Jump to content
Annons

Intel VS AMD

Recommended Posts

Fourplay (oregistrerad)
Postat

Har suttit och lÀst hÀr pÄ forumet dÄ jag börjar vara i behov av att köpa mig en ny dator och mÀrkt att det i överlag rekomenderas att anvÀnda sig av Intelprocessorer istÀllet för AMD. Jag har blivit lite nyfiken och undrar dÀrför hur pass stor skillnaden Àr mellan dessa om man ska ha en dator som i stort sett endast anvÀnds för att syssla med musik. DÄjag Àr prismedveten kÀnns det som att man pÄ pappret fÄr mer för pengarna om man köper AMD men sÄ kanske inte Àr fallet.

Eftersom jag kÀnner mig vÀldigt okunnig kÀnns det minst sagt som en djungel med att kolla pÄ komponenter till en dator. Hur vet man vad som lÀmpar sig, exempelvis finns det moderkort som Àr mer eller mindre lÀmpade för att anvÀnda till en dator om man ska spela in musik?

Hoppas att ni kan ge mig nÄgra svar sÄ att jag om möjligt kan fÄ en liten klarare uppfattning om vad som gÀller.

Annons
Mollin (oregistrerad)
Postat (redigerat)

SÄvitt jag vet det sÄ Àr en AMD processor mer spelbaserat! Jag har en Intel Core 2 Duo 2.4 Ghz processor i min nya dator, och jag Àr supernöjd! Sk*t stark processor!

SĂ„ jag kan rekommendera dig en Intel Core processor!

Redigerat av Mollin
Postat (redigerat)

För ett tag sen skulle det vara en ganska klurig frĂ„ga. Men nu finns Intel Core 2 Duo. SĂ„ nu Ă€r det inte sĂ„ svĂ„rt att vĂ€lja lĂ€ngre 🙁 Intel alltsĂ„ 😆

Redigerat av berra_-
Postat

Jag kör AMD Athlon 64 X2 4200+.

Funkar bra till min musik i alla fall. Men jag kör mest samplingar och inte sÄ mycket effekter. SÄ det Àr minnet som alltid Àr för litet (4GB).

Ofta hör man att Intels nya Àr bÀttre till musik. Det kan sÀkert stÀmma.

Postat

Jag sitter fortfarande kvar pÄ en AMD XP 3000 med 1 Gb ram ihop med Cubase 4.. det funkar vÀldigt bra om man inte lallar pÄ med för mÄnga processorkraftiga VSTi's samtidigt.

Men nÀsta dator blir garanterat en Intel Core2Duo, vilket mÄnga tester visar ger mest smÀll för pengarna i DAW-sammanhang.. eller en Quad om den gÄtt ner i pris nÀr man vÀl bestÀmt sig

det hĂ€nger lite pĂ„ om man samtidigt har rĂ„d att byta ljudkort till nya standarden.. rĂ„kar sitta med 16 kanaler in och ut vilket gör det hela lite mer kostsamt 😆

Postat

Kan sĂ€ga att Core 2 Duo krossar AMD processorerna rĂ€tt lĂ€tt. Finns en orsak till att alla AMD's processorer monstersĂ€nkte sina priser, dĂ„ en av de billigaste C2D va bĂ€ttre Ă€n AMD's vĂ€rstingar 😛 skiljde mĂ„nga tusen i pris. Finns ingen idĂ© att tveka mellan dom 2 idag.

Fourplay (oregistrerad)
Postat
Kan sĂ€ga att Core 2 Duo krossar AMD processorerna rĂ€tt lĂ€tt. Finns en orsak till att alla AMD's processorer monstersĂ€nkte sina priser, dĂ„ en av de billigaste C2D va bĂ€ttre Ă€n AMD's vĂ€rstingar 😛 skiljde mĂ„nga tusen i pris. Finns ingen idĂ© att tveka mellan dom 2 idag.

