Jump to content
Annons

låter inte "verkligt"


teh_dude

Recommended Posts

Hej!

jag producerar elektronisk dansmusik och jag har ett problem med att min musik / små snippets inte låter verkliga som de professionellt producerade låtarna jag hör på skivor. Jag vet inte om de är mitt sätt att välja ljud, samples eller om det är sättet jag använder effekter på. Jag vet inte alls hur jag ska förklara det bättre, hoppas någon här förstår någorlunda hur jag menar.

tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

jag producerar elektronisk dansmusik och jag har ett problem med att min musik / små snippets inte låter verkliga som de professionellt producerade låtarna jag hör på skivor. Jag vet inte om de är mitt sätt att välja ljud, samples eller om det är sättet jag använder effekter på. Jag vet inte alls hur jag ska förklara det bättre, hoppas någon här förstår någorlunda hur jag menar.

tack på förhand

Vet inte om jag kan svara på varför men ljudklipp kan nog vara en fördel så att man kan lyssna på dina alster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

jag producerar elektronisk dansmusik och jag har ett problem med att min musik / små snippets inte låter verkliga som de professionellt producerade låtarna jag hör på skivor. Jag vet inte om de är mitt sätt att välja ljud, samples eller om det är sättet jag använder effekter på. Jag vet inte alls hur jag ska förklara det bättre, hoppas någon här förstår någorlunda hur jag menar.

tack på förhand

Nu har ju inte jag hört vad du har gjort, men jag gissar på att det är en kombination av flera grejer. Att få musik att låta "proffsigt" är svårt och det krävs väldigt mycket jobb innan man kommer dit.

Just för dansmusik är det många grejer som är viktiga. Bra samples, bra effekter, bra synthar, kunskap om hur man använder eq, kompression, reverb, delay, bra förmåga att arrangera musik, bra känsla för melodi/ackord o.s.v.

Läs allt du kan få tag på om de här grejerna. Kolla in Mixologi-serien i tidningen Studio om du inte gjort det redan.

Och som jag skrev i ett annat forum:

Om du vill lära dig att göra musik ordentligt, finns inget bättre tips än att du lyssnar in dig som fan på musikstilen. Det är inte helt lätt att förklara i ord vad som saknas och vad som behöver ändras för att det ska låta proffsigt.

Jag föreslår att du går in på www.beatport.com och provlyssnar olika stilar. Köp några låtar du gillar för en liten penning, lägg in i iPoden och analysera/digga så fort du har tid!

Hur är låten uppbyggd? Vilka instrument används? Hur låter baskagge och virvel (och hur skulle man kunna få till nåt liknande själv)? o.s.v.

Och sist men inte minst: Se till att ha så jävla roligt det bara går 😉

/Tore

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

jag producerar elektronisk dansmusik och jag har ett problem med att min musik / små snippets inte låter verkliga som de professionellt producerade låtarna jag hör på skivor. Jag vet inte om de är mitt sätt att välja ljud, samples eller om det är sättet jag använder effekter på. Jag vet inte alls hur jag ska förklara det bättre, hoppas någon här förstår någorlunda hur jag menar.

tack på förhand

Nu har ju inte jag hört vad du har gjort, men jag gissar på att det är en kombination av flera grejer. Att få musik att låta "proffsigt" är svårt och det krävs väldigt mycket jobb innan man kommer dit.

Just för dansmusik är det många grejer som är viktiga. Bra samples, bra effekter, bra synthar, kunskap om hur man använder eq, kompression, reverb, delay, bra förmåga att arrangera musik, bra känsla för melodi/ackord o.s.v.

Läs allt du kan få tag på om de här grejerna. Kolla in Mixologi-serien i tidningen Studio om du inte gjort det redan.

Och som jag skrev i ett annat forum:

Om du vill lära dig att göra musik ordentligt, finns inget bättre tips än att du lyssnar in dig som fan på musikstilen. Det är inte helt lätt att förklara i ord vad som saknas och vad som behöver ändras för att det ska låta proffsigt.

Jag föreslår att du går in på www.beatport.com och provlyssnar olika stilar. Köp några låtar du gillar för en liten penning, lägg in i iPoden och analysera/digga så fort du har tid!

