Jump to content
Annons

SlÀpp loss era hemlisar!


Sphinxter

Recommended Posts

Hej alla mixare 😛

Har lÀst en massa trÄdar om hur man ska mixa trummor. Problememt Àr att jag inte riktigt fÄr till det (sÄ att det kÀnns bra). AnvÀnder EZ som utgÄngspunkt.

Problemet med befintliga trÄdar (om jag nu inte har missat trÄden nÄnstans) Àr att man fÄr oftast tips om hur man mixar, men inte möjligheten att ladda ner resultet dvs hur det blev. I de fall nÀr man har fÄtt det sÄ Àr det en fÀrdigmixat lÄt. DÄ jag sjÀlv inte har ett trÀnat öra sÄ vet jag inte hur trummorna ska lÄta innan man lÀgger pÄ andra instrument.

Är det nĂ„gon som har lust att lĂ€gga upp lite mixade trummor och en grov beskriving pĂ„ eq, effekter och instĂ€llningar 😛

Om det finns en trĂ„d för detta sĂ„ Ă€r det bara att flame:a (+ en pekning Ă„t vilket hĂ„ll jag ska titta) 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Hej alla mixare 😳

Har lÀst en massa trÄdar om hur man ska mixa trummor. Problememt Àr att jag inte riktigt fÄr till det (sÄ att det kÀnns bra). AnvÀnder EZ som utgÄngspunkt.

Problemet med befintliga trÄdar (om jag nu inte har missat trÄden nÄnstans) Àr att man fÄr oftast tips om hur man mixar, men inte möjligheten att ladda ner resultet dvs hur det blev. I de fall nÀr man har fÄtt det sÄ Àr det en fÀrdigmixat lÄt. DÄ jag sjÀlv inte har ett trÀnat öra sÄ vet jag inte hur trummorna ska lÄta innan man lÀgger pÄ andra instrument.

Är det nĂ„gon som har lust att lĂ€gga upp lite mixade trummor och en grov beskriving pĂ„ eq, effekter och instĂ€llningar 😕

Om det finns en trĂ„d för detta sĂ„ Ă€r det bara att flame:a (+ en pekning Ă„t vilket hĂ„ll jag ska titta) 😄

BÀttre Àr att du lÄter "vi som kan analysera" dvs lÀgg upp nÄt av dina egna verk dÀr du inte fÄr till trummorna sÄ kan vi komma med synpunkter dÀrifrÄn om vad vi tycker du kan göra bÀttre etc.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ett tips som jag tror hjÀlper Àr att inte mixa trummorna först och resten sedan. Mixa allt pÄ en och samma gÄng!

Kan inte riktigt hÄlla med hÀr. Jag brukar försöka att mixa alla trummor samtidigt till en början MEN inte lÀgga för stor kraft pÄ virvel och Bastrumma. Dessa kommer jag ÀndÄ att behöva Àndra pÄ sedan nÀr jag lyssnar in trumsetet mot resten av instrumentet. Men oftast Àr jag angelÀgen att mixa trummorna sÄ att de lÄter som ett set d v s sÄ att inte ljuden i turmsetet skiljer sig för mycket ifrÄn varandra.

Det som jag kĂ€nner Ă€r viktigast Ă€r att se till att fĂ„ bort allt onödigt och att ta bort alla "lĂ„d"-frekvenser. T ex. skĂ€r jag vĂ€ldig mycket bas i överhĂ€ng ssamt hi-hat och om jag anvĂ€nder en rumsmick sĂ„ skĂ€r jag Ă€ven den. Virvel tycker jag inte om att göra för mycket med men jag brukar alltid lĂ€gga nĂ„gon form av kompression med olika instĂ€llningar beroende pĂ„ vad jag Ă€r ute efter. Vid rock klĂ€mmer jag Ă„t virveln ganska hĂ„rt med kompressorn och styr upp ganska mycket diskant. Är det dĂ€remot nĂ„got jazzigare sĂ„ brukar jag inte göra speciellt mycket med virveln. PĂ„ baskaggen brukar jag lĂ€gga kompression (enligt samma principer som virveln) samt försöka knuffa upp botten runt 100-125 Hz. Jag brukar lyssna pĂ„ enbart bas och baskagge för att upptĂ€cka eventuella frekvenskrockar.

Generellt sett sÄ skulle jag sÀga att det gÀller att se till att trumsetet lÄter som ett sammanhÀngande set och att lyssna in virvel och baskagge med resten av instrumenten.

