Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Nu e det sÄ hÀr att jag hade tÀnkt att sÀlja mina gamla monitoer (Behringer Truth B2031) och ska handla ett par nya runt 5000:- non som har ett tips pÄ ett par som e bra för dance musik huvudsakligen .. och likande... ett par som e bra helt enkelt o ger bra ljud till dom flesta genrearna, men dÄ frÀmst dance... :rolleyes:

đŸ˜±đŸ˜†đŸ™‚đŸ™‚

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Köp ett par Genelec 8030 som mixmonitorer & behÄll behringerparet till lyssning.

Postat (redigerat)

Är dessvĂ€rre tvungen att sĂ€lja dom för att ha rĂ„d med ett par nya...

Kan helt enkelt Ă€ndra frĂ„gan.... Villka monitorer skulle ni rekomendera för just den pris klassen runt 5-6k som ger ett "riktigt" ljud för mixining o lyssning... dĂ„ just för dance... och Ă€ven annan musik ... :rolleyes:đŸ˜±đŸ˜†đŸ™‚

Redigerat av Toon
Postat

Jag Àr inte kunnig i genren, men kan tÀnka mig att du behöver en del basresurser. Du kanske ska övervÀga ett paket med en sub?

Postat

Om du kan strÀcka dig upp till 7000:- (eller vÄgar bestÀlla frÄn USA=billigare) sÄ kan jag rekommendera Yorkville YSM1p.

I mina öron mycket bÀttre Àn Truth'sen... UngefÀr lika mycket basÄtergivningsförmÄga, men mycket klarare och tydligare ljud.

Behöver du mer bas Ă€n det sĂ„ mĂ„ste du nog ha en sub, eller minst 10,000:- till... 😛

Postat

Jag hade kört pÄ Tannoy Reveal Active. Har ett par som jag har haft i 3 Är nu...kan sÀga att det Àr ett av mina bÀsta köp jag nÄgonsin har gjort.

Postat

Hörde pÄ Tannoy'sen ocksÄ nÀr jag var ute och shoppade, och de lÀt ocksÄ riktigt bra. Men det fanns mer botten i York'arna och jag gillade ljudet i dem Ànnu bÀttre.

Ett annat alternativ (som jag tyckte var ganska jÀmförbara med Tannoy) Àr M-audio BX8.

Postat

Jag tycker inte du ska köpa Tannoy Reveal Active om du hÄller pÄ med "dance". De Àr bra till pop och rock, men de saknar botten, och sedan har de det dÀr speciella tannoy-soundet som jag inte alls tycker Àr skönt att lyssna pÄ nÀr man gör klubbmusik.

NÄgra som dÀremot har skön botten och klart och hÀrligt ljud Àr Event 20/20 Bas. De kostar sisÄdÀr 10 papp, men det Àr ju fortfarande inte Genelec-priser. Jag hade faktiskt hellre köpt dem Àn ett par Genelecs till klubbmusik, du fÄr mer för pengarna.

Se bara till att du lyssnar pĂ„ dem innan du bestĂ€mmer dig, dock tror jag faktiskt Event 20/20-ljudet passar alla som sysslar med klubbmusik 😛

Postat

Bara för att tillÀgga : Hoppas att du har ett par andra goda stereohögtalare (typ, din hemmastereo - som du förhoppningsvis haft i ett stort antal Är och lyssnat in dig ordentlig i )

HÄll ett öga pÄ dina basnivÄer i dina fÀrdiga mixar men krama pÄ med sÄ mycket bas du tycker att du behöver ur dina monitorer, bry dig inte om ifall dina monitorlÄdor pumpar luft hejvilt eller t.o.m. börjar rassla i lÄdorna.

brÀnn mixen och kör den i din hemmastereo, om det rasslar dÀr med basen i neutrallÀge sÄ Àr din bas för högt mixat, tillbaka och justera. RÀtt mÀngd bas fÄr du om du kan svepa din baseq pÄ din hemmastereo till max utan att dina lÄdor börjar rassla och dunka med baskaggen med baseq pÄ högsta nivÄ. Naturligtvis sÄ lyssnar du pÄ en volym som man brukar ha hemmavid (AlltsÄ inte pÄ diskoteksvolym)

Om du vill ha monitorer som Äterger basfrekvenser mer obesvÀrad bör man köpa monitorer med ett baselement pÄ Ätminstone 8 tum. Att flytta luft Àr allt som behövs för att höra stark bas, men dÄ Àr man inne i andra problemomrÄden t.ex. att ditt lyssningsavstÄnd mÄste öka om du vill höra en korrekt stereobild.

Postat

Event 20/20 kan man hitta mycket billigare Àn 10k.. sÄ köp inga för den summan.

