Jump to content
Annons

Vilken laptop skall jag köpa?


linzatti

Recommended Posts

Hej!

Min gamla laptop börjar bli till åren så det är dags att köpa nytt. Min nuvarande laptop fungera inte så bra tillsammans med mitt Ozone klaviatur/ljudkort heller (Reason och Live låser sig efter ca 20 min användning och jag måste starta om Ozone:n för att överhuvutaget få ljud i datorn igen).

Kan någon tipsa mig om vad jag skall tänka på när jag köper ny, eller kanske till och med tipsa om någon modell - det måste vara PC, då jag skall använda den till annat också.

Min nuvarande konfiguration:

Dell Inspiron 8200

P4-M 1,7 GHz

768MB (PC2100) DDR-RAM

M-Audio Ozone

Måste alltså vara betydligt snabbare än ovanstående...

Tack på förhand!

/Staffan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Köp en iBook vetja. Ingenting måste någonsin vara en PC.

Allt du gör kan du med all säkerhet även göra på en Mac! 🙂

Hade Mac varit ens i närheten så snabb som en PC för samma pris hade jag inte heller tvekat en sekund 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en iBook vetja. Ingenting måste någonsin vara en PC.

Allt du gör kan du med all säkerhet även göra på en Mac! :rolleyes:

Hade Mac varit ens i närheten så snabb som en PC för samma pris hade jag inte heller tvekat en sekund 😕

Ja, det är fan sorgligt o kolla applestore. 30 papp för en rejäl G4. Det är ju helt enkelt på tok för dyrt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har också funderingar kring det här...

Typ Centrino vs. minne och tillverkar

Har funderingar på IBM och Acer, men vet inte riktigt vad man ska vara ute efter.

Sen tillkommer ju alltid frågan om extent ljudkort. Vad jag har förstått är Firewire att rekommendera framför USB 2.0

(Min tanke är att sitta och fördriva tiden på tåg med att leka med Reason 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

>> Kan någon tipsa mig om vad jag skall tänka på när jag köper ny, eller kanske till och med tipsa om någon modell - det måste vara PC, då jag skall använda den till annat också.

Några lösa tankar grundat på erfarenhet.

- Det finns en finess att köpa de "kända" märkena. Kanske lite dyrare, men det kanske gör att det inte totalkör sig. Min favorit är IBM, men jag har å andra sidan varit anställd hos big blue (dock inte längre).

- Minne - 512kB rekommenderas som minsta. Helst inte delat grafikminne, men det går det också om man måste.

- Processor, en strömsnål en skall det väl vara. Blir inte så varm heller.

- Lyssna på fläkten. Jag har en Compaq Presario 2500 som jag fick på jobbet som hemdator, och hade jag lyssnat först hade det absolut blivit någon annan.

- Känn på vikten. Frugan är känslig, högst 1.5 kg säger hon, jag är mindre känslig.

- Fundera lite kring hur stor skärm och hur lång batteritid du vill ha. En del burkar börjar bli riktigt trevliga med batteritid, men för att köra en hel dag får man nog vänta några år till.

- USB 2 är det väl alltid numera, och helst också firewire port även om det går att ha en instickskort med det

- CD-brännare vänjer man sig fort vid att ha inbyggd, eller kanske ännu hellre DVD-brännare för att verkligen kunna göra backup.

- Hårddisk kan man aldrig få för mycket av. Nu finns det en 60GB med 7.200 varv som jag rekommenderar (men det går med långsammare och mindre också).

- Windows XP home är nog det som gäller som OS (ingen finess vanligen med XP Pro).

Ett tips av trevlig maskin är IBM T40 (men det är väl jag det).

När det gäller ljudkort så kan man ju klara sig med det som är inbyggt. En bra lättdriven hörlur (Sony MDR7506) så går det ju. Men bra är det inte.

