Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Har precis bytit ljudkort till ett M-Audio A. 24/94. Valde detta pÄ grund av dess lÄga latency och fördelaktiga pris. För den musik jag skapar för tillfÀllet Àr helt midibelagd. DÀrför var det för mig ointressant hur mÄnga in/out kortet hade.

Men nu vill jag ha möjligheten att spela in sÄng och tex gitarr genom mickning. Eller elgitarr direkt genom pedalen.

Har en Shure Sm57 och en Sm58 till hands. SÄ det behövs ingen fantommatning.

1. Vad Àr lÀmpligast att jag köper in?

2. I vilken prisklass behöver man komma upp i nÀr det kommer till mixerbord? TÀnker pÄ brusnivÄer och sÄ.

Tacksam för tips!

/Mikael

Annons
Postat
Hej,

Har precis bytit ljudkort till ett M-Audio A. 24/94. Valde detta pÄ grund av dess lÄga latency och fördelaktiga pris. För den musik jag skapar för tillfÀllet Àr helt midibelagd. DÀrför var det för mig ointressant hur mÄnga in/out kortet hade.

Men nu vill jag ha möjligheten att spela in sÄng och tex gitarr genom mickning. Eller elgitarr direkt genom pedalen.

Har en Shure Sm57 och en Sm58 till hands. SÄ det behövs ingen fantommatning.

1. Vad Àr lÀmpligast att jag köper in?

2. I vilken prisklass behöver man komma upp i nÀr det kommer till mixerbord? TÀnker pÄ brusnivÄer och sÄ.

Tacksam för tips!

/Mikael

Köp en lös preamp och strunta i mixerbordet. Studo Projects VTB1 brukar vara en populÀr preamp för en liten peng. Runt tusenlappen eller strax över vill jag mig minnas. Hör med Claes om han har nÄgon att sÀlja dig.

Postat

InstÀmmer! Billigare preamp Àn VTB-1 blir man besviken pÄ.

En mixer kan du dessutom inte koppla in gitarren direkt i, eftersom mixern inte har nÄgon instrumentingÄng.

VTB-1 har ett listpris pĂ„ 1500:-, men listpriser Ă€r ju listpriser... đŸ˜±

Postat (redigerat)
InstÀmmer! Billigare preamp Àn VTB-1 blir man besviken pÄ.

En mixer kan du dessutom inte koppla in gitarren direkt i, eftersom mixern inte har nÄgon instrumentingÄng.

VTB-1 har ett listpris pĂ„ 1500:-, men listpriser Ă€r ju listpriser... đŸ˜±

Okej dÄ kör jag pÄ preamp dÄ. Det finns inga direkta fördelar i mitt fall med mixer dÄ?

Claes, det dĂ€r tolkar jag som att du vill ha pm? 😉

Mvh Mikael

Edit: Det gÄr alltsÄ att fÄ hyffsat ljud med den preampen (VBT-1). Ingen billig skit med brusnivÄer lika höga som Björn Borg pÄ 80-talet?

Redigerat av Eternal
drloop (oregistrerad)
Postat

En bra preamp lÄter bÀst.

Har du tÀnkt igenom hur du skall lösa lyssningen vid tex sÄngpÄlÀgg?

Postat

Hejsan eternal mikael đŸ˜±

Jag skulle köpa Edirolen m-16DX för den Àr en digital mixer och ett flerkanals ljudkort i 24 bit 96khz och dÀr slipper du brus vid gitarr och sÄngpÄlÀgg förutsatt att inte din dator eller annat vÀsnas eftersom tex studioproject b1 mikrofon som jag har tar in Àven det ljudet.

Denna edirol kan anvÀndas som en fristÄende mixer eller via usb köra 16 inspelnings kanaler samtidigt dvs du kan tex som jag gör ibland spela in keyboard pÄ en kanal och sÄng pÄ en annan kanal som lÀggs pÄ tvÄ olika spÄr i datorns inspelningsprogram tex dÄ cubase.HÀr under kan du

lÀsa om den dvs vad emusic.se skriver om den dÀr finns Àven en video demo av den.

