Jump to content
Annons

Studio Projects B1


Jajje

Recommended Posts

Tjenare alla, är ny på forumet och har en fråga angående ljudkort. Det är så att jag har tänkt att köpa in lite saker och börja spela in lite bas, gitarr och sång. Just nu använder jag en Zoom G2.u1 som jag spelar in Gitarren digitalt, visst det funkar bra och blir helt okey ljud men mitt ljudkort har inte stöd för ASIOdrivers (tror jag). Det som händer är att det blir latency på det jag spelar som gör att det blir krångligt sen när jag spelar in två gitarr två gitarr-spår, då måste jag sitta o "mixa" så att de blir synkade. Det jag undrar är om det är bra att använda detta:ljudkort till studio syfte, för jag vill ha bra ljud när jag tex spelar spel eller lyssnar på musik också. Hur mycket tror ni det skiljer ljudmässigt på Creative kortet och detta TerraTeckort. Tack på förhand.

Redigerat av Jajje
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Jag tror skillnaden på ljudet på dessa två kort är försumbar.

Men det kan skilja på hur korten funkar för musik respektive spel.

Link to comment
Dela på andra sajter

X-Fi, det är ju det där ljudkortet som får mp3 att låta bättre än "studiokvalitet" eller hur var det? 🙂

Som dom visar så tydligt i den här illustrationen:

pop_Crystalizer.jpg

😉😛

Jag tycker det verkar sjukt oseriöst. Om man nu har riktigt risiga mp3or och vill "enhance:a" dom så är det nog bättre att göra det i datorn, inte in ljudkortet...

Skulle köra på terrateckortet hela dan, om du nu måste välja mellan just dessa två.

Link to comment
Dela på andra sajter

X-Fi, det är ju det där ljudkortet som får mp3 att låta bättre än "studiokvalitet" eller hur var det? 🙂

Som dom visar så tydligt i den här illustrationen:

pop_Crystalizer.jpg

😉😛

Jag tycker det verkar sjukt oseriöst. Om man nu har riktigt risiga mp3or och vill "enhance:a" dom så är det nog bättre att göra det i datorn, inte in ljudkortet...

Skulle köra på terrateckortet hela dan, om du nu måste välja mellan just dessa två.

Jag har ett x-fi och är mycket nöjd. Låg latency och bra ljudkvalité. Lyssna på mina inspelningar, har uploadat en del låtar här på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller ljudkvalitet så tror jag faktiskt att X-Fi Elite slår Terratec på fingrarna. Däremot är Terratec-ljudkorten betydligt enklare att använda för musikskapande, dessutom har de anslutningstyper som passar hemstudion bättre än mini-tele och rca-anslutningarna man hittar på X-Fi ljudkorten.

Å andra sidan är ju bilden helt fantastiskt, är det sådär sång ser ut? Och "studio-kvalitet" är alltså att trummorna är starkare än sången, fantastiskt! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
När det gäller ljudkvalitet så tror jag faktiskt att X-Fi Elite slår Terratec på fingrarna. Däremot är Terratec-ljudkorten betydligt enklare att använda för musikskapande, dessutom har de anslutningstyper som passar hemstudion bättre än mini-tele och rca-anslutningarna man hittar på X-Fi ljudkorten.

Å andra sidan är ju bilden helt fantastiskt, är det sådär sång ser ut? Och "studio-kvalitet" är alltså att trummorna är starkare än sången, fantastiskt! 😄

Tretow blir glad...han gillar trummor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle undvika Soundblaster i alla lägen - bl a på grund av deras oseriösa och orealistiska reklam.

Jag tror inte att de är ett dugg bättre än Terratec på någon front alls - men har man Firewire på datorn, så kan det vara smartare att välja ett Phase X24FW, som nyligen har prissänkts till 2595:- - om det inte är så, att man har behov av de fler in- och utgångar som finns på Terratec-kortet som nämndes i första inlägget...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Okay, tack för alla svar. Då blir det att beställa hem TerraTec Producer Phase 88. Men är det nån som vet nån bra och billig sida förutom komplett eller är 2.649:- bra pris? eller tycker ni att jag ska satsa på nåt annart kort? Ett kort som är bra för nybörjare men ändå ska klara av ganska mycket.

Redigerat av Jajje
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska du köpa ett ljudkort med åtta in- och utgångar när du bara tycks ha användning för två? Är det inte bättre att köpa ett billigare ljudkort, eller alternativt ett med inbyggda mikrofonförstärkare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jadu det har du ju rätt i, är som sagt nybörjar inom detta ämne men tänkte att det kanske lika bra o köpa nåt vassare som man slipper köpa nytt senare. Eller har du nåt tips på ett kort som är bra med lite färre in/utgångar? Inbyggda mikrofonförstärkare?

Redigerat av Jajje
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett x-fi och är mycket nöjd. Låg latency och bra ljudkvalité. Lyssna på mina inspelningar, har uploadat en del låtar här på forumet.

Okej, jag har inte testat det. Det är bara mitt intryck av deras marknadsföring som säger mej att dom inte i första hand riktar sig till musikskapare... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu det har du ju rätt i, är som sagt nybörjar inom detta ämne men tänkte att det kanske lika bra o köpa nåt vassare som man slipper köpa nytt senare. Eller har du nåt tips på ett kort som är bra med lite färre in/utgångar? Inbyggda mikrofonförstärkare?

Som jag nämnde innan: Terratec Phase X24FW om du har Firewire. Ett annat alternativ kan vara Echo Audiofire4, men det är lite dyrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)

Hej!

Jag har lyssnat på din musik på Myspace, är imponerad! 😉 Måste ju bara få säga att du är duktig på att spela gitarr! keep it going!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har kollat runt lite på korten ni rekommenderade, men förstår inte vad allt innebär. T.ex Preamp, kompressor. Men det finns väll säkert ett antal trådar om dessa så ska ta och kika runt lite. Är Firewire snabbare än PCI? Tycker PCI borde vara snabbare, det sitter ju trots allt direkt på moderkortet. Tack för svaren.

Redigerat av Jajje
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tjenare, tjenare. Nu har jag nog bestämt mig för ett kort i alla fall. Det blir Audiofire 4 som Claes tipsade mig om. Såg att det är inbyggda micpreamps och fantommatning som verkar vara bra att ha?😮 Är det nåt mer jag behöver tänka på innan jag börjar spelar in, vet att jag behöver en mick. Har läst runt lite och B1 tror jag den hette verkar bra för sång, gitarr och bas. Eller har ni nåt annat tips. Sen har jag Cubase Le som jag fick med till min Zoom pedel, det verkar duga.

Redigerat av Jajje
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Du kan lyssna på smakprov på ett gäng olika micar, på min testsite.

Studio Projects B1 är min favorit i lägsta prisklassen.

Lyssnade på dina mic tester men om jag ska vara ärlig så hörde jag inte så stor skillnad på ljudet, på de jag lyssnade på i alla fall. B1 lät helt okey i alla fall, får nog bli en sådan för den går runt tusenlappen och det är ett rimligt pris för mig som inte har nåt jobb ännu och så är det många som har sagt bra saker om den på forumet.

Men är den bara bra för att mica akustiskiska-gitarrer? eller kan man mica el-gitarrer med?(förstärkaren då) Eller skulle jag kunna koppla från gitarren till min effektpedal sen direkt in till ljudkortet?

Redigerat av Jajje
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...