Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

SÄg detta ljudkortet idag och dess speccar passar mig som handen i handsken.

Sedan funderar jag Àven över priset, som ligger nÀra 40k, Àr det motiverat eller kommer man vilja byta upp sig till t.ex. bÀttre D/A omvandlare till lyssning sÄsmÄningom ÀndÄ?

jÀmfört med t.ex. Fireface 800, som Àr ett vÀldigt hyllat ljudkort fast i lÀgre prisklasser, hur stÄr det sig?

Jag tycker det Àr onödigt att köpa ett "mellanting" mellan bra och dÄligt, som man ÀndÄ kommer vilja kompletera eller byta ut senare, och dÀrför ser jag Prismkortet som ett alternativ om det har sÄpas hög kvalitet att man inte kommer vilja byta ut prylarna i det.

NÄgon som har nÄgra erfarenheter eller Äsikter om kortet? skulle vara vÀldigt tacksamt!

Tack

Ossian

• 1 Ă„r senare...
Annons
Postat (redigerat)

Det Àr helt otroligt bra... en klass för sig rent ljudmÀssigt.

Jag har bytt FrÄn Protools till Prism och valde orpheus som jag tycker lÄter klart bÀttre, mer positiv energi, bÀttre djup i botten och bÀttre stereobild och bÀttre pÄ toppen.

Det lÄter som en dröm i mina öron, absolut topklass, lÄngt ifrÄn ett "mellanting" som du kommer vilja byta ut... det Àr pÄ riktigt.

Redigerat av deelay
Postat

Har vÀl varit en del strul med mjukvaran har jag lÀst...

Prism har mkt bra A/D/A annars.

Lynx Àr mkt bra för pengarna.

Mytek bra men ingen jÀtteskillnad mot RME FF800.

Behöver du sÄ mÄnga in/ut samtidigt?

Om inte kan du kolla in Benchmark som har grymt bra A/D/A.

Mvh Omni

Piotr (oregistrerad)
Postat

Lynx Àr inte bra för pengarna, Lynx Àr bra!!

Auroran mÀter bÀttre Àn Orpheus..

samt Àr enligt mÄnga Àgare transparenta i looptest. Kan det bli bÀttre?

Dessutom sÄ gÄr Aurora 8 att fÄ för under 20kkr. Runt 1000kr per AD och DA kanal Àr riktigt billigt

jÀmfört med alternativen.

No brainer som dom sÀger over there!

FF800 annars Aurora 8.

/Peter

Postat

/Peter

PÄ pappret eller i praktiken? Jag har inte sett nÄgot test mellan dom. Sen Àr ju ocksÄ Prism'en ett Firewire kort.

Kollade runt lite och de som har gÄtt frÄn Aurora 8 till Prism har upplevt att Prism'en har bÀttre AD/DA. Det som var sÀmre var att Prism'en inte klarar riktigt lika lÄg latency som Aurora korten(vid 32 samples 96khz), men sÄ Àr dom ocksÄ PCI baserade. I överlag Àr Orpheus ett snÀpp upp enligt recensioner jag lÀst.

Piotr (oregistrerad)
Postat

BÄde pÄ pappret och i praktiken.

Auroran presterar pÄ AD + DA likvÀrdigt eller bÀttre Àn Orpheus pÄ endast DA om jag minns rÀtt.

Jo, dyra produkter brukar lÄta "bÀttre" Àn billigare i öppna tester. Be om ett nivÄkalibrerat blindtest.. eller Ätminstone nivÄkalibrerat vettigt upplagt öppet

test.

Auroran finns med firewire ocksÄ.

Om nu Auroran Àr transparent, hur kan en annan produkt vara bÀttre? Den kan vÀl i bÀsta fall

vara lika bra, dvs. transparent.. eller?

:-)

/Peter

Postat
BÄde pÄ pappret och i praktiken.

Auroran presterar pÄ AD + DA likvÀrdigt eller bÀttre Àn Orpheus pÄ endast DA om jag minns rÀtt.