Vad jag förstÄtt om jag nu har lyckats förstÄ det rÀtt har AMD Àven de 2 kÀrnor men trots detta Àr det alltsÄ Intel Core 2 Duo som gÀller och det Àr alltsÄ inget att tveka om?

Postat
Kan sĂ€ga att Core 2 Duo krossar AMD processorerna rĂ€tt lĂ€tt. Finns en orsak till att alla AMD's processorer monstersĂ€nkte sina priser, dĂ„ en av de billigaste C2D va bĂ€ttre Ă€n AMD's vĂ€rstingar 😏 skiljde mĂ„nga tusen i pris. Finns ingen idĂ© att tveka mellan dom 2 idag.

Vad jag förstÄtt om jag nu har lyckats förstÄ det rÀtt har AMD Àven de 2 kÀrnor men trots detta Àr det alltsÄ Intel Core 2 Duo som gÀller och det Àr alltsÄ inget att tveka om?

Precis AMD 64 X2 har tvÄ kÀrnor men Intel Àr idag ÀndÄ det bÀttre valet.

Postat

AMD och Intel har under flera Är gÄtt om varandra i hastighetstoppen - men nu har Intel definitivt legat etta vÀldigt lÀnge och AMD verkar ha tappat fart helt i jÀmförelsen... Intel har dessutom slÀppt Core2 Quad-processorer (alltsÄ med 4 kÀrnor) - och dÀr har AMD ingenting alls att sÀtta emot.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Beroende pÄ applikation Àr Intel eller AMD snabbast.

Bra svar va?

Det Àr jÀttesvÄrt för oss lekmÀn att uttala oss om huruvida en processor Àr snabbare eller lÄngsammare.

Det Àr helt enkelt sÄ att det varierar beroende pÄ dagsform.

Om man tittar pÄ "bang for the bucks" sÄ blir det tajt som fan mellan Intel och AMD.

Har man dÀremot oförskÀmt mycket stÄlar Àr Intel snabbast.

Redigerat av drloop
Postat

Bra svar va?

Det Àr jÀttesvÄrt för oss lekmÀn att uttala oss om huruvida en processor Àr snabbare eller lÄngsammare.

Det Àr helt enkelt sÄ att det varierar beroende pÄ dagsform.

Om man tittar pÄ "bang for the bucks" sÄ blir det tajt som fan mellan Intel och AMD.

Har man dÀremot oförskÀmt mycket stÄlar Àr Intel snabbast.

Jag kör en bÀrbar hp med 1.5 gig minne och Centrino Dual Core 1.6 GHz. Jag har aldrig slagit i processortaket, och jag har typ 10 effekter pÄ varenda litet pluttljud som nÄgonsin bloopar ur mina högtalare.

Processorerna börjar vÀl bli sÄ feta att man verkligen kan köra allt man vill nu för tiden, sÄ jag gÄr pÄ linjen att valet av fabrikör pÄ procesorn Àr av sÄ kallat akademiskt intresse.

madscientist (oregistrerad)
Postat

Bra svar va?

Om du ska köra Pro tools ska du absolut inte ha AMD X64... har det pÄ skolans datorer och pt har en tendens till att titt som tÀtt stÀnga av sig totalt vilket i lÀngden Àr ganska segt.

SjÀlv kör jag Intel Pentium 4 och 2 gig ram, har toppat en gÄng dÄ jag körde tre olika guitarrigs, ett fullt laddat BFD kit och ett gÀng eqŽs och diverse dynamikpluggar.

Postat

Har sjÀlv Intel bÄde pÄ jobbet och hemma. Detta brukar gÄ i vÄgor ibland har AMD varit mycket bÀttre men tyvÀrr har amd tacklat av pÄ senare Är.

För 5 till 10 Är sedan skulle jag gÀrna rekomendera en AMD. Nu Àr jag inte sÄ sÀker lÀngre.