Vill man lite mer så finns det ju instickskort, till exempel Echo Indigo

http://www.echoaudio.com/Products/CardBus/

Ett annat alternativ är USB-ljudkort, som även i USB 1 fixar 2 in o 2 ut alldeles utmärkt (latency kan vara ett problem när man dubbar, men aldrig när man spelar av):

M-Audio har ett himla trevligt kort som heter Transit. Kräver förförstärkare om det är mikar eller annat som skall in.

http://www.echoaudio.com/Products/CardBus/

MBoxen är som burk betraktad riktigt trevlig tycker jag (den har sina problem med Wave-drivers). 2 bra mikstärkare och riktig 48 volt fantom-matning. All ström kommer från laptopen, så en funkar inte med alla laptop.

Det finns ett gäng till. Skall det vara superportabelt, kolla då att det inte behövs en extern matning.

Sen finns det ju firewire-kort. Men allihop kräver extern matning när man har en laptop -- ingen laptop jag känner till har matning ut på firewire-porten (nu känner jag inte till allt).

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörrödudu... om alla andra "vanliga"/"traditionella" musiker kan släpa runt på förstärkare, case stativ m.m... kan du inte bära med dig en burk och en midiklaviatur... 😆

Och som nån påpeka, med bra/kraftig prestanda blir den bärbara klumpigare, plus att det blir fler grejer att hålla reda på - typ ljudkort, kanske en extra hårddisk, i vissa fall t o m brännare! Varför inte skaffa en lite mindre burk istället? Allt på ett och samma ställe...

För att inte tala om priset.. Prestandan du får på en bärbar för samma pris som en stationär går ju inte att jämföra.. Men är du så rik att du kan lägga ut så mycket pengar på en bärbar av den kaliber du efterfrågar... då har du nog råd med ett par packåsnor som kan bära din stationära dator med utrustning oxå, eller kanske t o m istället... 🙂

Några funderingar bara... //Smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörrödudu... om alla andra "vanliga"/"traditionella" musiker kan släpa runt på förstärkare, case stativ m.m... kan du inte bära med dig en burk och en midiklaviatur... 🙂

Alltså, jag reste i min ungdom med ett Fender stage-piano plus förstärkeri plus att vi hade PA. Numera rätt allergisk mot att bära. Jag misstänker att andra kan se det på samma sätt.

Nu är det en himla enkelt med en bärbar + ett USB keyboard och lurar. Hela studion går ner i en sån där City-ryggsäck (gärna med fäste för is-hacka för man vet ju aldrig hur det blir i tunnelbanan ;-) Förr fick det inte plats i en personbil utan man var tvungen att hyra släp också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha... ishacka.. umm. Men som sagt.. de flesta är inte gjorda av pengar.. och oftast så behöver man ju mer än bara datorn och en midiklaviatur.. å ska man spela så... det är inte så tungt. Men jag förstår precis vad du menar. Visst är det att föredra mobiliteten.. det jag menar är att den är på bekostnad av prestanda.. och frågan (i alla fall för mig - även om det är iofs är helt irrelevant för dig.. 🙂 ) är om det är värt att offra så mycket prestanda för en mobilitet som man kan klara sig utan...

//Smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vänta *Linzatti* !! Nåt är lurt här ! Jag har också en Dell (C840) P4m 1,6 Ghz, 768 Ram. Mitt reason 2.5 har aldrig ens hickat till trots att jag haft igång 3 mixerbord med ca 32 stereospår igång samtidigt . Dessutom har jag bombarderat samma rack med i stort sett effekter på varsin kanal !!! Inte nog med det, har även skaffat till Ableton Live 4:an nyligen, och även om CPU-mätaren är uppe och slickar 75-85% ibland när jag kör rewire med Live och reason så har jag haft otroligt lite problem.

Det beror antagligen på att jag har en extern disc på 200 Gig som tar hand om alla ljudfiler jag behöver, alla mina refills är där likaledes min Ableton wav mapp.