Jo, dyra produkter brukar lÄta "bÀttre" Àn billigare i öppna tester. Be om ett nivÄkalibrerat blindtest.. eller Ätminstone nivÄkalibrerat vettigt upplagt öppet

test.

Auroran finns med firewire ocksÄ.

Om nu Auroran Àr transparent, hur kan en annan produkt vara bÀttre? Den kan vÀl i bÀsta fall

vara lika bra, dvs. transparent.. eller?

:-)

/Peter

Jag tog inget stÀllningstagande, jag letade bara lite feedback dÄ jag tycker att jÀmförelsen Àr intressant. Du verkar ha erfarenhet av bÄda i och med att du verkar sÀker pÄ din sak. Som du sÀger, Àr nÄgot transparent sÄ Àr det. NÀr det Àr dessa summor vi pratar om Àr det vettigt vad som ger Àrligt och riktigt ljud för pengarna.

Jag ber om ett blindtest! NĂ„gon som kan fixa? 😄

Piotr (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Haha, om du lĂ„nar mig pengar till en Orpheus kan jag ordna blindtest. 😄

Har erfarenhet av Auroran men bara lÀst om Orpheus. Det trÄkiga med de flesta recensioner och tester man hittar Àr att dom

Àr helt ovetenskapliga. Folk gör massor av blundrar. Ofta Àr det ju status som styr. Sen finns det ju mÄnga som Àr

beredda att betala för svindyra grejjor som Àr bra men klart fÀrgande.

Verkar som vi resonerar lika angÄende detta iaf.

edit: sen kan ju förvisso Orpheusen mer Àn Auroran. MickingÄngar, hörlursutgÄngar osv. och det kan ju vara vÀrt en del..

/Peter

Redigerat av Piotr
  • 3 Ă„r senare...
Postat

Lynx Àr inte bra för pengarna, Lynx Àr bra!!

samt Àr enligt mÄnga Àgare transparenta i looptest. Kan det bli bÀttre?

Dessutom sÄ gÄr Aurora 8 att fÄ för under 20kkr. Runt 1000kr per AD och DA kanal Àr riktigt billigt

jÀmfört med alternativen.

No brainer som dom sÀger over there!

FF800 annars Aurora 8.

/Peter

Sitter sjÀlv med Aurora 16 (hade 8 tidigare) och Àr helnöjd sedan flera Är och kÀnner inte att jag mÄste lÀgga minst det dubbla för Prism eftsrom jag tvivlar pÄ att jag kommer höra nÄgon skillnad med mina verktyg, Àn mindre kommer andra lyssnare i slutÀndan nÀr allt Àr mixat och klart och dessutom nerdithrat till cd-format...

För er som inte vet sÄ anvÀnder Lynx ett eget kort pÄ pci-plats sÄ allt snack om firewire etc Àr helt irrelevant hÀr*

Priser...man kan fÄ en Aurora 16 för under 2 k om man handlar smart!!!

😉

Postat

de som har gÄtt frÄn Aurora 8 till Prism har upplevt att Prism'en har bÀttre AD/DA.

Det mÄste vara ett par hundar som har köpt en Prism, för att överhuvudtaget kunna höra skillnaden pÄ dom.

Postat

jag Àr inte förvÄnad om skillnaden Àr uppenbar

orpheus lĂ„ter glasklart, lite som att man fĂ„tt hundöron helt plötsligt 😉

fast jag vet ju inget om aurora Ă„ andra sidan

men skillnaden frÄn konnekt 24d till orpheus var enorm

🙂

Postat

men skillnaden frÄn konnekt 24d till orpheus var enorm

🙂

Jo ! Det Àr skillnad i pris mellan dom med .

Det Ă€r som att jĂ€mföra en sĂ„dan hĂ€r http://www.drivinggirls.com/driving_veb_sachsenring_trabant_601_005.jpg Jag menar inte det fina paketet nu som Ă€r i den 😛

Med en sĂ„dan hĂ€r http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0e/Lamborghini_Murci%C3%A9lago_Roadster_2005.JPG 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.