MĂ„ gott 😉

Postat

drloop:

Njae, det har jag inte direkt tÀnkt pÄ? NÄgra tips?

kvd669o:

SÀkert en kanonprodukt. Men lite overkill för mig. Tack ÀndÄ!

Postat

jag har ett litet tapco blend 6 mixerbord, kostade 500kr nytt frÄn tyskland, pÄ preampsen stÄr det mackie sÄ det lÄter svinbra. teleingÄngarna fungerar som en DI-box sÄ det Àr bara att plugga in gitarren rakt in!

Postat

FörsÀmras mitt ljud nÄ nÀr jag anvÀnder min mixer för kondensatormikrofoner för att fÄ fantommatningen? Jag leder sedan in det i min Tonport UX1 dÀr jag har preamp simulator.

drloop (oregistrerad)
Postat

Ärligt talat sĂ„ Ă€r detta med en preamp ganska överdrivet för en nybörjare.

Du kommer ha mer problem med att micka rÀtt Àn att avgöra huruvida en preamp pÄ en billig mixer Àn en preamp lÄter bÀttre.

Jag började med en preamp utan mixer i just kombinationen M-audio Audiphile 2496.

OuthÀrdligt om man skall fÄ flyt pÄ inspelningarna samt lyssningen. Att jobba med en mjukvarumixer nÀr man spelar stinker enligt mig.

En massa onödigt knapptryckande som bara understryker teknikfokusering framför anvÀndbarhet och musikglÀdje.

Nej skall du ha flyt pÄ inspelningen fÄr du antigen köpa en preamp för 1500 och en mojut som ger dig bra lyssning för ytteligare 1500.

Tre lakan som enkelt kan ersÀttas av en "medioker" mixer för 500 spÀnn.

Har du 3000 spÀnn liggande köp dÄ eb VTB-1 preamp samt en SM Pro för lyssningen.

Detta Àr en kanonlösnng som kommer ge dig mÄnga ÄrsglÀdje och kvalité.

Har du dÀremot inte 3 000 spÀnnöver sÄ löser en 500 kronors mixer jobbet likavÀl som ovan.

Fokusera pÄ att göra ditt musikskapande enkelt och roligt.

Jag gillar musik inte teknik.

Postat

Nu blir jag förvirrad hĂ€r. 😉

drloop:

Jag ser din poÀng. Och kan hÄlla med till viss del.

Visst, jag kan köpa en billig mixer för 500:-. Men varför inte köpa rejÀlt med en gÄng? Vill ha nÄgot vettigt att utgÄ ifrÄn. För sist jag höll pÄ med sÄnginspelning var det genom ett Soundblaster Live 5.1 Platinum-kort med en breakoutbox. Det var inget vidare.

Men du rekommenderar inte att bara köra en preamp dĂ„? Även om ljudkvalitĂ©n blir riktigt bra. AlltsĂ„ jobbigt att arbeta med.

Mvh Mikael

drloop (oregistrerad)
Postat
Nu blir jag förvirrad hĂ€r. 😉

drloop:

Jag ser din poÀng. Och kan hÄlla med till viss del.

Visst, jag kan köpa en billig mixer för 500:-. Men varför inte köpa rejÀlt med en gÄng? Vill ha nÄgot vettigt att utgÄ ifrÄn. För sist jag höll pÄ med sÄnginspelning var det genom ett Soundblaster Live 5.1 Platinum-kort med en breakoutbox. Det var inget vidare.

Men du rekommenderar inte att bara köra en preamp dĂ„? Även om ljudkvalitĂ©n blir riktigt bra. AlltsĂ„ jobbigt att arbeta med.

Mvh Mikael

Klart du kan köpa bara preamp.