Hur är låten uppbyggd? Vilka instrument används? Hur låter baskagge och virvel (och hur skulle man kunna få till nåt liknande själv)? o.s.v.

Och sist men inte minst: Se till att ha så jävla roligt det bara går 😉

/Tore

det är precis så jag gör, jag lyssnart och försöker förstå hur allt fungerar ihop.

en sak bara, du sa bra samples, vad är skillnaden mellan en bra och en dålig, hur hör man?

Link to comment
Dela på andra sajter

bra sample = ett ljud som passar bra ihop med det du gör.

dålig sample = en sampling som inte passar.

Sedan är det väl trevligt om det inte är allt för brusigt och skrapigt. Men jag tror i grund och botten om att bra samples i huvudsak är samples som på ett bra sätt passar in i det du gör.

Hur man gör? Du kan ju norpa och klippa från låtar du gillar. Kickar, hihats etc. Kanske svårt, men går. Annars kan du jaga trumloopar, eller fråga polare som har stora bibliotek med samples och se om de har något som passar.

Link to comment
Dela på andra sajter

bra sample = ett ljud som passar bra ihop med det du gör.

dålig sample = en sampling som inte passar.

Sedan är det väl trevligt om det inte är allt för brusigt och skrapigt. Men jag tror i grund och botten om att bra samples i huvudsak är samples som på ett bra sätt passar in i det du gör.

Hur man gör? Du kan ju norpa och klippa från låtar du gillar. Kickar, hihats etc. Kanske svårt, men går. Annars kan du jaga trumloopar, eller fråga polare som har stora bibliotek med samples och se om de har något som passar.

ok för jag har svårt med det nämligen.. jag checkade en remix pack jag laddade ner från nätet för några veckor sen och bassloopen framför allt lät annorlunda isolerad fast riktigt bra tillsammans med allt annat. frustreande när man ska välja ljud. jag kanske vill ha ett parti i en låt där jag bara kör bas och basstrumma riktigt tråkigt om man måste köra allt hela tiden

Link to comment
Dela på andra sajter

ok för jag har svårt med det nämligen.. jag checkade en remix pack jag laddade ner från nätet för några veckor sen och bassloopen framför allt lät annorlunda isolerad fast riktigt bra tillsammans med allt annat. frustreande när man ska välja ljud. jag kanske vill ha ett parti i en låt där jag bara kör bas och basstrumma riktigt tråkigt om man måste köra allt hela tiden

Just därför är det viktigt att trummor och bas låter grymt när de är ensamma. Jag brukar börja låtar med att skruva till så svängiga och feta trummor som det bara går och som inte låter tunna eller tråkiga utan sällskap av andra instrument. En bra grej är att använda flera baskaggeljud och flera virvelljud. Kanske en baskagge som har mycket botten och en baskagge som har mycket klick. Samma med virveln. Men då är det väldigt viktigt att längden på samplingarna är "rätt", d.v.s. att det svänger tillsammans och att de inte krockar eller låter stela. Lägg inte till ett nytt ljud innan du är helt nöjd med det du har.

Trumloopar kan vara en bra grej för att bidra till svänget och skita ner trummorna med lite bakgrundsrassel.

Kompressorn är din bästa vän för att feta till saker, så lär dig skruva ordentligt :rolleyes:

Där har du lite tips... Öva, öva, öva och fortsätt lyssna och analysera, så kommer det bli bättre och bättre!

Lycka till!

/Tore

Link to comment
Dela på andra sajter

ok för jag har svårt med det nämligen.. jag checkade en remix pack jag laddade ner från nätet för några veckor sen och bassloopen framför allt lät annorlunda isolerad fast riktigt bra tillsammans med allt annat. frustreande när man ska välja ljud. jag kanske vill ha ett parti i en låt där jag bara kör bas och basstrumma riktigt tråkigt om man måste köra allt hela tiden

Just därför är det viktigt att trummor och bas låter grymt när de är ensamma. Jag brukar börja låtar med att skruva till så svängiga och feta trummor som det bara går och som inte låter tunna eller tråkiga utan sällskap av andra instrument. En bra grej är att använda flera baskaggeljud och flera virvelljud. Kanske en baskagge som har mycket botten och en baskagge som har mycket klick. Samma med virveln. Men då är det väldigt viktigt att längden på samplingarna är "rätt", d.v.s. att det svänger tillsammans och att de inte krockar eller låter stela. Lägg inte till ett nytt ljud innan du är helt nöjd med det du har.