Kanske gör dom bra grejer fortfarande och kanske Àr dom pÄ vÀg med nya bra saker. I nulÀget skullle jag dock inte rekommendera AMD.

Fourplay (oregistrerad)
Postat
AMD och Intel har under flera Är gÄtt om varandra i hastighetstoppen - men nu har Intel definitivt legat etta vÀldigt lÀnge och AMD verkar ha tappat fart helt i jÀmförelsen... Intel har dessutom slÀppt Core2 Quad-processorer (alltsÄ med 4 kÀrnor) - och dÀr har AMD ingenting alls att sÀtta emot.

Jag fÄr tacka sÄ mycket för svaren som jag fÄtt för jag tror det har gjort mig en aning mer sÀkrare pÄ vad jag ska vÀlja för typ av processor. Om man kollar efter moderkort finns det nÄgot man bör prioritera dÄ? TÀnkte vissa moderkort verkar ha inbyggt grafikkort och eftersom att jag i varje fall inte spelar spel eller liknande kÀnns det ju inte direkt som det Àr nÄgot att prioritera sÄ högt. Funkar det dÄ bra att anvÀnda sig av ett grafikkort som inbyggda grafikkort eller ska man trots allt kolla pÄ att köpa till ett?

Postat

Grafikkort har en tendens att lÄta vÀldigt mkt, speciellt "spelgrafikkort". Men intergrerad grafik kan nog vara bra, men tÀnk pÄ att det kan vara kul att ha 2 skÀrmar. Och att datorn Àr tyst

Postat

Har en AMD 64 och har aldrig haft nÄgra problem, skall vÀl tillÀggas att jag anvÀnder den endast till musik!

Postat
Har en AMD 64 och har aldrig haft nÄgra problem, skall vÀl tillÀggas att jag anvÀnder den endast till musik!

HĂ„ller med, jag har en AMD64 3000+. Jag har inga större problem med den. Den hĂ€nger med det jag utsĂ€tter den för. Men jag skulle allt hellre ha en Intel 😕

Postat

Jag fÄr tacka sÄ mycket för svaren som jag fÄtt för jag tror det har gjort mig en aning mer sÀkrare pÄ vad jag ska vÀlja för typ av processor. Om man kollar efter moderkort finns det nÄgot man bör prioritera dÄ? TÀnkte vissa moderkort verkar ha inbyggt grafikkort och eftersom att jag i varje fall inte spelar spel eller liknande kÀnns det ju inte direkt som det Àr nÄgot att prioritera sÄ högt. Funkar det dÄ bra att anvÀnda sig av ett grafikkort som inbyggda grafikkort eller ska man trots allt kolla pÄ att köpa till ett?

Aldrig integrerat grafikkort! SÄdana brukar alltid anvÀnda vanligt RAM helt eller delvis som grafikminne - och det belastar bussen mer. Skippa ocksÄ grafikkort med Turbocache (har jag för mig att det brukar heta...), som utnyttjar datorns RAM för cachelagring av grafik. Som Berra sade, sÄ ska du ocksÄ undvika grafikkort med kylflÀkt. Det finns grafikkort som kyls enbart av en stor kylflÀns eller av kylflÀns och heatpipes - och det Àr nÄgot sÄdant du bör vÀlja. De smÄ kylflÀktarna pÄ grafikkort brukar lÄta som en geting ungefÀr - och det Àr inte det minsta kul...

Om det Àr nForce4-chipset pÄ moderkortet, sÄ Àr det ocksÄ ett stort NEJ för musikburkar, men övriga aktuella chipset ska fungera utmÀrkt.

Postat

Ett tips Àr att lÀsa pÄ de offciella forumen för Sonar, Pro Tools samt Cubase/Nuendo. DÀr finns Ätskillga tips pÄ datorkonfigurationer. Ofta med fÀrdiga prislistor, prestandatester och rapporter pÄ eventuella problem.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.