Ett knep som jag lĂ€rde mig av folk pĂ„ forumet Ă€r att bussa ut alla trummor till en kompressor som Ă€r riktigt stenhĂ„rt sĂ€lld och sedan mixa in detta gradvis. Är man intresserad av ett trashigt sound kan det ocksĂ„ bli coolt att lĂ€gga pĂ„ dist efter kompressorn och mixa in efter tycke och smak. Ja eller banne mig, det gĂ„r att lĂ€gga det mesta roliga pĂ„ den bussen. Det Ă€r riktigt kul att leka med 😎

Redigerat av Dream Exp.
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ett tips som jag tror hjÀlper Àr att inte mixa trummorna först och resten sedan. Mixa allt pÄ en och samma gÄng!

Kan inte riktigt hÄlla med hÀr. Jag brukar försöka att mixa alla trummor samtidigt till en början MEN inte lÀgga för stor kraft pÄ virvel och Bastrumma. Dessa kommer jag ÀndÄ att behöva Àndra pÄ sedan nÀr jag lyssnar in trumsetet mot resten av instrumentet. Men oftast Àr jag angelÀgen att mixa trummorna sÄ att de lÄter som ett set d v s sÄ att inte ljuden i turmsetet skiljer sig för mycket ifrÄn varandra.

Det som jag kĂ€nner Ă€r viktigast Ă€r att se till att fĂ„ bort allt onödigt och att ta bort alla "lĂ„d"-frekvenser. T ex. skĂ€r jag vĂ€ldig mycket bas i överhĂ€ng ssamt hi-hat och om jag anvĂ€nder en rumsmick sĂ„ skĂ€r jag Ă€ven den. Virvel tycker jag inte om att göra för mycket med men jag brukar alltid lĂ€gga nĂ„gon form av kompression med olika instĂ€llningar beroende pĂ„ vad jag Ă€r ute efter. Vid rock klĂ€mmer jag Ă„t virveln ganska hĂ„rt med kompressorn och styr upp ganska mycket diskant. Är det dĂ€remot nĂ„got jazzigare sĂ„ brukar jag inte göra speciellt mycket med virveln. PĂ„ baskaggen brukar jag lĂ€gga kompression (enligt samma principer som virveln) samt försöka knuffa upp botten runt 100-125 Hz. Jag brukar lyssna pĂ„ enbart bas och baskagge för att upptĂ€cka eventuella frekvenskrockar.

Generellt sett sÄ skulle jag sÀga att det gÀller att se till att trumsetet lÄter som ett sammanhÀngande set och att lyssna in virvel och baskagge med resten av instrumenten.

Ett knep som jag lĂ€rde mig av folk pĂ„ forumet Ă€r att bussa ut alla trummor till en kompressor som Ă€r riktigt stenhĂ„rt sĂ€lld och sedan mixa in detta gradvis. Är man intresserad av ett trashigt sound kan det ocksĂ„ bli coolt att lĂ€gga pĂ„ dist efter kompressorn och mixa in efter tycke och smak. Ja eller banne mig, det gĂ„r att lĂ€gga det mesta roliga pĂ„ den bussen. Det Ă€r riktigt kul att leka med 😛

Tack, hÄller med dig om att det Àr lÀttare att försöka fÄ ett homogent ljud frÄn trummorna innan man lÀgger till andra instrument.

Jag inte Ă€r tillrĂ€ckligt bra Ă€n för att kunna mixa rakt in med andra instrument pĂ„ dĂ„ jag har inte riktigt lĂ€rt mig vad det Ă€r jag hör (lĂ„ter knasigt, men jag har börjat att inse att detta Ă€r ju j-ligt svĂ„rt 🙂

Vad jag har börjat att inse efter att ha experimenterat Àr att olika tillverkare av effekter skapar helt olika sounds (t ex kompressorn jobbar annorlunda. SÄ nÀr jag har gjort instÀllningar som alla rekommenderar sÄ blir det ÀndÄ surt (jag sitter förmodligen med sÀmre VSTer en mÄnga).

Jag jobbar pĂ„. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej alla mixare 🙂

Har lÀst en massa trÄdar om hur man ska mixa trummor. Problememt Àr att jag inte riktigt fÄr till det (sÄ att det kÀnns bra). AnvÀnder EZ som utgÄngspunkt.

