Jump to content
Annons

Nåt märkligt inträffar i mina projekt...

Recommended Posts

El Hadji (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Har ett litet problem, som jag inte stött på tidigare:

Låt säga att jag spelat in tex en basgång mha en VSTi och som jag upprepar X antal gånger på spår 1. Sedan kanske jag lägger ett trumklipp på spår 2. När jag sedan spelar upp spåren tillsammans blir de första 1-2 sekunderna i det första klippet på spår 1 en enda utdragen ton. (Ungefär som om synthen hängt upp sig). Klippet ser korrekt ut om jag studerar det närmare (velocity, längd, ton, ljud mm) men det återges inte rätt. När väl de första sekunderna är avklarade fungerar allt normalt igen. Observera att spår 2 inte påverkas. Nån som har några tankar kring vad det är som spökar?

Jag kör Sonar 6 PE. Problemet verkar inte vara kopplat till någon specifik VSTi då det inträffat med både Legacy Collection, Nexus, Atmosphere och Z3ta. Alla mätare står på "gröna nivåer" så det handlar inte om belastning på mitt system - det fungerar utan problem när de första sekunderna är avklarade...

Redigerat av Gäst
Annons
EEL (oregistrerad)
Postat

Har du testat att flytta fram startpointen på låten? flytta hela arrangemanget så det börjar på 9 istället för 1 eller nåt och se om det fortfarande buggar... använder själv cubase så jag har ingen koll på sonar iof....

Postat

Kör SE och har jag många pluggar uppe, gjort en massa omtagningar, ändringar, fx:ar och gud vet vad har märkliga ting inträffat.

Kanske inte exakt det du beskriver men har jag då sparat ner, stängt ner programmet och startat om datorn, har det i allmänhet löst sig. Har väl då frigjort RAM och processorskraft antar jag. Eller kommer dina problem utan att datorn har ssk mycket att jobba med?

El Hadji (oregistrerad)
Postat

Datorn har massor av ledig kapacitet, och som sagt - längre in i projektet där allt tutar, skriker och för väsen på minst 10-12 spår och där dropouts och härdsmälta i processorn är nära förestående, låter det hur bra som helst...

Ett förtydligande: klippet som påverkas behöver inte nödvändigtvis ligga med startpunkt "1" på tidsskalan. Problemet kan uppstå var som helst utefter skalan men alltid när en ny VSTi gör entré i projektet. Och det är bara det första klippet (för just nämnda VSTi) som påverkas...

Det lustiga är att jag kopierar det "ej fungerande" klippet och använder det på fler ställen i projektet utan problem...

Saker jag testat för att avhjälpa problemet:

* Starta om Sonar

* Frysa/tina upp VSTi:erna

* Låta klippet vara kvar men byta VSTi

* Kopiera klippet till nytt spår med ny VSTi

* Starta om datorn

* Stänga ner alla applikationer som inte datorn behöver

* Installera om ASIO-drivisar

* Klä av mig naken och yla mot månen

Postat

Ja, det sista KAN funka 🙂 . Men spelar det någon roll vilken VSTi det rör sig om? VSTi-stödet har ju inte annars varit Cakewalks mest utmärkande positiva drag om man säger...

Postat

MIDI är ju hårdkodad data på disk. Ett förslag: Spara ner midi filerna som filer och importera dom

sensare i PE6 i nytt projekt med samma plugins. Skulle det strula, använd reset midi funktionen.

Annars undersök hur midi-datat ser ut i t ex pianorullen. Hur har du ställt in tempot i bpm i Reason

kan också spela roll. Har du använt loopar eller seq från någon VST så kan det till sihamna i osynk mot orginal

tempot.

El Hadji (oregistrerad)
Postat

Jag har inte använt färdiga loopar men däremot har jag utnyttjat arpeggiator i bla basgångar. Kan det vara en del av problemet tro? Det konstiga är att inte det inspelade klippet blir knas i hela projektet. Det är bara när det spelas första gången...

Postat

Nu känner jag mig negativ och det kanske finns någon som har en enklare lösning men... 😛 när jag sist började få sådana här knasproblem (i Cubase dock) så var det dags för en ominstallation av hela burken. Egentligen hade jag bara tänkt installera om Cubase men... 😄 efter att ha avinstallerat alla pluggar och Cubase körde jag en omstart av datorn. Då visade det sig att någon eller några pluggar varit så vänliga att de plockat bort en del systemfiler i Windowskatalogen. Roligt. Så då blev det en ominstallation o sedan har jag varit försiktigare med vilka skojiga pluggar jag har installerat o det har funkat sedan dess.

Ibland blir det knas med datorer och då är det ibland enklare att börja om från början... tyvärr.

El Hadji (oregistrerad)
Postat

Inte det svar man vill ha Hellpig, men jag börjar nästan misstänka att det snart är det enda återstående alternativet...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.