Osse Postat 18 juni 2007 Postat 18 juni 2007 SÄg detta ljudkortet idag och dess speccar passar mig som handen i handsken. Sedan funderar jag Àven över priset, som ligger nÀra 40k, Àr det motiverat eller kommer man vilja byta upp sig till t.ex. bÀttre D/A omvandlare till lyssning sÄsmÄningom ÀndÄ? jÀmfört med t.ex. Fireface 800, som Àr ett vÀldigt hyllat ljudkort fast i lÀgre prisklasser, hur stÄr det sig? Jag tycker det Àr onödigt att köpa ett "mellanting" mellan bra och dÄligt, som man ÀndÄ kommer vilja kompletera eller byta ut senare, och dÀrför ser jag Prismkortet som ett alternativ om det har sÄpas hög kvalitet att man inte kommer vilja byta ut prylarna i det. NÄgon som har nÄgra erfarenheter eller Äsikter om kortet? skulle vara vÀldigt tacksamt! Tack Ossian
deelay Postat 31 juli 2008 Postat 31 juli 2008 (redigerat) Det Àr helt otroligt bra... en klass för sig rent ljudmÀssigt. Jag har bytt FrÄn Protools till Prism och valde orpheus som jag tycker lÄter klart bÀttre, mer positiv energi, bÀttre djup i botten och bÀttre stereobild och bÀttre pÄ toppen. Det lÄter som en dröm i mina öron, absolut topklass, lÄngt ifrÄn ett "mellanting" som du kommer vilja byta ut... det Àr pÄ riktigt. Redigerat 31 juli 2008 av deelay
Gilbert Postat 31 juli 2008 Postat 31 juli 2008 Skulle Àven kolla in Lynx, kostar "bara" ca. 20KKr uppÄt...
Omni Postat 1 augusti 2008 Postat 1 augusti 2008 Har vÀl varit en del strul med mjukvaran har jag lÀst... Prism har mkt bra A/D/A annars. Lynx Àr mkt bra för pengarna. Mytek bra men ingen jÀtteskillnad mot RME FF800. Behöver du sÄ mÄnga in/ut samtidigt? Om inte kan du kolla in Benchmark som har grymt bra A/D/A. Mvh Omni
Piotr (oregistrerad) Postat 6 augusti 2008 Postat 6 augusti 2008 Lynx Àr inte bra för pengarna, Lynx Àr bra!! Auroran mÀter bÀttre Àn Orpheus.. samt Àr enligt mÄnga Àgare transparenta i looptest. Kan det bli bÀttre? Dessutom sÄ gÄr Aurora 8 att fÄ för under 20kkr. Runt 1000kr per AD och DA kanal Àr riktigt billigt jÀmfört med alternativen. No brainer som dom sÀger over there! FF800 annars Aurora 8. /Peter
Pesek Postat 6 augusti 2008 Postat 6 augusti 2008 Auroran mÀter bÀttre Àn Orpheus.. /Peter PÄ pappret eller i praktiken? Jag har inte sett nÄgot test mellan dom. Sen Àr ju ocksÄ Prism'en ett Firewire kort. Kollade runt lite och de som har gÄtt frÄn Aurora 8 till Prism har upplevt att Prism'en har bÀttre AD/DA. Det som var sÀmre var att Prism'en inte klarar riktigt lika lÄg latency som Aurora korten(vid 32 samples 96khz), men sÄ Àr dom ocksÄ PCI baserade. I överlag Àr Orpheus ett snÀpp upp enligt recensioner jag lÀst.
