Jump to content
Annons

Kan man nita specifikationer av problem?


Egghuvud

Recommended Posts

Jag tycker fortfarande att det är lite trevligt med newbiefrågor, äen om jag kan ondgöra mig över det ibland. Men ofta går det åt tre fyra varv innan man över huvud taget vet vilket problemet är. Och sedan går det i repris. Fånigt kanske, men ibland tänker jag att det skulle finnas en egen kollumn för nybörjarfrågor, alternativt att det fanns en nitad rekomendation omkring vilka basfakta som man behöver för att kunna hjälpa till, som man kan hänvisa till, lite som typ Nitad i demopostningarna. Tala om vilket system, vilket ljudkort, vilken plugin os v .

T e x

Fråga varför hör jag ingenting i midi?

svar vad använder du för system

Svar cubase

fråga vilket cubase, vilket OS vilket ljudkort osv osv i all oändlighet.

Egghuvudet kanske bara är gnälligt? 😕

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ehum..Kung Olsberg har ställt en sådan request i en tidigare tråd om det fanns folk här som ville hjälpa till med en sammanställning..( tror jag han menade )...

PM:a o kolla... du får jobbet direkt.. 😕

Njaeee jag vill inte ha jobbet, men jag kan vara med och brainstorma.

Vid Newbiefrågor bör du ange följande:

Operativsystem

Ljudkort

Sequencer

ev övrig mjukvara som är inblandad i problemet

Försök att beskriva problemet i steg. D v s jag har gjort...men det fungerade inte.

Fler förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid Newbiefrågor bör du ange följande:

Operativsystem

Ljudkort

Sequencer

ev övrig mjukvara som är inblandad i problemet

Försök att beskriva problemet i steg. D v s jag har gjort...men det fungerade inte.

Fler förslag?

Hörrnu grabbarna boys jag var lite allvarlig. Skoja inte till min tråd för mycket. Kom med lite förslag istället. 😆

Ev annan hårdvara som är inblandad i problemet.

Datorspecifikation? Kanske inte hela viachipsetsnacket, men hd, processor och minne?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore väl rätt schysst att kunna speca upp FAQ'en i grova drag såsom en Gallup...

som

typ: Handlar dina frågor om:

1: Ljudkort

2: Mjukvara

3. MIDI-relaterat

4. Inspelning

sen ha mer eller mindre detaljerade undergrupper...

men det kanske är omöjligt eller krångligt att göra en gallupp i en gallupp i en gallup 😆

Edit: borttagen bokstav

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det kan bli komplicerat med galluppar och rätt krångligt. Bättre att man ställer frågan där den ska ställas (om den ska ställas) på rätt ställe och i en vettig formulering. Jag tycker Egget har vettiga åsikter, ska vi ta och spika detta med adminsarna?

Gör en liten skiss med hjälp av det som redan listats:

Regler för frågor.

För att vi här på forumet skall kunna ge dig den hjälp du behöver så enkelt och snabbt som möjligt så önskar vi att du tar dig tid att fylla i dessa nedanstående specifikationer. Detta för att undvika missförstånd och så vi snabbt kan ge dig ett bra svar på ditt problem.

1: Dator (Processor, Minne, ev HD)

2: Operativsystem

3: Ljudkort

4: Sequencer / inspelningsprogram

5: Mjukvara som är inblandad i problemet

6: Hårdvara som är inblandad i problemet

Tala sedan om hur problemet yttrar sig så sakligt det går att beskriva. Uttalanden som: " Hej, mitt Cubase hittar inte Battery" kunde vara mycket mer detaljerat. Beskriv gärna vad du har testat och gärna din vana med programmet i fråga, så kommer svaren bli både begripligare och mer hjälpsamma.

Tack på förhand.

Comments? Bra eller keff?

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

det hade dessutom varit jäkligt smidigt om man hade ett speciellt frågeformulär där man fick upp alla andra frågor som gällde ungefär samma utrustning man själv har. Då skulle nog många newbies hitta rätt. Många är ju för korkade för att söka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Regler för frågor.

För att vi här på forumet skall kunna ge dig den hjälp du behöver så enkelt och snabbt som möjligt så önskar vi att du tar dig tid att fylla i dessa nedanstående specifikationer. Detta för att undvika missförstånd och så vi snabbt kan ge dig ett bra svar på ditt problem.

1: Dator (Processor, Minne, ev HD)

2: Operativsystem

3: Ljudkort

4: Sequencer / inspelningsprogram

5: Mjukvara som är inblandad i problemet

6: Hårdvara som är inblandad i problemet

Tala sedan om hur problemet yttrar sig så sakligt det går att beskriva. Uttalanden som: " Hej, mitt Cubase hittar inte Battery" kunde vara mycket mer detaljerat. Beskriv gärna vad du har testat och gärna din vana med programmet i fråga, så kommer svaren bli både begripligare och mer hjälpsamma.

Tack på förhand.

Nu börjar vi snacka allvar neko 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

I enlighet med forumets trevlighetsstandard förslår jag ändrad rubrik:

"Tips vid frågor"

Konstruktivt 😠

Bra drag!

Angående allvar, så tycker jag att vi definitivt ska göra vad som kan göras för att alla ska trivas här så bra som möjligt. Och detta är ett rätt så enkelt och smidigt sätt. Undrar om admin kommer låta användare vara moderatorer här? Just för att kunna vara snabba med att låsa trådar som spårar ur (Det var bra länge sen nu 😳), klistra ihop trådar, och dela dem när det blir lite väl OT. Var väl tal om det för ett tag sedan, men det verkar ha kommit av sig. Vi får väl helt enkelt vänta och se 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
För att vi här på forumet skall kunna ge dig den hjälp du behöver så enkelt och snabbt som möjligt så önskar vi att du tar dig tid att fylla i dessa nedanstående specifikationer. Detta för att undvika missförstånd och så vi snabbt kan ge dig ett bra svar på ditt problem.

1: Dator (Processor, Minne, ev HD)

2: Operativsystem

3: Ljudkort

4: Sequencer / inspelningsprogram

5: Mjukvara som är inblandad i problemet

6: Hårdvara som är inblandad i problemet

Tala sedan om hur problemet yttrar sig så sakligt det går att beskriva. Uttalanden som: " Hej, mitt Cubase hittar inte Battery" kunde vara mycket mer detaljerat. Beskriv gärna vad du har testat och gärna din vana med programmet i fråga, så kommer svaren bli både begripligare och mer hjälpsamma.

Tack på förhand.

Tips för frågor

Ytterligare tillägg:

Innan du postar en fråga som handlar om allmäna problem knutna till ditt musikskapande rekomenderar vi dig att använda forumets sökfunktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med FAQ och frågeformulär är ju sånt som är basic för en supportfunktion. Bra och basic. Sen kommer man in på dispatch, eskalering, subject matter experts och allt det där... så fortsätter vi på det här viset kanske vi kan förvandla oss själva till en enda stor supportorganisation... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...