Trumloopar kan vara en bra grej för att bidra till svänget och skita ner trummorna med lite bakgrundsrassel.

Kompressorn är din bästa vän för att feta till saker, så lär dig skruva ordentligt 🙂

Där har du lite tips... Öva, öva, öva och fortsätt lyssna och analysera, så kommer det bli bättre och bättre!

Lycka till!

/Tore

tack man! jag ska öva, en fråga till dock innan jag lämnar tråden. Vad använder du kompressorn till, alltså vad vill du åstadkomma, jag vet att de beror på situation och jag vet hur den funkar och vad den är till, men vad har du för tankegång när du lägger på kompressorn på tex bassen?

Link to comment
Dela på andra sajter

ok för jag har svårt med det nämligen.. jag checkade en remix pack jag laddade ner från nätet för några veckor sen och bassloopen framför allt lät annorlunda isolerad fast riktigt bra tillsammans med allt annat. frustreande när man ska välja ljud. jag kanske vill ha ett parti i en låt där jag bara kör bas och basstrumma riktigt tråkigt om man måste köra allt hela tiden

Just därför är det viktigt att trummor och bas låter grymt när de är ensamma. Jag brukar börja låtar med att skruva till så svängiga och feta trummor som det bara går och som inte låter tunna eller tråkiga utan sällskap av andra instrument. En bra grej är att använda flera baskaggeljud och flera virvelljud. Kanske en baskagge som har mycket botten och en baskagge som har mycket klick. Samma med virveln. Men då är det väldigt viktigt att längden på samplingarna är "rätt", d.v.s. att det svänger tillsammans och att de inte krockar eller låter stela. Lägg inte till ett nytt ljud innan du är helt nöjd med det du har.

Trumloopar kan vara en bra grej för att bidra till svänget och skita ner trummorna med lite bakgrundsrassel.

Kompressorn är din bästa vän för att feta till saker, så lär dig skruva ordentligt 🙂

Där har du lite tips... Öva, öva, öva och fortsätt lyssna och analysera, så kommer det bli bättre och bättre!

Lycka till!

/Tore

tack man! jag ska öva, en fråga till dock innan jag lämnar tråden. Vad använder du kompressorn till, alltså vad vill du åstadkomma, jag vet att de beror på situation och jag vet hur den funkar och vad den är till, men vad har du för tankegång när du lägger på kompressorn på tex bassen?

Kompressor lägger jag på basen för att göra den lite fetare och få den att ducka i volym för baskaggen (s.k. sidechain). På trummor använder jag kompressor för att få till ett snärtigare, klickigare ljud där det behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok för jag har svårt med det nämligen.. jag checkade en remix pack jag laddade ner från nätet för några veckor sen och bassloopen framför allt lät annorlunda isolerad fast riktigt bra tillsammans med allt annat. frustreande när man ska välja ljud. jag kanske vill ha ett parti i en låt där jag bara kör bas och basstrumma riktigt tråkigt om man måste köra allt hela tiden

Just därför är det viktigt att trummor och bas låter grymt när de är ensamma. Jag brukar börja låtar med att skruva till så svängiga och feta trummor som det bara går och som inte låter tunna eller tråkiga utan sällskap av andra instrument. En bra grej är att använda flera baskaggeljud och flera virvelljud. Kanske en baskagge som har mycket botten och en baskagge som har mycket klick. Samma med virveln. Men då är det väldigt viktigt att längden på samplingarna är "rätt", d.v.s. att det svänger tillsammans och att de inte krockar eller låter stela. Lägg inte till ett nytt ljud innan du är helt nöjd med det du har.

Trumloopar kan vara en bra grej för att bidra till svänget och skita ner trummorna med lite bakgrundsrassel.

