inte att sälja i andra hand så om du vill byta till ett annat program i framtiden så kan du inte sälja ditt Sonar (oerhört korkat jag vet 😱 )!

Det är väl en sanning med modifikation; Cakewalk har rykte om sig att vara tillmötesgående på den punkten.

Har dock aldrig prövat själv, håller fast vid min Pro 6 med näbbar och klor.

Förresten kan man sälja ex.vis Logic eller Cubase i andra hand?

edgar

Sonar går inte att sälja i andra hand, cubase o logic och ja i stort sett alla andra program kan man sälja i andr hand om man vill!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara lägga till här att Cakewalk har gått ut med att de inte tänker ge bort någon uppdatering till 7:an även om man köper 6:an strax innan den nya versionen släpps - något man har gjort andra år.

Förövrigt tycker jag själv att Sonar är underbart att jobba med. Har inte haft det mer än 1-2 månader ungefär men jag har hittat ett antal riktigt behagliga godbitar i programmet. När det gäller ljudeditering så har väl inte Sonar (vad jag har sett, som visserligen är relativt ny i leken) någon intern sådan som Cubase eller Logic har så man får använda en extern istället som startas när man vill editera direkt i ljudfilerna. Ett exempel på en sådan kan då förstås vara Wavelab eller Sound Forge. Själv köpte jag Sund Forge Audio Studio för en billig penning som tycker fungerar relativt bra. Bitdjupet är visserligen begränsat till 24 och sen vågar jag inte riktigt säga vad de lite bättre masteringsteknikerna skulle säga om programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...