Dell 8200 skiljer sig bara på några obetydliga och inte avgörande punkter gentemot min C840. Båda har som akilleshäl att den inbyggda HD:n snurrar med 4200varv/minut , vilket gör att accesstider för skriv/läs blir ibland till flaskhals för audiohantering.

Behåll din Laptop och köp en extern HD istället !!!!! Jag har Firewire ingång till min laptop och externa HD:n snurrar med 7200 varv.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

FRÅGA: vad behöver en ibook/powerbook ha för prestanda (minimum) för att köra Reason?

Finn ju en del begagnade burkar för ca 5-7'. Processorhastighet runt 4-600 mhz.

Är det nån idé att lägga de pengarna med en långsammare processor eller är PC att rekommendera då?

Link to comment
Dela på andra sajter

FRÅGA: vad behöver en ibook/powerbook ha för prestanda (minimum) för att köra Reason?

Finn ju en del begagnade burkar för ca 5-7'. Processorhastighet runt 4-600 mhz.

Är det nån idé att lägga de pengarna med en långsammare processor eller är PC att rekommendera då?

SVAR:

Satsa på PC.

Kör själv PowerBook, men bara pga att jag är ett macfreak. :rolleyes:

Skulle jag inte vara det och vara förnuftig så skulle jag köpa PC.

I alla fall just nu. Laptop-macarna är på tok för dyra för vad man får, om man jämför.

Min 667 MHz (med M-Audio FW410) funkar bra med Reason. Med det interna ljudkortet funkar det ganska dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar! Då blir det väl en IBM Thinkpad då...

Då är det bara frågan om vad man vinner på en centrino-processor i musiksammanhang i jämförelse med P4 M.

Vad jag kan minnas mig ha hört innan så ska man akta sig för P3:orna i bärbara sammanhang. Är det rätt uppfattat?

Tack för hjälpen alla!

Link to comment
Dela på andra sajter

men vänta lite nu...om jag inte har fel för mig så är väl pentium mobile en del av centrino.....alltså det finns ingen centrino processor utan en centrino data är en bärbar data som har mött vissa kriterier t ex trådlöst nätverk, en strömsnål processor och lång batteri tid mm mm.....

så risken finns ju att du köper samma processor som du redan har...

ignorera detta inlägg om jag är ute och cyklar helt..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

BÖR det vara en centrino-dator. Eller blir det sämre utan?

Påstås vara snabbare än P4 i "vissa applikationer". Som????

Musikprogram?

I semptember nr. av Future Music testades en bärbar Millenium Centrino 1,5 GHz ( Millenium Music). Tydligen fixade den köra 7 st instanser av Magnu's Ambiece Reverb medans den stationära 2,8 GHz P4, mot vilken den testades, pallade bara 4 instanser... Så centrino kanske kan vara något att satsa på 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

BÖR det vara en centrino-dator. Eller blir det sämre utan?

Påstås vara snabbare än P4 i "vissa applikationer". Som????

Musikprogram?

I semptember nr. av Future Music testades en bärbar Millenium Centrino 1,5 GHz ( Millenium Music). Tydligen fixade den köra 7 st instanser av Magnu's Ambiece Reverb medans den stationära 2,8 GHz P4, mot vilken den testades, pallade bara 4 instanser... Så centrino kanske kan vara något att satsa på 😆

Men då är väl den optimerad för musikbruk? (Har ingen aning vad de gör med burken.). Isåfall tror jag nog inte att processorn spelar lika stor roll.

Kolla upp svenska Frost Network. Ska vara grymma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå den är optimerad...men processorn jobbar på ett annat sätt än t.ex P4.

Citerat ur tidningen: "The Pentium-M chips is like no other microchip that has come before it. The chip's strong point comes in it´s ability to predict what it´s next task will be, and prepare itself accordingly. This prediction technique relies on the i386, MMX, SSE2 instruction sets --- instruction sets that have been heavily incorporated into much of today's music software. What this means in real terms is that the Pentium-M is deadly fast when it comes to your average audio processing tasks on a PC, despite the apparent loss of physical CPU cycles."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...