Jump to content
Annons

Dubsmith


dubsmith (oregistrerad)

mkt fel pa mastringen?  

1 röst

  1. 1. mkt fel pa mastringen?

    • 1 nä
      0
    • 2 ja
      0
    • 3 lite
      1


Recommended Posts

dubsmith (oregistrerad)

ok , har en till testlåt jag vill ha lite feedback på. Låten är ihopslängd på ett par timmar. Det är mest ljudbild och tjocklek på ljudet jag tränar mig på nu.

Så det hade varit trevligt med lite kritik och tips på vad som behöver göras, vad jag ska undvika mm.

Tack.

http://medlem.spray.se/dubsmith/almonso.mp3

Redigerat av dubsmith
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
dubsmith (oregistrerad)

hehe ja jag e inte så van vid att länka och ha mig, inte så duktig med andra ord, men det e bara att klistra in länken i w-läsaren .

simma lugnt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Spontant:

Tambourinen är nog för hög och gör lite ont i öronen.

Tänk dig att mastringseq:n ska plana ut lite åt höger, då brukar det låta bäst.

Det känns inte som instrumenten är hundraprocentigt definierade och har sin egen plats i ljudbilden, rhodeset till exempel tar väldigt stor plats.

Testa skära mer med eqn.

Annars gillar jag låten. Riktigt bra, faktiskt. :rolleyes:

edit: jag säger "lite"

Och mastringen som sådan är ju svår att bedöma när man inte hört mixdown, torr.

Redigerat av Disco Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

dubsmith (oregistrerad)

ok nice tack, jag e slarvig av mig, det sätter nog sina spår i både produktionen och mastringen.

Disco Dan jag är ute efter ditt "tryck" i låten. Eller liknande iallafall. Compressor och limiter som gäller då?

Och yes jag vet att allt hänger på en bra mix från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt (och många andras) bästa trix är sidechain. Finns några trådar här som beskriver hur det går till, vill jag minnas.

Vilka program / hårdvara använder du?

Annars japp, kompressor är det som gäller för denna musik. Massor av kompressor.

Finns tusen varianter, men ett bra tips är att läsa på ordentligt om hur kompressorn funkar (aaaaah vicken tråkig gubbe jag e.... :rolleyes: ) så du vet hur den ska skruvas.

Själv lägger jag kompressorn på olika grupper i mixen, ljud som hör ihop komprimeras tillsammans. Ibland var för sig också.

Men som sagt, sidechaina mera!

Link to comment
Dela på andra sajter

dubsmith (oregistrerad)

ja exakt,

men saken är den att jag har testat och testat tusen olika inställningar med compresor och olika compressorer också och får inte till "trycket "pumpet" men däremot får jag till det då jag använder compressor+Limiter .

Ska dem jobba tillsammans eller är jag helt lost när jag jobbar med en compressor`?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. trumpaketet och basen är ordentligt funky, men ljudbilden är väldigt mättad och rätt grötig och låter dessutom aningen sönderkomprimerad/limiterad, tamburinen är aningen vass, rhodes'et är för stor ( tar för mycket utrymme ) om det är ett stereoljud prova att lägga den i mono istället + en liten rumsklang där du panorerar svansen aningen åt sidan

...allt är troligtvis beroende på flera faktorer men jag tror att EQ i det här läget + att du först och främst backar lite på alla reglage, kan göra en svängig och bra grund ordentligt mycket bättre.

samt bara använda smash-kompressor på dom ljud som behöver det :rolleyes:

Du säger att du inte får till det där feta pumpet som DD får till...spontan fråga: Hur ser din lyssning ut? vanliga HiFi-högtalare genom vanlig förstärkare eller monitorer väl avstämda och korrekt placerade ihop med riktigt slutsteg?

Det du är ute efter verkar du inte ha så långt till att få fram, men med fel lyssning missar man lätt den där sista lilla tweaken...

Link to comment
Dela på andra sajter

dubsmith (oregistrerad)

mmm

det där med lyssning igen! jag har spelat sönder mina tasnoy monitors och kör nu på vanliga "hifi" högtalare. men efter ett tag vet man hur musik skall höras på ens egna speakers!

'

okl helt perfekt kritik dudes!!! som sagt jag är slarvig! mitt nästa steg är att lära mig mastert eq ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...