Jump to content
Annons

Stimpengar?


Kronblom

Recommended Posts

Tjenare!

Jag håller på att spela in en platta som jag hade tänkt att trycka upp själv i ca 150-200ex. För att sedan ge bort och i viss mån kanske även sälja för en billig peng.

Den kommer att innehålla ca 7 egna låtar och ca 7 covers.

Det jag funderar över är hur det fungerar med rättigheter, ska de andra låtskrivarna ha nån sorts stimpengar eller nåt?

Det är ju ingen stor upplaga direkt.

MVH/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjenare!

Jag håller på att spela in en platta som jag hade tänkt att trycka upp själv i ca 150-200ex. För att sedan ge bort och i viss mån kanske även sälja för en billig peng.

Den kommer att innehålla ca 7 egna låtar och ca 7 covers.

Det jag funderar över är hur det fungerar med rättigheter, ska de andra låtskrivarna ha nån sorts stimpengar eller nåt?

Det är ju ingen stor upplaga direkt.

MVH/Micke

Tjena.

Kort svar är: ja!

Hade du enbart haft egna låtar så hade du kunnat bli befriad från stim-avgifter (om det är under 1000 ex har jag för mig), men eftersom du har covers med på skivan så åker du på det nu.

Hur du sedan gör är en helt annan sak, men om du ska ha skivan till försäljning så tycker jag helt klart att du skall se till att ordna detta med stim. Kan inte vara många kronor det handlar om...

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja det var det jag trodde, bättre att ta itu med det före än efter, då kanske det blir dyrt 😄 !

Men varför måste jag betala stimavgifter om jag enbart har egna låtar på skivan?

NcB låter bekant, men kan inte riktigt sätta fingret på det, vad är det?

MVH/Micke

Redigerat av Kronblom
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte till STIM det ska betalas in pengar för pressning av platta: det är till NCB. Har du covers med så tilldelas en viss del av pengarna till upphovsmännen bakom dessa verk och resten till dig.

STIM har hand om utbetalningar till kompositörer när deras verk spelas offentligt.

Trycker man däremot en platta med enbart egna kompositioner i en mindre upplaga (minns inte exakt hur många ex det är, men är relativt säker på att det är fler än 200 ex) kan man "slippa" ncb-avgiften.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte till STIM det ska betalas in pengar för pressning av platta: det är till NCB. Har du covers med så tilldelas en viss del av pengarna till upphovsmännen bakom dessa verk och resten till dig.

STIM har hand om utbetalningar till kompositörer när deras verk spelas offentligt.

Trycker man däremot en platta med enbart egna kompositioner i en mindre upplaga (minns inte exakt hur många ex det är, men är relativt säker på att det är fler än 200 ex) kan man "slippa" ncb-avgiften.

Ja ok, då förstår jag. Tack ska ni ha för hjälpen!

😄

MVH/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan slippa avgiften om man trycker under 1000 ex och det är ens första utgivna verk. Trycekr man fler, eller är inne på skiva#2 så är det bara att öppna plånboken. Hur mycket man betalar vet jag däremot inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan slippa avgiften om man trycker under 1000 ex och det är ens första utgivna verk. Trycekr man fler, eller är inne på skiva#2 så är det bara att öppna plånboken. Hur mycket man betalar vet jag däremot inte.

Ja ok, ska ta kontakt med NcB och kolla hur det ligger till med avgifter. Jag har iaf lyckats att skala av antalet covers i låtlistan till 3 st, så det blir 7 egna och 3 covers.

Tack för hjälpen!

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
musik (oregistrerad)

Eeehhh... det är väl inte ens säkert att artisterna TILLÅTER att man gör covers av deras låtar? Har för mig att jag har läst om nåt sånt mål. Jag trodde också att det kan kosta

åtskilliga tusen i ersättning till artisten ur egen ficka, vid sidan om STIM/n©b, om man ska få göra en cover.

//:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Eeehhh... det är väl inte ens säkert att artisterna TILLÅTER att man gör covers av deras låtar? Har för mig att jag har läst om nåt sånt mål. Jag trodde också att det kan kosta

åtskilliga tusen i ersättning till artisten ur egen ficka, vid sidan om STIM/n©b, om man ska få göra en cover.

Njae inte om det handlar om en cover väl. Om det däremot är en bearbetning så behövs det tillstånd från upphovsmannen (inte säkert att det är artisten). Så här skriver stim:

I följande fall krävs utöver Stim/NCB:s tillstånd enligt dessa villkor också särskilda tillstånd direkt från rättighetshavaren:

a. Då musik skall förses med en ny text eller översättning.

b. Då text skall förses med ny musik

c. Vid bearbetning av verk

d. Vid förstagångsinspelning av verk

e. Vid tryckning av sångtext eller noter

I fallen a-d ovan är rättighetshavare för ett förlagt verk normalt musikförlaget och för ett ej förlagt verk upphovsmannen personligen.

I nedanstående fall är fonogramproducenten, medverkande artister och musiker rättighetshavare:

f. Vid återutgivning av ett redan utgivet och enligt upphovsrättslagen skyddat fonogram.

/H.

EDIT: Detta gäller alltså om upphovsmannen är ansluten till STIM eller dess systersällskap.

Redigerat av henning
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Jag försöker skaka liv i denna tråd igen...

Om jag skulle göra en cover-platta med gamla jul-låtar från början av 1900 talet. Vad gäller då? Hur får man reda på vem som äger dessa, eller hur fungerar detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker skaka liv i denna tråd igen...

Om jag skulle göra en cover-platta med gamla jul-låtar från början av 1900 talet. Vad gäller då? Hur får man reda på vem som äger dessa, eller hur fungerar detta?

Om man inte får svar här så går det alldeles utmärkt att ringa till Stim, dom vet hur det funkar och dom hjälper gärna till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Upphovsmannarätten gäller intill 70 år efter upphovsmannens död.

Kostnaden per CD är inte särskilt hög, under tian. Minimiavgift hos NCB dock kring 350 kronor.

Största strulet om man vill vara korrekt är att man enligt regelverket skall pressa skivan hos ett tryckeri som har avtal med NCB. Där finns bara tryckerier som gör "riktiga" CD, småserier som bränns räknas inte riktigt. Vi har inte haft några problem dock, betalar man till NCB så verkar de inte ledsna även om man bränner själv.

Ett annat strul är om man skall ncb-kod respektive streck-kod. Det är lite pyssel att få till såna, annars går det bra att köra utan.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...