Jump to content
Annons

Rico

Medlem
  • Antal inlägg

    6
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Rico

    Byta tempo?

    Du skapar "Automation" för tempo genom att högerklicka på tempo-displayen och välja något av alternativen "Edit events", "Edit events in piano roll" eller "Create automation clip". Vilket som funkar bäst beror lite på hur du har lagt upp din låt. Jag brukar i princip alltid välja "Edit events in piano roll" för ett pattern som används där tempot ska ändras, justera tempo där tempoändringen ska göras (Ctrl+I för att lägga in nuvarande värde). Smart kan också vara att sätta start-tempo och sedan högerklicka på tempo-displayen och välja "Init song with this position", så är man säker på att låten startar i rätt tempo. Dock ska man vara medveten om att FL är ganska kasst på att hantera tempo-växlingar när det gäller t.ex. recording eller att synka mot video-klipp (och tydligen också audio-clip vilket jag i princip aldrig använder) när man förflyttar sig till olika ställen i låten... /Rico
  2. Håller med om att piano-rullen är den mest lättarbetade som finns, men jag saknar möjligheten att "rita" automation för alla möjliga parametrar direkt i pianorullens event-fönster. Vill man automatisera t.ex. expression för hand (som en midi-parameter) så måste man göra det i et separat fönster och det är ju inte det lättaste att få det not-exakt. Någon som har några tips? Hade hoppats att 5:an skulle innehålla något sådant, men inte då (hoppas att jag blir upplyst om att jag missat något 😄 ) Och sedan blir jag lite less på att de trumpetar ut Video-playern som en FL5 feature - dels funkar den i 4an eftersom det är en FLStudio plug-in som andra (alltså inget specifikt för 5an), och dels så är det bara (som med flera generatorer) en demo... Och inte funkar den korrekt om man automatiserar tempo heller... *suck* 😲 Men egentligen är jag glad 😄 /Rico
  3. Vad jag fattar så har du ungefär samma funktionalitet i EWQLSO Silver som i GPO, d.v.s. du kan assigna t.ex. mod-hjulet eller andra reglar/kontroller på ett keyboard för att påverka ljudet dynamiskt (expression, crescendo, vad det nu kallas). Jag vet dock inte hur det funkar i EWQLSO. Även HALion String Ed. funkar på samma sätt med sin "Crescendo" kontroll. Själv är jag alldeles för kass på att spela för att kunna hantera mod-hjulet samtidigt, men läser man lite på GPO forumet så verkar det som om de flesta, precis som jag, fixar till såna saker i efterhand, speciellt om du använder ett notationsprogram... Den nya uppdateringen till GPO innehåller väldigt mycket nytt - massor med fler realtidsparametrar, lite nya program (inga nya samplingar, men man har gjort nya program med de existerande samplingarna), förbättrad keyswitch och man utnyttjar note-off för percussion och trills (d.v.s note-on triggar grundljudet och note-off triggar nästa ljud paret - detta gör att man kan styra hastigheten väldigt fritt istället för att vara hänvisad till en samplings hastighet). Ett annat bibliotek som kan vara av intresse är ju Sonic Implants Symphonic Strings och Symphonic Brass ($995 styck). Brukar räknas upp tillsammans med de andra stora. Finns till Giga, Kontakt och HALion. Det finns också Soundfonts från Sonic Implants som innehåller bantade versioner av deras stora bibliotek. CMs stråkar, är de dom som kom med årets Novembernummer? I så fall är det Garritan (GPO)-samplingar. Användningsområdet dikterar mycket vilket bibliotek man väljer. /Rico
  4. Det beror på vad du vill ha stråkarna till - ska de vara som bakgrundspads, eller ska det vara för klassik/symfonisk/orkestral musik? Skillnaden ligger i om du t.ex. vill kunna variera ljudet medans det spelas med expression (crescendo, dynamic velocity, eller allt vad det kallas), och om du vill kunna variera om det är stråke upp/ner (bra vid snabba passager för att slippa "k-pist effekt), o.s.v. Ska det vara hela orkestrar eller uppdelat på de olika stråkinstrumenten? Här är de jag har eller har någon uppfattning om... Symphonic Strings för SampleTank: använde jag för stråk-arr innan jag köpte annat - vissa stråkljud använder jag fortfarande ibland, men inte så ofta. Nackdelen med dessa är att de är väldigt "statiska", de kan inte variera över tiden med någon form av expression eller liknande. HALion String Ed.: Har helt underbara stråkljud, men för mig (och andra) fungerar inte spelaren - efter några minuters användande så tappar den ljud, hackar och har sig, och den går inte att "bouncea" utan vill man mixa ner stråkarna så får man köra hela klabbet "live". Jättesynd för ljuden är bra, och kontrollmöjligheterna är riktigt bra (crescendokontroll, keyswitch för stråke upp/ner o.s.v.). SampleTank 2 (XL): Har en hel uppsjö av stråkar och orkesterljud. En del är riktigt bra, andra lite märkliga. Fortfarande kanske inte den kontroll man vill ha för att göra symfonisk musik, men som fylliga "pads"-liknande ljud är de bra, och de har i vissa fall också expression-kontroller... Garritan Personal Orchestra (GPO): Är den jag kör mest. Stråkljuden är inte lika bra som HALion, och hela biblioteket (med percussion och blås) är inte helt lättarbetat. Det är gjort för de som komponerar och arrangerar mer klassisk musik - man kan bygga upp sina egna sektioner utifrån solo-instrument t.ex. Det finns även färdiga stråksektioner som funkar jättebra. Har kontroller för expression, kan hantera stråke upp/ner för korta stråkljud, o.s.v. Ljuden är dock inte lika bra som HALion (i mina öron), men i gengäld så får man hela orkestern på köpet. EWQLSO (Silver Ed.): Har jag bara lyssnat som hastigast på, men enligt diskussioner på forum (t.ex. Northern Sound som är "hemmaforum" för både denna och GPO), så verkar den vara mer "bombastisk" och mer inriktad på sektioner än GPO, men är i övrigt ganska lik denna. Många verkar tycka att de EWQLSO och GPO kompletterar varandra väldigt bra för att få en komplett budget-orkester... Samtliga dessa ligger i en rimlig prisklass, runt 3-4000 (Symphonic Strings är billigare, runt 1000-lappen tror jag). EWQLSO Silver kan uppgraderas till deras större bibliotek och ska då fungera rakt av (d.vs. samma patchar återkommer, men med bättre samplingar, längre loopar, o.s.v., plus mer att välja på). GPO kan uppgraderas till Opus, som är budgetvarianten av Vienna Symphony Library, men funkar då inte "sömlöst" på samma sätt som EWQLSO, om jag fattat allt rätt... M.v.h. Rico
  5. Rico