Men hur skall du lyssna nÀr du gör sÄngpÄlÀgg, via hörlurar kopplade till vaddÄ?

Postat

Det finns kanske hörlursutgÄng pÄ ljudkortet?

Annars finns det en uppsjö av olika hörlursförstÀrkare. Den billigaste Àr nog nÄgon Behringer-modell för typ 300:- eller nÄgot ditÄt, har jag för mig.

Lyssningen i lurar behöver det ju inte vara sÄ jÀttebra kvalitet pÄ (tÀnk bara pÄ att ha slutna lurar, för att inte fÄ en massa lÀckage), eftersom det inte pÄverkar kvaliteten pÄ inspelningen, sÄ i den Ànden har jag inga betÀnkligheter mot lÀgsta prissegmentet. Det Àr betydligt viktigare att se till att insignalen blir sÄ bra som man har rÄd med, eftersom man fÄr leva med den ljudkvaliteten genom hela projektet. Med en billig mixer blir kvaliteten lidande överallt...

Postat (redigerat)

Det fĂ„r bli en billig hörlursförstĂ€rkade dĂ„. För ljudkortet har ingen extra utgĂ„ng för detta Ă€ndamĂ„l. Sen Ă€r det inte viktigt alls hur sĂ„ngaren fĂ„r ljudet. SĂ„ lĂ€nge det gĂ„r att höra musiken och klicket. 😏

Redigerat av Eternal
drloop (oregistrerad)
Postat
Det fĂ„r bli en billig hörlursförstĂ€rkade dĂ„. För ljudkortet har ingen extra utgĂ„ng för detta Ă€ndamĂ„l. Sen Ă€r det inte viktigt alls hur sĂ„ngaren fĂ„r ljudet. SĂ„ lĂ€nge det gĂ„r att höra musiken och klicket. 😏

OK, sÄ nu köper du en preamp och en billig hörlursförstÀrkare.

Vad har du för lyssning?

Om du inte tÀnker till hÀr sÄ kanske du fÄr koppla in och ur hörlursförstÀrkaren varje gÄng du skall lÀgga sÄng och sedan koppla in högtalarna efter att sÄngen Àr satt.

Eller se till att den billiga hörlursförstÀrkaren kan vidarekoppla till högtalarna pÄ nÄt bra sÀtt.

Att ha det knöligt nÀr man jobbar Àr inget kul.

TÀnk igenom hur ditt arbete skall flyta pÄ, alla nödlösningar kommer förr eller senare att kosta pengar och man tappar lust.

Postat
Det fÄr bli en billig hörlursförstÀrkade dÄ. För ljudkortet har ingen extra utgÄng för detta ÀndamÄl. Sen Àr det inte viktigt alls hur sÄngaren fÄr ljudet. SÄ lÀnge det gÄr att höra musiken och klicket. :rolleyes:

Vad har du för lyssning?

Om du inte tÀnker till hÀr sÄ kanske du fÄr koppla in och ur hörlursförstÀrkaren varje gÄng du skall lÀgga sÄng och sedan koppla in högtalarna efter att sÄngen Àr satt.

Eller se till att den billiga hörlursförstÀrkaren kan vidarekoppla till högtalarna pÄ nÄt bra sÀtt.

TÀnk igenom hur ditt arbete skall flyta pÄ, alla nödlösningar kommer förr eller senare att kosta pengar och man tappar lust.

Phhh, jag Àr trött nu efter en natt utan riktig sömn men.... Jag behöver ingen hörlursförtÀrkare eller byta kablar hit och dit.

Har redan en Hifi-anlÀggning med hörlursingÄng. Och för att stÀnga av högtalarna trycker jag helt enkelt in en knapp.