Om du bara ska lÀgga 5k pÄ monitorer kan du lika bra spara Behringerna. FÄr inte mycket bÀttre skulle jag tro. Skillnaden Àr nog marginell isf.

Postat
Event 20/20 kan man hitta mycket billigare Àn 10k.. sÄ köp inga för den summan.

Om du bara ska lÀgga 5k pÄ monitorer kan du lika bra spara Behringerna. FÄr inte mycket bÀttre skulle jag tro. Skillnaden Àr nog marginell isf.

De aktiva (20/20 Bas)? I sÄdant fall var?

Postat

Tyckte iofs att det var en ganska sÄ markant skillnad mellan Behringrarna och Tannoy Reveal/M-audio BX8.

Ingen megalomatisk skillnad kanske, men jag upplevde ett tydligare och mer detaljerat ljud i dem jÀmfört med i Truth'sen.

Om skillnaden sedan Àr vÀrd pengarna, och tiden det kommer att ta för att "stÀlla om" öronen Àr en annan frÄga. :rolleyes:

Postat

Nya kasnke de kostar 10k.. vet ej.. men jag har sett mÄnga annonser pÄ begagnade.. kÀnner en som fick ett par för 7000...

Jo, det Àr klart att dÀr e skillnad pÄ monitorerna. Jag sitter sjÀlv med tannoy reveal active och skulle aldrig byta dom mot behringers. Men det jag menar Àr att jag tycker att lÀgga bara nÄgra fÄ tusen mer pÄ ett par andra inte Àr nÄgon större poÀng. Precis som du sa fÄr man lÀra sig ett par nya högtalare.

Detta Àr alltsÄ bara min synpunkter vilket andra fÄr göra sina egna beslut utifrÄn. Jag hade sparat pÄ mig mer pengar och köpt nÄgot ordentligt istÀllet.

Postat
Nya kasnke de kostar 10k.. vet ej.. men jag har sett mÄnga annonser pÄ begagnade.. kÀnner en som fick ett par för 7000...

Haha ja men konstigt dĂ„ 😏

Postat

Har ett par Phonic PA8. Är jĂ€ttenöjd med dem... Bra tryck... tydlig diskant.

Gav 4000 för mitt par

Postat

dina öron/hörsel avgör, lyssna och bedöm, ta med referens material nÀr du ska prova.

Om inte annat be att fÄ lÄna/hyra dem och bedöm hemma/studion hur de lÄter och bestÀm dig dÀrefter.

kryotank (oregistrerad)
Postat

FörstÀrkardoktorn har utförsÀljning pÄ tannoy reveal active..

Prisuppgiften pÄ deras hemsida Àr lite luddig men under 5000:- verkar det vara..

ev. 3.995:-...

Postat

Jag kan rekommendera Phonic P5A.

Kör med dem och kan sÀga att de Àr helt okej. De fÀrgar inte ljudet sÄ det stör. Kostar runt 3k5:-. Om du vill skapa dansmusik sÄ Àr en sub ocksÄ att rekommendera.

Postat

fick precis hem ett par p8a monitorer (38kg) och de Ă€r grymt bra...nĂ€stan nĂ€stan i klass med genelec:erna......fast de Ă€r sÄÄÄÄÄ stora 😆

Postat (redigerat)

Howdie!

Köpte mig ett par Tapco S·5 för 3.500kr och Àr mycket nöjd med dem hittills.

har haft dem i ca 1-2 mÄnader.

Var lite inne pÄ att köpa P8A:erna men mitt slutgiltiga val hamnade pÄ S·5:orna.

Tyckte att P8A var lite vÀl stora för min hemma-studio.

[edit]

(fĂ„r vĂ€ll uppgradera nĂ€r man flyttar till större studio) 😆

-smaken Àr som basen, diskant!

hoho

Redigerat av sounden
Postat

Enligt en recension i MM (oj, fĂ„r man nĂ€mna den "andra tidningen" hĂ€r?? 😆 ) sĂ„ verkar Alexfree inte vara ensam om att tycka om Phonic'sarna...

Postat
Enligt en recension i MM (oj, fĂ„r man nĂ€mna den "andra tidningen" hĂ€r?? 😆 ) sĂ„ verkar Alexfree inte vara ensam om att tycka om Phonic'sarna...

vad stÄr det i den dÄ?

Postat

HÄller sjÀlv pÄ att jaga monitorer, men hade tÀnkt lÀgga mig under 4000:-

Har lÄnat hem ett par Studiophile BX5, har haft ett par Phonic P5a hemma en helg, och har nu KRK ROKit5 pÄ lÄn.