Kompressorn är din bästa vän för att feta till saker, så lär dig skruva ordentligt 😄

Där har du lite tips... Öva, öva, öva och fortsätt lyssna och analysera, så kommer det bli bättre och bättre!

Lycka till!

/Tore

tack man! jag ska öva, en fråga till dock innan jag lämnar tråden. Vad använder du kompressorn till, alltså vad vill du åstadkomma, jag vet att de beror på situation och jag vet hur den funkar och vad den är till, men vad har du för tankegång när du lägger på kompressorn på tex bassen?

Kompressor lägger jag på basen för att göra den lite fetare och få den att ducka i volym för baskaggen (s.k. sidechain). På trummor använder jag kompressor för att få till ett snärtigare, klickigare ljud där det behövs.

Kanske fel forum för frågan, men finns det någon bra gratis kompressor plug som hanterar 'side-chain'? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

ok för jag har svårt med det nämligen.. jag checkade en remix pack jag laddade ner från nätet för några veckor sen och bassloopen framför allt lät annorlunda isolerad fast riktigt bra tillsammans med allt annat. frustreande när man ska välja ljud. jag kanske vill ha ett parti i en låt där jag bara kör bas och basstrumma riktigt tråkigt om man måste köra allt hela tiden

Just därför är det viktigt att trummor och bas låter grymt när de är ensamma. Jag brukar börja låtar med att skruva till så svängiga och feta trummor som det bara går och som inte låter tunna eller tråkiga utan sällskap av andra instrument. En bra grej är att använda flera baskaggeljud och flera virvelljud. Kanske en baskagge som har mycket botten och en baskagge som har mycket klick. Samma med virveln. Men då är det väldigt viktigt att längden på samplingarna är "rätt", d.v.s. att det svänger tillsammans och att de inte krockar eller låter stela. Lägg inte till ett nytt ljud innan du är helt nöjd med det du har.

Trumloopar kan vara en bra grej för att bidra till svänget och skita ner trummorna med lite bakgrundsrassel.

Kompressorn är din bästa vän för att feta till saker, så lär dig skruva ordentligt 😛

Där har du lite tips... Öva, öva, öva och fortsätt lyssna och analysera, så kommer det bli bättre och bättre!

Lycka till!

/Tore

tack man! jag ska öva, en fråga till dock innan jag lämnar tråden. Vad använder du kompressorn till, alltså vad vill du åstadkomma, jag vet att de beror på situation och jag vet hur den funkar och vad den är till, men vad har du för tankegång när du lägger på kompressorn på tex bassen?

Kompressor lägger jag på basen för att göra den lite fetare och få den att ducka i volym för baskaggen (s.k. sidechain). På trummor använder jag kompressor för att få till ett snärtigare, klickigare ljud där det behövs.

Kanske fel forum för frågan, men finns det någon bra gratis kompressor plug som hanterar 'side-chain'? 😄

Nope , Men kanske det programmet du använder har en egen kompressor med sidechain.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

När det gäller dansmusik hänger mycket på kompression och e.q. I Sverige finns det gott om fantastiska programmerare och låtskrivare men ofta låter det karaoke bakgrund om ni förstår vad jag menar. Komprimera seriellt, bussa ihop, paralellt..vad som nu krävs och lägg mest krut på bass och bastrumma. Tänk även att bastrumman Inte behöver vara tokhögt mixad över alla andra ljud.

Lyssna i mono, mono är kung när det gäller klubbmusik, då hör ni också lättare om något krokar frekvensmässigt. Viktigast av allt, dynamik, det går faktiskt utmärkt att automatisera volymer även på komprimerade spår. Klubbmusik spelas på STORA högtalare/system och har man en digitallimiter klistrad över hela paketet för få till volymen är man illa ute...

Högtalarkoner som står still flyttar inte luft:)

Var inte rädd för att överstyra A/D D/A omvandlare, en digitalt distad bastrumma låter mycket belgien!