En sÄn hÀr har jag:

http://www.tradera.com/Pioneer_A_447-auktion-45669943

Nu kan ni sluta skratta. Den hade bra rykte pĂ„ 90-talet i alla fall. đŸ˜Č

Eller har jag missuppfattat allt ihop?

drloop (oregistrerad)
Postat
Det fÄr bli en billig hörlursförstÀrkade dÄ. För ljudkortet har ingen extra utgÄng för detta ÀndamÄl. Sen Àr det inte viktigt alls hur sÄngaren fÄr ljudet. SÄ lÀnge det gÄr att höra musiken och klicket. :rolleyes:

Vad har du för lyssning?

Phhh, jag Àr trött nu efter en natt utan riktig sömn men.... Jag behöver ingen hörlursförtÀrkare eller byta kablar hit och dit.

Har redan en Hifi-anlÀggning med hörlursingÄng. Och för att stÀnga av högtalarna trycker jag helt enkelt in en knapp.

En sÄn hÀr har jag:

http://www.tradera.com/Pioneer_A_447-auktion-45669943

Nu kan ni sluta skratta. Den hade bra rykte pĂ„ 90-talet i alla fall. đŸ˜Č

Eller har jag missuppfattat allt ihop?

Det blir kanon!

Postat

Ok, dÄ har jag tÀnkt rÀtt i alla fall.

(Spinner vidare)

AngÄende min lyssning. Har kopplat in tvÄ billiga satelithögtalare och en woofer i stÀrkaren ocksÄ. Har alltsÄ 5 högtalare. Det lÄter rÀtt bra och sÄ men Àr sÀkert helt vÀrdelöst nÀr det kommer till mixning.

Ska börja plugga nu sĂ„ ekonomi finns inte till bra monitorer. DĂ€rför ska jag köpa ett par bra lurar. För ungefĂ€r 2000:-. Men frĂ„gan Ă€r hur mycket stĂ€rkaren fĂ€rgar ljudet. Är det vĂ€rt inköpet eller Ă€r det som att ge pĂ€rlor till svin?

Och vad behöver jag köpa till? En bra hörlursstÀrkare? DÄ behöver jag dock byta kabel fram och tillbaka.

drloop (oregistrerad)
Postat

Nej personligen sÄ tycker jag inte att du behöver köpa en ny hörlursförstÀrkare.

Den stÀrkare Àr nog tillrÀckligt bra.

(Spinner vidare)

AngÄende min lyssning. Har kopplat in tvÄ billiga satelithögtalare och en woofer i stÀrkaren ocksÄ. Har alltsÄ 5 högtalare. Det lÄter rÀtt bra och sÄ men Àr sÀkert helt vÀrdelöst nÀr det kommer till mixning.

Ska börja plugga nu sĂ„ ekonomi finns inte till bra monitorer. DĂ€rför ska jag köpa ett par bra lurar. För ungefĂ€r 2000:-. Men frĂ„gan Ă€r hur mycket stĂ€rkaren fĂ€rgar ljudet. Är det vĂ€rt inköpet eller Ă€r det som att ge pĂ€rlor till svin?

Och vad behöver jag köpa till? En bra hörlursstÀrkare? DÄ behöver jag dock byta kabel fram och tillbaka.

Postat

(Spinner vidare)

Om du stÀller bas och diskant i mitten - eller Ànnu hellre kopplar bort dem om det finns en knapp för det - och trycker bort loudness, sÄ blir fÀrgningen inget att hÀnga upp sig pÄ, utan det kommer att fungera bra.

Lurar för mixning. Jag rekommenderar att du noga övervÀger ett par Ultrasone Proline2500. Listpriset Àr 2750:- sÄ Àven efter prut sÄ hamnar de en bit över 2000:- - men du kommer inte att Ängra dig... :rolleyes:

Postat (redigerat)

Okej, det lÄter bra det. Kör redan utan "loudness" och "subsonic".

Claes: Du och dina Ultrasone Proline2500. :rolleyes:

Ska fundera pÄ saken.

Edit: Tack för all hjÀlp i trÄden grabbar.

Redigerat av Eternal

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.