Jump to content
Annons

Mic med USB


1337sweden

Recommended Posts

Tjenare, jag har just nu en bärbar dator med dock inte ett "dunderbra ljudkort" Så jag tänkte köpa en Mic via USB istället för tillfälligt.

Just nu har jag bara ett headset jag kan koppla till datorn ett Logitech headset som jag köpte för 300:- för längesedan, det är Okej, men jag vill ha lite bättre än det, men inte för dyrt...

Vad ligger USB-Mikrofonerna i pris? går det att hitta nått runt 500:- `?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tjenixen!

jag tror att du får svårt att hitta något bra i den prisklassen, men å andra sidan vet jag ju inte hur bra du vill ha 😆 Jag hörde om en bra mik för 3000 med USB, men jag antar att det är fel prisklass?

Tips är att kolla på thomann.de eller att singa tex jam.

Ett PM till claes här på forumet är nog itne heller fel, han vet nog mer om mikrofoner än vad som anses hälsosamt 😊

lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jisses... 😊 Vet mer än vad som kan anses hälsosamt... 😆

Nåja - det finns någon billig USB-mic från Samson för ca 1000:- har jag för mig - och så finns sE Electronics USB1000a, som ligger på 1795:- - och som till skillnad från konkurrenterna stabiliserar den inkommande spänningen innan den transformeras upp.

USB-mikrofoner är överlag egentligen inte så kul för musiker, eftersom de ju fungerar som ett ljudkort. Det innebär att man inte kan köra med låglatency ASIO-drivers för monitorlyssningen (ASIO-drivern kan ju inte hantera flera olika sorters ljudkort), utan man får stora problem med lyssningen. De passar alltså bäst i sådana lägen där man inte har behov av monitorlyssning medan man spelar in.

Ett undantag finns - och det är sE Electronics USB2200A, som har hörlursutgång inbyggd med mindre än 1ms latency till lyssningen. Den har i likhet med sin lillebror också stabiliseringen av USB-spänningen före upptransformering. Den kan också kopplas till en vanlig micpreamp och spänningsmatas med fantommatning, om man skulle vilja använda den så i stället för att låta USB-matningen leverera drivspänningen. En skitsmart pryl för den lilla hemstudion, med andra ord. 😳 3295:- är listpriset för den, men med tanke på vad den innehåller, så är det inte särskilt dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jisses... 😊 Vet mer än vad som kan anses hälsosamt... 😳

De passar alltså bäst i sådana lägen där man inte har behov av monitorlyssning medan man spelar in. Ett undantag finns - och det är sE Electronics USB2200A, 3295:- är listpriset för den.

"Monitorlyssning", innefattar det begreppet enligt dig även om lyssning sker i hörlurar vid pålägg? Begreppet används lite slarvigt av säljare i butiker.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Så blir det när man använder försvenskade ord... 😊 "Medhörning" är egentligen lämpligare att använda för att undvika missförstånd.

"Monitoring" heter det ju på utrikiska - men det har inte specifikt med monitorer eller hörlurar att göra, utan betyder egentligen "övervakning" - dvs att man lyssnar på vad som händer just för stunden.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jisses... 😕 Vet mer än vad som kan anses hälsosamt... 😱

Nåja - det finns någon billig USB-mic från Samson för ca 1000:- har jag för mig - och så finns sE Electronics USB1000a, som ligger på 1795:- - och som till skillnad från konkurrenterna stabiliserar den inkommande spänningen innan den transformeras upp.

USB-mikrofoner är överlag egentligen inte så kul för musiker, eftersom de ju fungerar som ett ljudkort. Det innebär att man inte kan köra med låglatency ASIO-drivers för monitorlyssningen (ASIO-drivern kan ju inte hantera flera olika sorters ljudkort), utan man får stora problem med lyssningen. De passar alltså bäst i sådana lägen där man inte har behov av monitorlyssning medan man spelar in.

Ett undantag finns - och det är sE Electronics USB2200A, som har hörlursutgång inbyggd med mindre än 1ms latency till lyssningen. Den har i likhet med sin lillebror också stabiliseringen av USB-spänningen före upptransformering. Den kan också kopplas till en vanlig micpreamp och spänningsmatas med fantommatning, om man skulle vilja använda den så i stället för att låta USB-matningen leverera drivspänningen. En skitsmart pryl för den lilla hemstudion, med andra ord. 😱 3295:- är listpriset för den, men med tanke på vad den innehåller, så är det inte särskilt dyrt.

Undantag gäller dessutom på Mac där man kör på OSX drivrutiner Core Audio och dessutom kan använda olika ljudkort för in- och ut-ljudet utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju riktigt smart i så fall. 😱

Undrar när det kommer sådan funktionalitet i ASIO-drivers till PC... - fast det är antagligen Windows som är svårflörtat där, så sådant får man nog titta i stjärnorna efter... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju riktigt smart i så fall. 😱

Undrar när det kommer sådan funktionalitet i ASIO-drivers till PC... - fast det är antagligen Windows som är svårflörtat där, så sådant får man nog titta i stjärnorna efter... 😕

Kanske drömmer men jag fick för mig att nåt liknande Core Audio ska finnas i Vista.

Link to comment
Dela på andra sajter

goranlin (oregistrerad)
...

Nåja - det finns någon billig USB-mic från Samson för ca 1000:- har jag för mig -

...

Samson Q1U kan just nu köpas hos Musikbörsen för 395 kr. Jag köpte en idag och det lilla jag hunnit prova verkar den fungera bra för inspelning av föreläsningar vilket jag ska använda den till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...