Piotr (oregistrerad) Postat 6 augusti 2008 Postat 6 augusti 2008 BÄde pÄ pappret och i praktiken. Auroran presterar pÄ AD + DA likvÀrdigt eller bÀttre Àn Orpheus pÄ endast DA om jag minns rÀtt. Jo, dyra produkter brukar lÄta "bÀttre" Àn billigare i öppna tester. Be om ett nivÄkalibrerat blindtest.. eller Ätminstone nivÄkalibrerat vettigt upplagt öppet test. Auroran finns med firewire ocksÄ. Om nu Auroran Àr transparent, hur kan en annan produkt vara bÀttre? Den kan vÀl i bÀsta fall vara lika bra, dvs. transparent.. eller? :-) /Peter
Pesek Postat 6 augusti 2008 Postat 6 augusti 2008 BĂ„de pĂ„ pappret och i praktiken. Auroran presterar pĂ„ AD + DA likvĂ€rdigt eller bĂ€ttre Ă€n Orpheus pĂ„ endast DA om jag minns rĂ€tt. Jo, dyra produkter brukar lĂ„ta "bĂ€ttre" Ă€n billigare i öppna tester. Be om ett nivĂ„kalibrerat blindtest.. eller Ă„tminstone nivĂ„kalibrerat vettigt upplagt öppet test. Auroran finns med firewire ocksĂ„. Om nu Auroran Ă€r transparent, hur kan en annan produkt vara bĂ€ttre? Den kan vĂ€l i bĂ€sta fall vara lika bra, dvs. transparent.. eller? :-) /Peter Jag tog inget stĂ€llningstagande, jag letade bara lite feedback dĂ„ jag tycker att jĂ€mförelsen Ă€r intressant. Du verkar ha erfarenhet av bĂ„da i och med att du verkar sĂ€ker pĂ„ din sak. Som du sĂ€ger, Ă€r nĂ„got transparent sĂ„ Ă€r det. NĂ€r det Ă€r dessa summor vi pratar om Ă€r det vettigt vad som ger Ă€rligt och riktigt ljud för pengarna. Jag ber om ett blindtest! NĂ„gon som kan fixa? đ
Piotr (oregistrerad) Postat 6 augusti 2008 Postat 6 augusti 2008 (redigerat) Haha, om du lĂ„nar mig pengar till en Orpheus kan jag ordna blindtest. đ Har erfarenhet av Auroran men bara lĂ€st om Orpheus. Det trĂ„kiga med de flesta recensioner och tester man hittar Ă€r att dom Ă€r helt ovetenskapliga. Folk gör massor av blundrar. Ofta Ă€r det ju status som styr. Sen finns det ju mĂ„nga som Ă€r beredda att betala för svindyra grejjor som Ă€r bra men klart fĂ€rgande. Verkar som vi resonerar lika angĂ„ende detta iaf. edit: sen kan ju förvisso Orpheusen mer Ă€n Auroran. MickingĂ„ngar, hörlursutgĂ„ngar osv. och det kan ju vara vĂ€rt en del.. /Peter Redigerat 6 augusti 2008 av Piotr
Florian le Sage Postat 10 november 2011 Postat 10 november 2011 Lynx Ă€r inte bra för pengarna, Lynx Ă€r bra!! Auroran mĂ€ter bĂ€ttre Ă€n Orpheus.. samt Ă€r enligt mĂ„nga Ă€gare transparenta i looptest. Kan det bli bĂ€ttre? Dessutom sĂ„ gĂ„r Aurora 8 att fĂ„ för under 20kkr. Runt 1000kr per AD och DA kanal Ă€r riktigt billigt jĂ€mfört med alternativen. No brainer som dom sĂ€ger over there! FF800 annars Aurora 8. /Peter Sitter sjĂ€lv med Aurora 16 (hade 8 tidigare) och Ă€r helnöjd sedan flera Ă„r och kĂ€nner inte att jag mĂ„ste lĂ€gga minst det dubbla för Prism eftsrom jag tvivlar pĂ„ att jag kommer höra nĂ„gon skillnad med mina verktyg, Ă€n mindre kommer andra lyssnare i slutĂ€ndan nĂ€r allt Ă€r mixat och klart och dessutom nerdithrat till cd-format... För er som inte vet sĂ„ anvĂ€nder Lynx ett eget kort pĂ„ pci-plats sĂ„ allt snack om firewire etc Ă€r helt irrelevant hĂ€r* Priser...man kan fĂ„ en Aurora 16 för under 2 k om man handlar smart!!! đ
kardo Postat 10 november 2011 Postat 10 november 2011 de som har gÄtt frÄn Aurora 8 till Prism har upplevt att Prism'en har bÀttre AD/DA. Det mÄste vara ett par hundar som har köpt en Prism, för att överhuvudtaget kunna höra skillnaden pÄ dom.
Larsson Postat 10 november 2011 Postat 10 november 2011 jag Ă€r inte förvĂ„nad om skillnaden Ă€r uppenbar orpheus lĂ„ter glasklart, lite som att man fĂ„tt hundöron helt plötsligt đ fast jag vet ju inget om aurora Ă„ andra sidan men skillnaden frĂ„n konnekt 24d till orpheus var enorm đ
Florian le Sage Postat 10 november 2011 Postat 10 november 2011 Àr konnekt 24 samma stuff som desktop konnekt sÄ lÀr du uppleva skillnad med Lynx ja, inte glasklart utan precis som det skall lÄta...
kardo Postat 10 november 2011 Postat 10 november 2011 men skillnaden frĂ„n konnekt 24d till orpheus var enorm đ Jo ! Det Ă€r skillnad i pris mellan dom med . Det Ă€r som att jĂ€mföra en sĂ„dan hĂ€r http://www.drivinggirls.com/driving_veb_sachsenring_trabant_601_005.jpg Jag menar inte det fina paketet nu som Ă€r i den đ Med en sĂ„dan hĂ€r http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0e/Lamborghini_Murci%C3%A9lago_Roadster_2005.JPG đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.