Jump to content
Annons

Preamp till Shure Sm7b

Recommended Posts

Alexander J.D (oregistrerad)
Postat

Hej

Jag har tänkt att inskaffa en Shure Sm7b inom kort och undrar några saker.

Är det någon som kan säga en preamp för max 1500 kr som funkar bra till den?

Preampen ska sedan kopplas direkt in till ljudkortet, i detta fallet SoundBlaster Fatality XFi.

//Alex

Annons
Postat

Det är en grymt bra mikrofon men det har en låg output. Shure själva rekommenderar en mikförstärkare med minst 60dB gain. Så det är viktigt med hög gain på preampen.

Är ingen hyper expert på preamps använder själv en lite äldre Focusritehistoria till denna mick. Tror att det ska funka även med en billig ART tube. Kan inte kolla det just nu då min är utlånad.

Annars bör en Line Audio DMP fungera alldeles utmärkt då den har 70 db gain och är en strålande preamp som man kan få för så där en 2000 kr. Då jag inte är någon superexpert på preamps kanske du ska kolla runt på fler förslag. Annars är Shure SM7 micken verkligen bra.

Postat

En liten korrektion: Line Audio 2MP ger "bara" 60dB, men är väldigt bra för sitt pris (2875:- är listpriset, så lite mer än 2000:- lär den nog kosta... :rolleyes: )!

Aphex 207D ger dig 65dB Gain och ligger på 5595:- (också listpris)

True Systems P-Solo ger 64dB Gain och går lös på 7495:- (listpris)

Neve Portico 5016 (10735:- ) ger ända upp till 72dB Gain, medan Portico 5032 (16682:- ) stoppar vid "blygsamma" 66dB.

Apogee MiniMP ger upp till otroliga 75dB Gain för 8195:-.

AEA har sin TRP (The Ribbon Pre) med helt sanslösa 83dB Gain (för 8495:- ), som egentligen är gjord för bandmikrofoner, men som självklart passar till andra dynamiska också.

Även preampar som Studio Projects VTB-1, Joemeek ThreeQ, SixQ, Toft EC-1 och många andra ger upp till 60dB Gain.

Det finns med andra ord väldigt många som fungerar bra - i många olika prislägen. 😄

Postat (redigerat)
En liten korrektion: Line Audio 2MP ger "bara" 60dB, men är väldigt bra för sitt pris (2875:- är listpriset, så lite mer än 2000:- lär den nog kosta... :rolleyes: )!

Aphex 207D ger dig 65dB Gain och ligger på 5595:- (också listpris)

True Systems P-Solo ger 64dB Gain och går lös på 7495:- (listpris)

Neve Portico 5016 (10735:- ) ger ända upp till 72dB Gain, medan Portico 5032 (16682:- ) stoppar vid "blygsamma" 66dB.

Apogee MiniMP ger upp till otroliga 75dB Gain för 8195:-.

AEA har sin TRP (The Ribbon Pre) med helt sanslösa 83dB Gain (för 8495:- ), som egentligen är gjord för bandmikrofoner, men som självklart passar till andra dynamiska också.

Även preampar som Studio Projects VTB-1, Joemeek ThreeQ, SixQ, Toft EC-1 och många andra ger upp till 60dB Gain.

Det finns med andra ord väldigt många som fungerar bra - i många olika prislägen. 😄

Line audio DMP har aningen låg förstärkning för en SM7B. Tycker jag i alla fall. Visst, det går, men du måste ratta på rätt bra med gain. Så jag skulle rekommendera något med mera förstärkning för att det ska bli riktigt bra...

Men som sagt SM7B är en suverän mikrofon!

Redigerat av Violiner
Postat

Violiner du verkar ju ha bra koll på detta. Vilken preamp skulle du föreslå för SM7:an?

Claes hade ju en radda med förslag på förförstärkare med lite högre gain kanske har du också några?

Har fått tillbaka en del pengar så jag funderar på att köpa ytterligare en preamp gärna 2 kannaler men även enkannaliga är av intresse. Kan tänka mig priser över 10 000 men inte över 20 000.

Postat
Violiner du verkar ju ha bra koll på detta. Vilken preamp skulle du föreslå för SM7:an?

Claes hade ju en radda med förslag på förförstärkare med lite högre gain kanske har du också några?