* Phonic 5:orna har bÀttre tryck i basen Àn BX5, men jag saknar lite i övre registren - det lÄter lite "instÀngt". Stereobilden kÀndes inte heller lika bra som med andra jag provat.

* BX5 Àr lite vÀl vassa i diskanten och saknar tryck i basen.

* KRK har lite samma karaktÀr som Phonic, men kÀnns "luftigare" - mer öppna i diskanten. Men sedan byter jag till lÀttare körmusik bara för att, och dÄ kÀnns plötsligt BX5orna bÀttre Àn tidigare (ljusa partier kommer fram bÀttre).

Lyssnade pĂ„ ett par nEar05 igĂ„r, och det lĂ€t sjutusan sĂ„ bra i butik, men jag har ju ingen aning om hur deras mixer var stĂ€lld och akustiken skiljer sig förmodligen markant frĂ„n min hemma. Upplevde Ă€ven dessa som lite "vassa", och man kan nog bli trött av att lyssna pĂ„ dessa för lĂ€nge (och lĂ€nge blir det vĂ€l tal om 🙂 ) JĂ€mförde f.ö. dessa med Tannoy Reveal (dĂ„ det var de nĂ€rmast dyrare de hade i butiken), och dĂ„ hade jag nog valt nEar05 utifrĂ„n detta - Tannoy lĂ€t lite tillknĂ€ppt i toppen??? :/

Nu gör jag inte sÄ mycket dance, men en del Ät det hÄllet (och lyssnar pÄ en hel del trance/club och liknande), annars blir det mest filmmusik och mer orkestral musik sÄ det kanske skiljer sig mot vad Du behöver.

Vad som Àr "bra" Àr subjektivt, och hur man Àn vrider och vÀnder pÄ det sÄ fÄr man inga 100% Àrliga högtalare, sÄ oavsett mÄste man lÀra sig kompensera för den fÀrgning ens monitorer ÀndÄ ger...

SlutrÄdet kan bara bli ett (och som redan nÀmnts) - prova att lyssna, allraminst i butik men helst hemma, pÄ sÄ mÄnga som möjligt. Det gör en jÀkla skillnad at fÄ "ratta" sin egen musik med högtalarna och inte bara lyssna pÄ egen/andras musik i butik.

SĂ„dĂ€rja - nu har jag fĂ„tt dela med mig av mina vĂ„ndor och förhoppningsvis förvirrat folk Ă€nnu mer! 😉

Lycka till, och meddela gĂ€rna vad det blir i slutĂ€nden! 🙂

/Rico

Postat

Jag högg ett par Phonic P8A för en vecka sedan. Jag bor trÄngt och de kÀnns lite stora, bÄde till volym och effekt. De lÄter dock kanon tycker jag (har inte gjort nÄgon direkt jÀmförelse med andra monitorer, bara med mina datorhögtalare *host*).

Mitt största problem just nu Àr att jag stör mig pÄ mp3or som Àr kodade i lÄg bitrate, det hörs mycket tydligare nu :/.

VÀrt att notera Àr att de saknar volymkontroll. PÄ baksidan finns ett reglage för -6 till +6 dB.

FjÀska lite med din musikbutik sÄ kör de hem dem Ät dig, tuntunga.

Postat

ja... tunga... men grymmt bra! :-)

Postat

Det finns ett litet svenskt företag som gör helt fantastiska högtalare, Ino Audio heter det. De har en liten monitor som heter pr10. Man fattar det inte nÀr man tittar pÄ den, men den spelar linjÀrt ned till 35 Hz +/- 2,5 dB (jÀmför gÀrna med toppmodeller frÄn Genelec, Dynaudio, Adam etc). Jag kan titta vem som helst i ögonen och sÀga att det Àr den bÀsta högtalare jag hört under 25.000 kr/par - förutom storebrorsan pr24 frÄn samma företag. (Den har Ànnu lite vidare och rakare frekvensomfÄng, och kan spela Ànnu mer volymstarkt).

Studiosolutions sÀljer dem för 6800 kr/par, och om du kan löda kan du köpa en byggsats för nÄgon tusenlapp billigare (man fÄr med en utförlig ritning). Det Àr dock en passiv monitor, sÄ du behöver en förstÀrkare till den. Jag har talat med konstruktören sjÀlv, och han tyckte att sÄ lÀnge man inte kör med nÄgot som Àr kraftigt fÀrgat sÄ lÄter de flesta vanliga stereoförstÀrkare OK.

Jag Àr kompis med Erik som har Studiosolutions, men förutom det har jag inget att tjÀna pÄ att rekommendera de hÀr högtalarna. (Erik tjÀnar förresten nÀstan ingenting pÄ dem heller).

HĂ€lsningar

/Henrik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.