Problemet med befintliga trÄdar (om jag nu inte har missat trÄden nÄnstans) Àr att man fÄr oftast tips om hur man mixar, men inte möjligheten att ladda ner resultet dvs hur det blev. I de fall nÀr man har fÄtt det sÄ Àr det en fÀrdigmixat lÄt. DÄ jag sjÀlv inte har ett trÀnat öra sÄ vet jag inte hur trummorna ska lÄta innan man lÀgger pÄ andra instrument.

Är det nĂ„gon som har lust att lĂ€gga upp lite mixade trummor och en grov beskriving pĂ„ eq, effekter och instĂ€llningar 🙂

Om det finns en trĂ„d för detta sĂ„ Ă€r det bara att flame:a (+ en pekning Ă„t vilket hĂ„ll jag ska titta) 😛

BÀttre Àr att du lÄter "vi som kan analysera" dvs lÀgg upp nÄt av dina egna verk dÀr du inte fÄr till trummorna sÄ kan vi komma med synpunkter dÀrifrÄn om vad vi tycker du kan göra bÀttre etc.

TĂ€nkte göra just detta, men jag kan inte hitta vart lag laddar upp lĂ„tar????? Har gjort det nĂ„n gĂ„ng förut!!! Minnet sviker, mĂ„ste vara Ă„ldern 🙂

SÄ fort jag fÄr till det lÀgger jag upp.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan inte riktigt hÄlla med hÀr. Jag brukar försöka att mixa alla trummor samtidigt till en början MEN inte lÀgga för stor kraft pÄ virvel och Bastrumma. Dessa kommer jag ÀndÄ att behöva Àndra pÄ sedan nÀr jag lyssnar in trumsetet mot resten av instrumentet. Men oftast Àr jag angelÀgen att mixa trummorna sÄ att de lÄter som ett set d v s sÄ att inte ljuden i turmsetet skiljer sig för mycket ifrÄn varandra.

För mig hÀnger alla trummor ihop (för det mesta) och Àr samtidigt beroende av övriga instrument. SÄ att lÀmna vissa spÄr ojusterade men andra bearbetade med busskompressorer lÄter lite avigt.

Men Ä andra sidan. Undantag frÄn regeln (vilken den Àn mÄ vara) Àr vanliga och allt blir sjÀlvklart lÀttare om man vet vart man vill komma och redan tagit sig dit tidigare.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan inte riktigt hÄlla med hÀr. Jag brukar försöka att mixa alla trummor samtidigt till en början MEN inte lÀgga för stor kraft pÄ virvel och Bastrumma. Dessa kommer jag ÀndÄ att behöva Àndra pÄ sedan nÀr jag lyssnar in trumsetet mot resten av instrumentet. Men oftast Àr jag angelÀgen att mixa trummorna sÄ att de lÄter som ett set d v s sÄ att inte ljuden i turmsetet skiljer sig för mycket ifrÄn varandra.

För mig hÀnger alla trummor ihop (för det mesta) och Àr samtidigt beroende av övriga instrument. SÄ att lÀmna vissa spÄr ojusterade men andra bearbetade med busskompressorer lÄter lite avigt.

Men Ä andra sidan. Undantag frÄn regeln (vilken den Àn mÄ vara) Àr vanliga och allt blir sjÀlvklart lÀttare om man vet vart man vill komma och redan tagit sig dit tidigare.

Ja det jag menade Àr ju alltsÄ att bussa bara virvel, baskagge och pukor till en och samma buss. Anledningen till att jag oftast inte vill ha OH och hihat hit Àr dÀrför att jag inte tycker att de lÄter bra nÀr man börjar komprimera hÄrt. Fortfarande Àr ÀndÄ strÀvan att trumsetet ska lÄta som ett set... Det Àr min filosofi.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om jag ska tolka alla svaren, sÄ blir det nog att hitta den metod som kÀnns/hörs bÀst för mig. Dvs labba fram till det.

Även om ni har olika sĂ€tt sĂ„ fick er diskussion mig att fatta lite till - Tack, jag jobbar pĂ„.

Hittade vart man lÀgger up lÄtar. SÄ den finns under So far away. (vill bara sÀga att jag har fokuserat pÄ att försöka lÀra mig mixingen, sÄ sjÀlva lÄten/struktur/trÄkiga trummor kommer att fixas senare).

Nu har jag fĂ„tt mer feedback pĂ„ annat, sĂ„ det Ă€r en bit kvar innan jag blir klar 😕

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...