Jump to content
Annons

Elgitarrs renovering


Lithium

Recommended Posts

hej, Har en elgitarr Yamaha pacifica typ 11år sliten, låter skit som en jätte dålig bas typ.

Men är ändå skön att spela på och låter bra akustiskt. Är det värt att byta ut micar och elektronik iden eller skall man lägga pengarna på en ny gitarr, har ca 5000:- i budget.

Ge gärna tips på bra micar oxå! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Mattu (oregistrerad)

Om den låter bra akustiskt är det knappast problem att få den att låta bra elektriskt. Nu vet jag inte vilket idealljud du är ute efter, eller vilken mickkonfiguration du tänker dig, men jag skulle rekommendera Lundgren eller Rio Grande i stort sett med vilken konfiguration som helst. Du kan provlyssna på deras respektive hemsidor.

Det är också värt att byta ut pottarna, vilket inte kostar något egentligen. Kör du humbuckers kan du köra med 500k och uppåt utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

själva elektroniken i sig är inget problem!!

det är ganska logiskt när du öppnar upp den! byt bara och kom ihåg att märka vilka kablar som går vart. likadant med potarna.

om du har vägarna förbi norrköping kan du komma förbi mig med plankan, så slipar jag bandstavar och fräschar upp den åt dig. 😄

självklart för en obetydlig summa. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

AlienDealer (oregistrerad)

Bra mickar finns det drösvis med. Frågan är vad det är för sound du är ute efter...

Man kan gå ännu längre och blanda in vad det är för matrial i gitarrkroppen, halsen, greppbrädan osv. Och ska man gå sjukligt långt så pratar vi strängtjocklekar/tillverkare.

Mitt tips är att kolla runt på tillverkarnas hemsida, de brukar ha ljudprov där.

Dimarzio

EMG

Seymor Duncan

Lundgren

Googla på bara 😆

Kitte

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Varför skall man slipa bandstavarna?

Är det svårt att lära sig löda, vad behöver man för att göra det?

Senast jag lödde något var nog i 9:an på fysik lektionerna så det var några år sedan nu! 🙂

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar också på om det går bra att bara byta stall micken då jag bara spelar på den, kan man slakta de andra mickarna då eller är det någon jävla serie koppling som gör att man måste använda alla tre? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som visste nått om det nä!

Hittade denna tråd om lödning iaf, så det skall nog ordna sig.

Var kan man köpa elekronik till strator? vore bra med ett paket! 🙂

Har själv också haft problem med lödning eftersom jag inte förstår hur det går till men det fungerade tillslust. Bytte till Lundgren mickar i min stratta.

Jag tror att GMF har allt möjligt sånt som du är ute efter. kolla http://www.gmf.se

Link to comment
Dela på andra sajter

bandstavarna slipar man för att de blir slitna.. varje gång du trycker ner en sträng sliter det pyttelite på bandstaven, och har du tryckt ner den en tio-tjugotusen ggr så slits den ner lite grann just vid strägnen, och det gör att du kan få skorr och andra missljud ur håligheten.

jo, det låter verkligen mkt värre än vad det är.. 🙂 men det skadar inte att få bandstavarna slipade ngn gång per år!!! och när du ändå är inne på att renovera gitarren, så om du googlar runt lite så hittar du nog ngra trevliga kopplinsscheman på hur du kan serie/paralellkoppla osv. så du får roliga sound. jag har ett schema ngnstans i en hög på hur du fasvänder mickarna på en strata.

glöm inte att rengöra greppbrädan. du kan efter rengöring smörja in den med antingen linolja eller citronolja. jag har använt båda, och tycker att citronolja luktar godast först, men under längre tid tröttnar man på den lukten lite grann. så linolja är den som jag tycker luktar lagomast hela tiden.. :rolleyes:

gå in på gmf.se och kolla efter nya mickar, stall, etc etc etc etc. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Humm...lite funderingar bara, om jag bara skall använda en humbucker vid stallet och en volymkontroll hur ställer sig då "tone"en på humbuckern om man inte har en tone kontroll?

Ljust eller mörkt?

EDTI: och vad är det för skillnad på alla dessa pottar, är det olika för volym och tone?

Kan jag använda samma sladdar som sitter i guran nu eller bör jag köpa nya, isf vilka och vart?

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja, det är ju alltid trevligt att disskutera med sig själv så här på kvällskvisten. 🙂

Men tänkte på det, blir väl ganska enkelt om jag bara skall ha en humbucker och en volym kontroll. Bara att löda från humbuckern till volymen och ut till tele jacket, eller?

Kan väl inte vara svårare än så?

(ps. jag brukade vara schizo men vi mår bättre nu. 🙂 ds)

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

bandstavarna slipar man för att de blir slitna.. varje gång du trycker ner en sträng sliter det pyttelite på bandstaven, och har du tryckt ner den en tio-tjugotusen ggr så slits den ner lite grann just vid strägnen, och det gör att du kan få skorr och andra missljud ur håligheten.

jo, det låter verkligen mkt värre än vad det är.. 😱 men det skadar inte att få bandstavarna slipade ngn gång per år!!! och när du ändå är inne på att renovera gitarren, så om du googlar runt lite så hittar du nog ngra trevliga kopplinsscheman på hur du kan serie/paralellkoppla osv. så du får roliga sound. jag har ett schema ngnstans i en hög på hur du fasvänder mickarna på en strata.

glöm inte att rengöra greppbrädan. du kan efter rengöring smörja in den med antingen linolja eller citronolja. jag har använt båda, och tycker att citronolja luktar godast först, men under längre tid tröttnar man på den lukten lite grann. så linolja är den som jag tycker luktar lagomast hela tiden.. 🙂

gå in på gmf.se och kolla efter nya mickar, stall, etc etc etc etc. 🙂

Ja, ja, jag fortsätter väl att disskutera med mig själv då! 😎

Oj jävlar, vad mina bandstavar var slitna (har ju inte slipat dom på tolv år 😛 ) är det svårt att slipa dom själv eller blir det lätt fel?

Hur mycket påverkas ljudet av volym-potentiometern, telejacket (ev kaplar) och stallet?

ps. Finns det något bra (svenskt) gitarr forum där man kan disskutera detta med andra än sig själv? ds. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...