Har fått tillbaka en del pengar så jag funderar på att köpa ytterligare en preamp gärna 2 kannaler men även enkannaliga är av intresse. Kan tänka mig priser över 10 000 men inte över 20 000.

Med den budgeten skulle jag nog titta närmare på Great River MP2-NV, se http://www.greatriverelectronics.com/produ...=19&type=0#

även om du nog precis slår i budgettaket. 70 dB gain. Två kanaler.

API:s preampar är kanske ett annat alternativ, med 65 dB gain genom deras minst sagt beprövade 2520 diskreta opamp som är grunden i deras produkter. 65 dB gain. Finns i flera olika varianter, 512C till exempel.

http://www.apiaudio.com/512c.html

Det är bara ytterligare två förslag, (som jag tycker är intressanta då) det finns ju hur mycket som helst att välja mellan. Claes har som sagt också flera intressanta burkar i sin lista.

Om jag själv skulle välja, just nu, idag? Då blev det nog Great River MP2-NV...

Om jag skulle välja i morgon, eller rättare sagt om ett antal månader? Då skulle förmodligen jag ta den preamp jag själv håller på med... 😉

Postat (redigerat)

Claes, hur är det med P-Solo ribbon? Den borde vara lämplig.

Jag har testat SM7B genom VTB-1 och den ger tillräcklig gain, däremot gillar jag inte ljudet på VTB-1 riktigt. Just nu får jag bäst resultat med en Mindprint med inbyggda AD som inte finns att köpa längre. Miken kräver därefter lite EQ-lyft i toppen.

En kompressor i kedjan lyfter nivån lite också om inte gainen räcker till.

På engelskspråkiga forum brukar man rekommendera UA-610 och GR ME1-NV.

Redigerat av O-Jay
Postat
Jag har testat SM7B genom VTB-1 och den ger tillräcklig gain.

Har också kombinationen VTB-1 och SM7b och kan hålla med!

//S

Postat

Jag har testat SM7B genom VTB-1 och den ger tillräcklig gain, däremot gillar jag inte ljudet på VTB-1 riktigt. Just nu får jag bäst resultat med en Mindprint med inbyggda AD som inte finns att köpa längre. Miken kräver därefter lite EQ-lyft i toppen.

På engelskspråkiga forum brukar man rekommendera UA-610 och GR MP1-NV.

P-Solo är absolut lämplig till bandmikrofoner (och allt annat också... 😄 ). Jag använder min egen P-Solo till det mesta numera.

Postat

P-Solo är absolut lämplig till bandmikrofoner (och allt annat också... 😄 ). Jag använder min egen P-Solo till det mesta numera.

Jag tänkte på denna:

http://www.true-systems.com/products_solo_ribbon.html

Kostar den lika mycket som "vanliga" P-Solo?

Postat

P-Solo är absolut lämplig till bandmikrofoner (och allt annat också... 🙂 ). Jag använder min egen P-Solo till det mesta numera.

Jag tänkte på denna:

http://www.true-systems.com/products_solo_ribbon.html

Kostar den lika mycket som "vanliga" P-Solo?

Jag visste faktiskt inte att de hade tagit fram en speciell för bandmicar - men jag kollar upp och återkommer... 😎 Den vanliga P-Solo (som jag har) är i alla fall kalasbra! 🙂

Postat

Här nämns ju preampar i många olika prisklasser.

När det gäller ljudkvalitet är det ju inte rättvist att jämföra en VTB-1 med en preamp i 20 000-kronorsklassen.

Med en budget på mellan 10 0ch 20 000 så får man ju betydligt bätre prylar och inte bara gain... 🙂

OBS smileyn...

Vad gäller att få mera gain så är det ju naturligtvis, som dagt, en möjlighet att använda t ex en kompressor efter preampen för att lyfta gainen en bit till. Det sättet kan dock göra signal/brus-egenskaperna aningen sämre, hur mycket är naturligtvis helt beroende på kvalitet på prylarna.

Postat

Violiner. Tack för tipsen!

Det såg mycket spännande ut. Förmodligen blir Great River MP2-NV något för dyr om man tittar på övriga inspelningskejan i mitt fall, men någon gång vill man ju börja byta in lite bättre grejer även om man inte har råd att bya ut allt på en gång.

API historian kändes som ett rimligt köp, funderar även på Portico 5032 som Claes föreslog då jag har hört mycket bra om den.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.