/Tobias

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
När det gäller dansmusik hänger mycket på kompression och e.q. I Sverige finns det gott om fantastiska programmerare och låtskrivare men ofta låter det karaoke bakgrund om ni förstår vad jag menar. Komprimera seriellt, bussa ihop, paralellt..vad som nu krävs och lägg mest krut på bass och bastrumma. Tänk även att bastrumman Inte behöver vara tokhögt mixad över alla andra ljud.

hur menar du, det här med kompression`? kompressa grupper eller hur menar du? det låter ganska intressant de är därför jag hemskt gänra vill förstå till fullo 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

ok för jag har svårt med det nämligen.. jag checkade en remix pack jag laddade ner från nätet för några veckor sen och bassloopen framför allt lät annorlunda isolerad fast riktigt bra tillsammans med allt annat. frustreande när man ska välja ljud. jag kanske vill ha ett parti i en låt där jag bara kör bas och basstrumma riktigt tråkigt om man måste köra allt hela tiden

Just därför är det viktigt att trummor och bas låter grymt när de är ensamma. Jag brukar börja låtar med att skruva till så svängiga och feta trummor som det bara går och som inte låter tunna eller tråkiga utan sällskap av andra instrument. En bra grej är att använda flera baskaggeljud och flera virvelljud. Kanske en baskagge som har mycket botten och en baskagge som har mycket klick. Samma med virveln. Men då är det väldigt viktigt att längden på samplingarna är "rätt", d.v.s. att det svänger tillsammans och att de inte krockar eller låter stela. Lägg inte till ett nytt ljud innan du är helt nöjd med det du har.

Trumloopar kan vara en bra grej för att bidra till svänget och skita ner trummorna med lite bakgrundsrassel.

Kompressorn är din bästa vän för att feta till saker, så lär dig skruva ordentligt 🙂

Där har du lite tips... Öva, öva, öva och fortsätt lyssna och analysera, så kommer det bli bättre och bättre!

Lycka till!

/Tore

tack man! jag ska öva, en fråga till dock innan jag lämnar tråden. Vad använder du kompressorn till, alltså vad vill du åstadkomma, jag vet att de beror på situation och jag vet hur den funkar och vad den är till, men vad har du för tankegång när du lägger på kompressorn på tex bassen?

Kompressor lägger jag på basen för att göra den lite fetare och få den att ducka i volym för baskaggen (s.k. sidechain). På trummor använder jag kompressor för att få till ett snärtigare, klickigare ljud där det behövs.

Kanske fel forum för frågan, men finns det någon bra gratis kompressor plug som hanterar 'side-chain'? 🙂

Jo det finns en gratis plug som automatiserar (kanske inte helt rätt uttryck men något åt det hållet) sidechain åt dig och den heter någonting med Lemon... om jag minns rätt. Sitter på jobbet nu men Google är bra ibland;

Twisted Lemon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
När det gäller dansmusik hänger mycket på kompression och e.q. I Sverige finns det gott om fantastiska programmerare och låtskrivare men ofta låter det karaoke bakgrund om ni förstår vad jag menar. Komprimera seriellt, bussa ihop, paralellt..vad som nu krävs och lägg mest krut på bass och bastrumma. Tänk även att bastrumman Inte behöver vara tokhögt mixad över alla andra ljud.

Lyssna i mono, mono är kung när det gäller klubbmusik, då hör ni också lättare om något krokar frekvensmässigt. Viktigast av allt, dynamik, det går faktiskt utmärkt att automatisera volymer även på komprimerade spår. Klubbmusik spelas på STORA högtalare/system och har man en digitallimiter klistrad över hela paketet för få till volymen är man illa ute...

Högtalarkoner som står still flyttar inte luft:)

Var inte rädd för att överstyra A/D D/A omvandlare, en digitalt distad bastrumma låter mycket belgien!

/Tobias

Varför är man illa ute?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
jensss (oregistrerad)

En viktig sak för att få ett bra verkligt gung i beatet är att ändra velocity-nivån så att slagen inte är exakt lika dana.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch det är ingen större skillnad, förutom att de stora lådorna ger mer djupbas. Allt ljud flyttar luft. 🙁

Däremot kan man väl säga att dansmusik smäller bättre om inte alla transienter är tillplattade av en tegelväggslimiter.

Kicken ska låta DUFF och inte UFF, om du fattar. Då blir det coolare.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...