Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag får inte ut någon midi-signal från plugins som tex triggar, boomstick bass, drumagog. Jag tror att jag har gjort allt för att aktivera midioutputarna i pluggarna men får fortfarande ingen signal. Indikeringen på transportlisten i cubase visar heller inget utslag. v SX. 2

Annons
Postat

Att pluggarna skickar ut midi-signalern innebär inte per automatik att signalerna tar vägen någonstans. Har du skapat ett nytt midi-spår och valt någon av pluggarna som midi-ingång? Först då kan du göra något med midi-informationen som pluggarna skickar ut.

Postat

har testat att välja pluggen som input på midispåret och även att välja den kannal som anges vara output från pluggen alt. any channel. men inget spår av någon signal.

Postat

I gamla Groove Agent så vet jag att det var en funktion som måste slås på lite undangömt inne i pluggen. Det kan inte vara något liknande med exempelvis Broomstick Bass?

Slängde ihop en plugg lite snabbt och enkelt som du kan testa med om du kör PC. Ladda hem filen och lägg i din vst-mapp sedan drar du igång Cubase. Skapa ett audiospår där du lägger pluggen, aktivera sedan ett instrument och skapa slutligen ett midispår där du väljer pluggen som ingång och instrumentet som utgång.

Observera att midi-spåret måste stå i record enable läge eller i monitor-läge för att midi-signalerna ska skickas genom spåret. Öppna pluggens gränssnitt och tryck på midi-tangenterna, hörs det något?

http://www.majken.se/midiout.dll

Postat

Nu har jag testat. Får signal på midispåret. Har testat med olika instrument på outputen på midispåret men får inte ut något ljud. Men jag har ju alla fall signal nu. Hur fångar jag upp den för när jag trycker på record försvinner den (signalen) och det blir ett blankt spår?

Postat

Hur ska man göra för att få upp tråden på förstasidan igen. Är det något sorts popularitetssystem där det gäller att skriva något bara för att uppröra för att få skjuts upp i systemet?

Postat
Hur ska man göra för att få upp tråden på förstasidan igen. Är det något sorts popularitetssystem där det gäller att skriva något bara för att uppröra för att få skjuts upp i systemet?

Du kan ju testa att bumpa!

Postat (redigerat)

Om vi för ett tag släpper det här med outputen från pluggen och istället kollar på ett midi-spår med ett instrument på. Det konstiga är att det inte hörs någonting när man trycker på klaviaturen som kommer upp om man dubbelklickar på spåret. men när man ritar med pennan hörs det. Att jämföra med majkens plugg där jag inte heller fick något ljud från tangenterna.

Vad får ni för indikering när ni klickar på tangenterna motsvarande de i bilden nedan alt. majkens plugg. Indikerar MIDI Activity på transportlisten eller endast på det valda midi-spåret?

key.jpg

Om vi går ytterligare tillbax och kollar på ett inspelat midi-spår med någon av de två nedre outputarna på, är jag säker på att jag tidigare fick ut ett simpelt pianoljud. Men gör jag samma sak nu är det helt tyst.

midi.jpg

För övrigt fungerar midit om jag kopplar in en keyboard. "all midi inputs" lyckas inte fånga signalen men alla fall PHASE 22 MIDI. på in: vilken också fungerar på out:

Här är problemet dock samma som det jag beskrivit med utsignalen från en plugg, att den inte går att spela in. Det blir bara ett blankt spår. Insignalen som indikeras på midi-spåret upphör så fort jag trycker på record. Indikeringen MIDI Activity som indikerar på transportlisten fortsätter dock att inikera medans keyboarden spelas.

Redigerat av Nikolaus
Postat

OK nu fick jag igång det... va tvungen att gå på File => preferences och ta default få alla menyer enskillt. Funkade inte som någon reset all altså.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.