    Nya Monitorer

    Håller själv på att jaga monitorer, men hade tänkt lägga mig under 4000:- Har lånat hem ett par Studiophile BX5, har haft ett par Phonic P5a hemma en helg, och har nu KRK ROKit5 på lån. * Phonic 5:orna har bättre tryck i basen än BX5, men jag saknar lite i övre registren - det låter lite "instängt". Stereobilden kändes inte heller lika bra som med andra jag provat. * BX5 är lite väl vassa i diskanten och saknar tryck i basen. * KRK har lite samma karaktär som Phonic, men känns "luftigare" - mer öppna i diskanten. Men sedan byter jag till lättare körmusik bara för att, och då känns plötsligt BX5orna bättre än tidigare (ljusa partier kommer fram bättre). Lyssnade på ett par nEar05 igår, och det lät sjutusan så bra i butik, men jag har ju ingen aning om hur deras mixer var ställd och akustiken skiljer sig förmodligen markant från min hemma. Upplevde även dessa som lite "vassa", och man kan nog bli trött av att lyssna på dessa för länge (och länge blir det väl tal om 🙂 ) Jämförde f.ö. dessa med Tannoy Reveal (då det var de närmast dyrare de hade i butiken), och då hade jag nog valt nEar05 utifrån detta - Tannoy lät lite tillknäppt i toppen??? :/ Nu gör jag inte så mycket dance, men en del åt det hållet (och lyssnar på en hel del trance/club och liknande), annars blir det mest filmmusik och mer orkestral musik så det kanske skiljer sig mot vad Du behöver. Vad som är "bra" är subjektivt, och hur man än vrider och vänder på det så får man inga 100% ärliga högtalare, så oavsett måste man lära sig kompensera för den färgning ens monitorer ändå ger... Slutrådet kan bara bli ett (och som redan nämnts) - prova att lyssna, allraminst i butik men helst hemma, på så många som möjligt. Det gör en jäkla skillnad at få "ratta" sin egen musik med högtalarna och inte bara lyssna på egen/andras musik i butik. Sådärja - nu har jag fått dela med mig av mina våndor och förhoppningsvis förvirrat folk ännu mer! 😉 Lycka till, och meddela gärna vad det blir i slutänden! 🙂 /Rico
  6. Rico

    FL Studio

    Kör också FLStudio, och har gjort det så länge jag pysslat med musik (vilket iofs inte är så länge, men i alla fall...), och säger som alla andra att det är jäkligt lättarbetat och snabbt att jobba med. Men det har vissa tillkortakommande mot t.ex. Cubase: För mig personligen är avsaknaden av video-spelare en sådan sak, även om det ska rättas till i och med version 5 (fast betan av video-pluggen är helt okay så saknas ändå en del i mina ögon). En annan sak är automatiseringen - vill man styra t.ex. midi-parametrar på not-nivå så är det lite bökigt att jobba i det separata fönster som event-editorn är, eftersom den inte är synkad mot piano-rullen. Det bästa vore om event-editorn gick att docka mot piano-rullen så att zoomning och sådan blir synkat... Något ytterligare som framförs som problem är att FLStudio inte är lika tight i MIDI-timing som andra program, något som jag inte märkt av, men något jag kan tänka mig är ett problem om man jobbar mycket med externa ljudmoduler och liknande... Man kan bara hoppas att 5:an fixar till detta och mer (bättre stöd för fler monitorer, möjlighet att flyta fönster ut från FL-desktopen, o.s.v.)... Och nu när Mike Oldfield visat sig använda FL så kanske leksaks-stämpeln bleknar lite i alla fall 😉 M.v.h. Rico
×
×
  • Skapa ny...